سالروز اشغال سفارت، پرشکوه برگزار شود!

نویسنده
حسین محمدی

» دردسرهای شعار علیه آمریکا

پس از گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما٬ و همچنین گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و جان کری٬ برخی از مقام‌های جمهوری‌اسلامی سخن از احتمال حذف “شعار مرگ بر آمریکا” داده بودند٬اما اینک برخی از اصول‌گرایان خواستار برگزاری پرشکوه‌تر سالروز اشغال سفارت آمریکا در تهران شده‌اند.

هم‌زمان سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی و ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی پیرامون موافقت وی با حذف شعار “مرگ بر آمریکا”٬ با واکنش نیروهای اصول‌گرا مواجه شده و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از این بابت مورد انتقاد قرار گرفته است.

اصغر آب‌خضر٬ رئیس ستاد مرکزی برگزاری مراسم ۱۳ آبان٬ پیرامون برگزاری این مراسم گفته است: “با توجه به موضع‌گیری غیرعقلائی، مستکبرانه و غیرمنطقی غرب به سرکردگی آمریکا علیه ملت ایران ، مراسم یوم‌الله ۱۳ آبان امسال بسیار متفاوت و پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود و ملت بیدار، هوشیار و شجاع ایران اسلامی نشان خواهد داد… مراسم ۱۳ آبان امسال روز بزرگ «مرگ بر آمریکا» خواهد بود؛ شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر استکبار» به عنوان اصلی‌ترین و مهم‌ترین شعار مردم در یوم الله سیزدهم آبان  و نهم دی خواهد بود”.

پیش از این حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی سپاه پاسدارا٬ نیز پیرامون مراسم سال جاری سیزدهم آبان ماه٬ گفته بود: “با توجه به شرایط کنونی و درک هوشمندانه مردم از فضای بین‌الملل، امسال مردم ۱۳ آبان را بسیار متفاوت‌تر و پرشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهند کرد”.

برخی اظهارنظرها پیرامون حذف شعار “مرگ بر آمریکا” باعث شدکه هفته گذشته و پس از برگزاری نمازجمعه٬ برخی از حاضران در این مراسم٬ با برگزاری یک راه‌پیمایی٬ شعار “مرگ بر آمریکا” سر دهند.

وب‌سایت تریبون مستضعفین نیز هفته گذشته نوشت که آستان قدس رضوی دستور داده شعار مرگ بر آمریکا از شعارهای این مکان٬‌حذف شود: “شعار تکبیر پیشتر در پایان تمام نمازهای جماعت در صحن‌ها و رواق‌های حرم سرداده می‌شد که طی چند روز گذشته ممنوع شده است”.

پس از گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما٬ اکبر هاشمی رفسنجانی٬ با ذکر خاطره‌ای از آیت‌الله خمینی٬‌گفته بود: “موافق نبودیم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهیم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگویند. «مرگ بر بازرگان»  بود که خواهش کردم نگویند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداریم. درباره آمریکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفید نمی‌دانم”.

این خاطره هاشمی‌رفسنجانی از آیت‌الله خمینی نخستین بار در کتاب “صراحت نامه” وی منتشر شده بود که پس از اتفاق‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

این سخنان هاشمی رفسنجانی اما با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شده بود. حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به تحریف سخنان آیت‌الله خمینی متهم کرد و در سرمقاله این روزنامه نوشت: “آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پیش از این نیز نمونه‌هایی از تحریف نظرات حضرت امام(ره) را در کارنامه سیاسی خود ثبت کرده است از جمله آن که گفته بود در نامه‌ای خطاب به حضرت امام(ره) از ایشان خواسته بودند در زمان حیات خویش مانع «رابطه با آمریکا» را بردارند و برای نشان‌دادن این که امام راحل(ره) با نظر ایشان موافق بوده‌اند! اعلام کرده‌بود «اگر بحث‌هایم در مورد رابطه با آمریکا در آن نامه مورد ایراد بود، حتما حضرت امام در همان زمان پاسخ من را می‌دادند»! و توضیح نداده بود که آیا حضرت امام(ره) بعد از نامه ایشان، نظر خود را درباره رابطه با آمریکا تغییر داده بودند؟! و آیا اصرار بعدی و پی‌درپی حضرت امام(ره) بر نظر خود پاسخ منفی به پیشنهاد ایشان نبوده است؟”

هم‌زمان علی سعیدی٬ نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ نیز پیرامون سخنان هاشمی رفسنجانی٬ گفته بود: “آیا اظهارات هر فرد و شخصی را بدون اسناد و مدارک قطعی می توان پذیرفت و هر ادعایی را باید باور کرد. امام(ره) هم در آن زمان از این نقل قول ها هراس داشتند و می فرمودند که آنچیزهایی که بعد از من نقل می شود یا دست خط و یا صدا باشد. فکر می کنم روشن است آنچه که مستد به دست خط یا صوت و تصویری از امام نباشد اصلا واقعیت ندارد و در شان وشخصیت کسی نیست که این مطالب را به امام نسبت می دهند”.

برخی از نمایندگان مجلس نیز به انتقاد از سخنان هاشمی‌رفسنجانی پرداختند. محمداسماعیل کوثری٬ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در این زمینه گفته بود: “نقل قول‌هایی که توسط هاشمی در حال طرح است اصلا کار درستی نیست. دستگاه امنیتی و رئیس جمهور باید هرچه سریع‌تر به هاشمی تذکر بدهند تا تشنج سیاسی ایجاد نشود وگرنه مردم خودشان وارد صحنه می‌شوند”.

این انتقادها اما باعث شد که وب‌سایت هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به خاطره‌ی وی از آیت‌الله خمینی پیرامون مناسب بودن آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری جمهوری‌اسلامی و تاثیر آن در انتخاب وی توسط اعضای مجلس خبرگان٬ یادآوری کند که چنین مساله‌ای می‌تواند موجب زیر سوال رفتن این انتخاب هم بشود.