تولید موشک، مانع ادامه مذاکرات

نویسنده
اکونومیستا

» نگاه اکونومیستا به مذاکرات ناکام وین ۴

براساس یک گزارش محرمانه ازسوی سازمان ملل، علی رغم آنکه ایران خریدهای غیرقانونی خود را در چارچوب تحریم های بین المللی کاهش داده، ولی در تلاش است تا برنامه موشک های بالستیکی خود را توسعه دهد. و این چالش بزرگی برای گروه شش کشور در ادامه مذاکرات هسته ای با تهران در راستای توقف برنامه اتمی اش است.

روز یکشنبه، رهبر انقلاب علی خامنه ای، انتظار کشورهای غربی از ایران برای محدودسازی برنامه توسعه موشک های بالستیک را “احمقانه و ابلهانه” دانست.

او گفت که سپاه پاسداران جنگ افزارهای موشکی را به تولید انبوه برساند و بدین ترتیب درست قبل از ادامه مذاکرات هسته ای در وین موضعی چالش گرانه اتخاذ کرد.

هدف مذاکرات رسیدن به یک توافق جامع قبل از تاریخ ۲۰ ژوئیه است تا به یک کشمکش طولانی مدت که خطر وقوع جنگ در خاورمیانه را تقویت کرده بود، خاتمه داده شود.

تهران به طور مرتب براین نکته تأکید ورزیده که موضوع موشک های بالستیکی ارتباطی به مذاکرات هسته ای ندارد و به نظر می رسد که روسیه به عنوان یکی از شش قدرت جهانی، از این مسأله حمایت می کند.

یکی از مقامات عالی رتبه ایالات متحده این هفته گفت که توان بالستیکی تهران باید در مذاکرات مورد بحث قرار گیرد، چرا که در قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران به موضوع موشک هایی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند نیز اشاره شده است.

در گزارش جدید کارشناسان سازمان ملل که رویترز نسخه ای از آن را به دست آورده، آمده است که به نظر می رسد تلاش های کلی ایران برای به دست آوردن غیرقانونی تجهیزات برای برنامه اتمی و موشکی اش در چارچوب مذاکرات با قدرت های جهانی کاهش یافته تا در ازای آن تحریم ها نیز کاهش یابند.

ازسوی دیگر، در همین متن آمده است که ایران علی رغم خودداری از انجام هرگونه آزمایش موشکی، هنوز نشانه ای دال بر اینکه برنامه توسعه موشکی اش متوقف شده ارائه نکرده است.

کارشناسان دراین خصوص گفتند: “ایران همچنان به توسعه برنامه های فضایی و موشک های بالستیکی اش ادامه می دهد.” آنها در ادامه افزودند: “در ماه اوت ۲۰۱۳ محل جدیدی برای آزمایش و پرتاب موشک در چهل کیلومتری شهر شاهرود شناسایی شد.”

آنها همچنین افزودند: “ساخت یک مجموعه بزرگ برای موشک های بالستیکی و وسایل پرتاب ماهواره در مرکز فضایی امام خمینی در سمنان رو به اتمام است.”

منبع: اکونومیستا، ۱۶ مه