لطیفه سازی ناجوانمردانه علیه جنتی

نویسنده
نیما فرح آبادی

» عضو موتلفه انتقاد کرد

یک عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به شدت از تخریب احمد جنتی انتقاد کرد. حمیدرضا ترقی گفت که “سازندگان شایعات” علیه دبیر شورای نگهبان، می خواهند از او “تقدس زدایی” کنند و به جنتی ضربه بزنند.

ترقی این اظهارات را در نشریه آسمان و اندکی پس از آنکه ستاد نماز جمعه تهران با اذعان به “کهولت سن” دبیر شورای نگهبان، اعلام کرد که وی از این پس کمتر نماز جمعه پایتخت را اقامه می کند، بیان کرد.

عضو شورای مرکزی موتلفه با انتقاد شدید از تخریب جنتی، گفت که “لطیفه سازی ناجوانمردانه” درباره جنتی در جامعه، به علت “پایداری و پایمردی” او در “دفاع از قانون اساسی و محکم نگه داشتن شورای نگهبان به عنوان سدی در برابر عوامل نفوذی و جریان​هایی که تلاش می​کنند تا شورای نگهبان را از فشارهای سیاسی خودشان متاثر بکنند” بوده است.

او گفت که عملکرد و کارنامه جنتی در جمهوری اسلامی “عامل بسیاری از شایعات و برخی تعابیر سخیف” علیه وی بوده است.

عضو شورای مرکزی موتلفه، سابقه عملکرد جنتی در ۳۲ سال گذشته را دبیری شورای نگهبان، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادگاه انقلاب و امام جمعه​ای در قم و تهران و شورای عالی تبلیغات اسلامی عنوان کرد.

به گفته ترقی، احمد جنتی “در تمامی این سنگرها جزء عناصر پایبند به اصول و آرمان​های انقلاب اسلامی بوده​ و با جریان شناسی​ای که درون حوزه علمیه داشته​، توانست خطوط و جریان​های سیاسی مخالف و منحرف از راه امام و رهبری را معرفی، افشا و ایستادگی کند.”

وی در پایان گفت که “خوشبختانه این جریان‌سازی نه تنها هیچ تاثیری در روحیه، رفتار و مواضع ایشان ایجاد نکرده که ایشان را در راهی که می روند مصمم تر کرده است.”

 

“دریایی از تخریب ها”

پیش از ترقی و در بهمن ماه سال گذشته نیز، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، در نامه ای به رئیس قوه قضائیه، خواستار برخورد شدید با مسببین تخریب جنتی در جامعه شده بود.

به گفته وی، مدتی است “دشمنان نادان، ابله و بی خرد امت اسلامی در یک حرکت برنامه ریزی شده و کاملا حساب شده در صدد تخریب چهره های کارآمد نظام و وفادار به انقلاب اسلامی بر آمده اند.”

او احمد جنتی را یکی از این چهره ها برشمرده و از رئیس قوه قضائیه خواسته بود از “گسترش اینگونه اقدامات” پیشگیری کند.

این در حالی است که برخی وبلاگ نویسان مشهور به “حزب اللهی”، از “جریان وابسته به رئیس دفتر رئیس جمهوری” به عنوان یکی از اوامر تخریب جنتی نام می برند.

بر اساس یکی از این نوشته ها، وقتی “وقتی عکس و یا مطلبی از ایشان [جنتی در اینترنت] سرچ می شود دریایی از تخریب ها مشاهده می شود.”

فریدالدین حدادعادل، فرزند غلامعلی حدادعادل و برادر زن مجتبی خامنه ای نیز پیش از این در یک نوشته، از اینکه جنتی “پس از یک عمر همراهی با امام و رهبری و خدمت به جامعه، حالا به سوژه جوک‎ها تبدیل شده است”، به شدت انتقاد کرده بود.

پسر حدادعادل این پرسش را مطرح کرده بود که “طراحان این فضای عجیب به‎دنبال چه هستند که پیرمرد زاهد و هوشیار عرصه سیاست را به موضوع جوک تبدیل کرده‎اند؟”

به گفته برادر زن مجتبی خامنه ای، “طراحان این موج تبلیغی می‎خواهند به نگاه مردم نسبت به جنتی طعم و جهت بدهند، به‎طوری‎که هر وقت صحبت از شورای نگهبان و دبیر آن شد؛ چیزی غیر از جدیت و دقت و امانت‎داری و تیزبینی به اذهان متبادر شود.”

فریدالدین حدادعادل نیز مانند حمیدرضا ترقی گفته بود که “شاید همان‎ها از امروز مانع اصلی خود را آیت‎الله جنتی تشخیص داده‎اند و در حال پیاده کردن طرحی برای تخریب جایگاه شورای نگهبان هستند.”

به گفته وی، “به‎واسطه جفایی که افرادی نظیر آقایان کروبی، موسوی و خاتمی در حق جمهوری اسلامی کردند، دیگر نمی‎توان از کنار این‎گونه امور به آسانی گذشت.”

 

محبوب حکومت، منفور مخالفان

آیت الله احمد جنتی سال ها است که به یکی از چهره های نامحبوب در بین منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و حتی مردم عادی و بخصوص جوانان بدل شده است. او که پیش از انقلاب یک روحانی ساده در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود، با پیروزی انقلاب اسلامی، به یکی از قدرتمندترین روحانیون در نظام جمهوری اسلامی تبدیل شد.

هر چه خاطرات سال های اول انقلاب بیشتر منتشر می شود این واقعیت بیشتر از پرده برون می افتد که پشت هر حرکت تند، از اعدام های جمعی تا مصادره های جمعی اموال و برکناری دادستان های نرم خو و بازگرداندن اسدالله لاجوردی به کار، دست جنتی در کار بوده است.

از جمله این منابع خاطرات هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام ری شهری است که نشان می دهد در مواقعی حتی آیت الله خمینی نتوانسته جلو تندروی های او را بگیرد.یکی از این موارد برکناری موسوی تبریزی هنگام دستگیری و اعدام اعضای حزب توده ایران و چریک های فدایی خلق بود.

خاطرات هاشمی رفسنجانی نشان می دهد که احمد خمینی به او ابلاغ کرده که رهبر انقلاب هم راضی به کنار گذاشتن موسوی تبریزی نیست و حالا که تحت فشار است خواستار آن شده که این کار با احترام و با کمی تاخیر صورت پذیرد.گفته می شود همین تاخیر به چند هزار چریک امکان داد تا از کشور بگریزند. مانده ها در دوره دوم دادستانی اسدالله لاجوردی کشته شدند.

از دهه اول انقلاب نام شیخ احمد جنتی و صادق خلخالی برای مردم سراسر کشور، به ویژه کردستان و جنوب کشور، یادآور روزهای اعدام و سختی است.

جنتی بعد از درگذشت آیت الله خمینی جایگاهی بلندتر یافت و به دبیری شورای نگهبان رسید. او که پیش از آن عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی بود،سپس دو مسئولیت حکومتی گرفت که بیشترین مخالفت ها را علیه وی برانگیخت: امام جمعه موقت تهران و دبیر شورای نگهبان.

خطبه های نماز جمعه ای که جنتی خوانده، سرشار از سخنان و اظهاراتی است علیه اصلاح طلبان، روشنفکران، جوانان، زنان، منتقدان، جنبش سبز و…. او همزمان آیت الله خامنه ای را “سپهسالار لشکر امام زمان” می داند که سمت رهبری جمهوری اسلامی را از سوی “خداوند متعال” دریافت کرده است.

جنتی با اینکه در مقام دبیر شورای نگهبان، وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و طبق قانون امکان جانبداری از هیچ کاندیدایی را ندارد اما از اینکه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری به صراحت و قاطعانه از محمود احمدی نژاد حمایت کند هیچ ابایی نداشت. چنانکه در اعلام مخالفت با نامزدی محمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد هم همه کار کرد، تا جائی که نام وی را بعد از نام ناطق نوری، ری شهری و رضا زواره ای در اعلامیه شورای نگهبان گذاشت و بعد هم اعلام کرد اسامی را به ترتیب رای اعضای شورای نگهبان آورده. یعنی خاتمی کمترین رای را آورده است.

 

شکایت ها

او پس از انتخابات و در بحبوحه اعتراضات جنبش سبز در مرداد ۱۳۸۹ طی یک سخنرانی در مسجد جمکران قم، رهبران مخالف دولت را متهم به دریافت کمک مالی از آمریکا کرد. جنتی گفت: “سندی را به دست آورده‌ام مبنی بر اینکه ایالات متحده آمریکا از طریق عربستان سعودی یک میلیارد دلار به سران فتنه داده است. همین سعودی ها که به نمایندگی از طرف آمریکا صحبت می کردند [به سران فتنه] گفتند که اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر هم می دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.”

جنتی این بندگان صالح را آیت الله خامنه ای و حامیان او می داند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی پس از این سخنان در یک نامه مشترک به مراجع تقلید از این دبیر شورای نگهبان شکایت کردند و “کهولت سن” او را دلیل “ناتوانی ذهنی” جنتی دانستند.

به این شکایت هرگز رسیدگی نشد اما رهبران جنبش سبز هم اکنون ماه ها است که بدون محاکمه در حبس خانگی به سر می برند.

این دو تنها شاکیان احمد جنتی نیستند. او به عنوان فرد اول در شورای نگهبان تاکنون هزاران نفر از کاندیداهای انتخابات مختلف ریاست جمهوری و مجلس را ردصلاحیت کرده و آنگونه که این کاندیداها می گویند حتی به خود آنها نیز نگفته که دلیل این ردصلاحیت چه بوده است.

مصطفی تاجزاده، عضو مشترک سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت ایران اسلامی که مسئول اجرای انتخابات مجلس ششم بود، دیگر شاکی دبیر شورای نگهبان از سال ۱۳۷۹ است. تاجزاده بار‌ها بر پیگیری شکایت خود تاکید کرده و گفته که اگر جنتی حاضر نیست به علت شانش به دادگاه برود، می‌توان دادگاه را به نزد او برد.

تاجزاده، دبیر شورای نگهبان را به ابطال غیر قانونی ۵۰۰ هزار رای مردم تهران در انتخابات مجلس ششم که به پیروزی گسترده کاندیداهای اصلاح طلب حامی سید محمد خاتمی در سراسر کشور انجامید، متهم می کند.

 

متولد ۱۳۰۵

یک سال پیش بود که شایعه درگذشت آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان قانون اساسی، شبی از شب های داغ تابستان ایران را داغ تر کرد. فیسبوک، توییتر، وبلاگ ها و سایت هایی مانند بالاترین در عرض چند ساعت مملو از اخبار و گزارش هایی شدند که مرگ او را مورد تمسخر قرار می دادند.

این شایعه فرصتی برای کاربران اینترنت در ایران و خارج از ایران فراهم آورد تا تبحر خود را در طنزپردازی به رخ ها بکشند. هزاران استتوس، توییت، یادداشت و… که موضوعش یک چیز بود. کار آنقدر بالا گرفت که سخنگوی شورای نگهبان را در ابتدای روز کاری بعد ناچار ساخت وارد میدان شود و خبر را تکذیب کند.

شناسنامه احمد جنتی او را متولد سوم اسفند ۱۳۰۵ یعنی تنها هشت سال پس از آغاز صدور شناسنامه در ایران معرفی می‌کند، اما برخی گزارش‌های تأیید نشده به نقل از دوستان قدیمی جنتی حاکی از آن است که وی حداقل چهار سال زود‌تر از این تاریخ به دنیا آمده. احمد جنتی در هر صورت حداقل ۸۶ سال سن دارد. وی همچنین مدتهاست که با عصا و در حالیکه برخی محافظانش با گرفتن زیر بغل به وی کمک می‌کنند، راه می‌رود.

به نظر می‌آید همین عمر بلند و حضور طولانی مدت در بالا‌ترین سطوح قدرت سیاسی در ایران بوده که سن و سال جنتی را به یکی از دستمایه‌های اصلی طنز سیاسی در کشور و بخصوص فضای مجازی تبدیل کرده است.

هم اکنون ده‌ها وبلاگ و صفحه در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند فیسبوک وجود دارند که با هزاران عضو، هر روز جوک‌ها، لطیفه‌ها و حکایت‌های زیادی درباره پایان ناپذیری زندگی دبیر شورای نگهبان منتشر می‌کنند.

بسیاری از مردم، به ویژه کاربران اینترنتی و مخالفان جمهوری اسلامی به مزاح و تمسخر هم که شده عمر او را با قدمت دایناسور‌ها که آخرین نسل آن‌ها ۶۵ میلیون سال پیش از بین رفت، مقایسه می کنند.