نفت در ازای غلات

نویسنده

» تحلیل اشپیگل از مشکلات بازرگانی ایران:

جمهوری اسلامی به دنبال تحریم های مالی بین المللی با مشکلات بسیاری در انجام مبادلات بازرگانی اش به یورو و دلار مواجه شده. این کشور اکنون برای خرید ارزاق ضروری مانند غلات باید روی ذخایر طلای خود حساب کند. مبادلات پایاپای در ازای فروش نفت نیز یکی از گزینه های این کشور است.

اکنون جمهوری اسلامی به دنبال تحریم های بین المللی باید به ذخایر طلای خود متوسل شود. خبرگزاری رویترز روز پنج شنبه به نقل از یک تاجر گندم نوشت: “تحویل دهندگان غلات از این پس شمش های طلا دریافت می کنند و البته معامله پایاپای در ازای دریافت نفت نیز امکان پذیر خواهد بود.” از آغاز سال جاری تحریم هایی علیه جمهوری اسلامی وضع شد و باعث گردید نقدینگی دلار و یورو که برای پرداخت اکثر محموله های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد، به شکل چشمگیری کاهش یابد. مسیرهای جایگزین به دوبی در امارات متحده عربی نیز بسته شده، زیرا دولت این کشور قطع تحریم ها را جایز نمی داند.

تحریم ها به دلیل برنامه مناقشه آمیز هسته ای ایران اعمال شده اند، ولی این کشور همواره اتهام دنبال کردن اهداف نظامی را تکذیب کرده است. چند روز پیش تحریم های اعمال شده ازسوی باراک اوباما علیه حکومت تهران باز هم شدیدتر شد و این مسأله بر تمامی نهادهای مالی ایران تأثیر گذاشت.

به گزارش رویترز، ایران اکنون شریک بازرگانی خود هندوستان را به تحویل گندم تشویق کرده است. دومین تولیدکننده در جهان روز جمعه تأیید کرد که یک “خریدار خصوصی” درخواست یک “محموله بزرگ” را کرده. راهول خولار، معاون وزیر تجارت هند، در این خصوص گفت: “چرا باید از این فرصت تجاری چشم پوشی کنم؟” هندوستان تحریم های سازمان ملل را رعایت کرده، ولی نسبت به توقف صادرات، آنگونه که ازسوی ایالات متحده و اتحایه اروپا خواسته شده، بی اعتنا بوده است.

آخرین تحریم های اعمال شده باعث گردید تا ایران در عرضه بازرگانی بین المللی دچار مشکلات بسیاری شود. به گفته بازرگانان و صادرکنندگان مالزیایی، شرکت های سنگاپوری فروش روغن نخل [مورد استفاده در تولید سوخت “زیست دیزل” و روغن آشپزی] به ایران را متوقف کرده اند. به علاوه همچنین رفت و آمد کشتی هایی که محصولات وارداتی، ازجمله مواد غذایی و دیگر مواد مصرفی را به بنادر ایران تحویل می دهند با مشکل روبرو شده است. شرکت کشتیرانی دانمارکی “مولر- مِرسک” ازهم اکنون اعلام کرده که دیگر نفت ایران را حمل نخواهد کرد.

جمهوری اسلامی بی شک تاکنون هرگونه تأثیر ازسوی تحریم ها بر اقتصاد خود را تکذیب کرده، ولی خبرگزاری های سراسر جهان به نقل از بازرگانان کالا، تحریم ها را به گونه ای دیگر توصیف می کنند و گزارش ها اجماعاً حاکی از آن است که امور بازرگانی با ایران به طور جدی تحت الشعاع قرار گرفته.

این درحالی است که کشمکش ها پیرامون برنامه هسته ای ایران به شکل قابل توجهی افزایش یافته. تهران تهدید کرده که در صورت حمله به اقدامات تلافی جویانه ای دست خواهد زد. حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، در اوایل ماه فوریه گفت که هر کشوری که آغازگر جنگ باشد، مورد حمله قرار خواهد گرفت. واکنش سلامی به گزارش هایی بود که براساس آنها حمله اسراییل برای بهار پیش بینی شده بود. این درحالی است که مقامات اسراییلی اخیراً به کرات اظهار داشته اند که نیروهای مسلح این کشور می توانند علیه برنامه تسلیحات هسته ای جمهوری اسلامی وارد عمل شوند.

اتحادیه اروپا در پایان ماه ژانویه خرید نفت از ایران را متوقف و حساب های بانک مرکزی ایران را توقیف کرد. البته توقف واردات نفتی تا اول ماه ژوئیه اجرا نخواهد شد.

منبع: اشپیگل، ۱۸ فوریه