به ایران فشار نیاورید

نویسنده

» گزارش آسوشیتد پرس در باره یادداشت چین و روسیه به آژانس

جرج جیهان

روسیه و چین در نامه محرمانه ای به دبیر آژانس هسته ای سازمان ملل از وی خواسته اند ارائه گزارش درخواستی آمریکا  برای  فاش کردن اطلاعات جدید در مورد برنامه تسلیحات هسته ای ایران را متوقف کند یا به تاخیر بیاندازد. نسخه ای از این نامه  در اختیار آسوشیتد پرس قرار گرفته است.

دراین یادداشت دیپلماتیک به رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای، یوکیا آمانو، به اختلاف نظر میان شرق و غرب در باره نحوه برخورد شورای امنیت با نگرانی موجود در باره برنامه هسته ای ایران، اشاره شده ست.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه از آمانو خواسته اند تا گزارش آژانس در مورد ایران را در نشست ماه آینده آژانس مطرح کند. ولی مخالفت چین و روسیه، بار دیگر مطرح شدن این گزارش در شورای امنیت را، که می توانست منجر به دور دیگری از تحریم های سازمان ملل علیه ایران شود، به تعویق خواهد انداخت.

در یادداشت مسکو و پکن  به آمانو هشدار داده شده است که “عجله بی مورد” در انتشار این گزارش صلاح نیست و “باید محتاطانه” عمل کرد چرا که “این گونه گزارشات ایران را در موقعیت سختی قرار داده و از همکاری این کشور می کاهد.”

یکی از مقامات آشنا با این مطلب گفت برنامه آمانو احتمالا انجام خواهد شد چرا که وظیفه وی اطلاع رسانی به تصمیم گیران است.

کشورهای عضو گروه 1+5 همه کوشش دارند ایران را به سر میز مذاکره باز گردانند. یکی از دیپلمات ها گفت تماس چین و روسیه با آقای آمانو بدون اطلاع سایر اعضای گروه 1+5 صورت گرفته است.

این دیپلمات گفت این اختلاف نظر در گروه 1+5 ممکن است کوشش های انجام شده برای بازگرداندن ایران به سر میز مذاکره را با شکست مواجه کند.

نماینده ایران در آژانس هسته ای سازمان ملل به تماس هایی که با او گرفته شد پاسخ نداده است. نماینده آمریکا در آژانس بین الملی هسته ای از تلاش های آژانس در برملا کردن برنامه هسته ای ایران حمایت کرد و گفت: «آژانس مسئول است تا ابعاد نظامی احتمالی این برنامه را نشان دهد.”

وی گفت: “ایران باید به سئوالات آژانس هسته ای پاسخ دهد.”

ایران در حال حاضر در معرض چهار دور از تحریم های سازمان ملل قرار دارد زیرا از اجرای قطعنامه این سازمان مبنی بر لزوم توقف غنی سازی اورانیوم خودداری کرده است. ایران، برعکس، فعالیت های غنی سازی خود را تشدید کرده است و از پذیرش بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای خودداری می کند.

تهران می گوید برنامه هسته ای آن کشور مقاصد صلح جویانه دارد.

ایران با چین و روسیه ارتباطات اقتصادی دارد. از پنج سال پیش که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه هایی را علیه ایران به تصویب رسانده است، دو کشور چین و روسیه به این قطعنامه ها با اکراه رای داده اند.

آمریکا و متحدان آن از ماه ها پیش سعی کرده اند گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی هسته را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند، ولی دیپلمات ها معتقدند که تلاش چین و روسیه احتمالا جلوی این حرکت را خواهد گرفت.

 منبع: آسوشیتد پرس- 25 اکتبر