آمریکا: ایران مسوول مرگ سربازان ماست

نویسنده

amricairanmotahamb.jpg

مایکل آر گوردن

واشنگتن - مرگ بار ترین سلاحی که علیه سربازان آمریکایی در عراق بکار می رود استوانه هایی پر شده از مواد منفجره است که ایالات متحده معتقد است توسط ایران تولید می شود.

این فرض که ایرانیان نقش مهمی در تهیه وسایل برای شیعیان عراق دارند از سوی مقامات اطلاعاتی آمریکا پذیرفته شده است ولی هنوز تصویر کاملی از این موضوع ارائه نشده است.

اکنون در مصاحبه های مقامات نظامی و غیر نظامی جرئیات بیشتری از آنچه قبلا فقط بدان اشاره می شد ارائه می شود. در تخمین های اطلاعاتی ذکر شده است که ایران از گروه های مسلح شیعه عراق “پشتیبانی مرگ بار” می کند.

کانون توجه آمریکاییان نوعی “نفوذ کننده منفجر شونده” است که مرگ بار ترین نوع بمب های کنار جاده ای است که در حملات شیعیان علیه نیرو های امریکا در عراق بکار می رود. این گونه حملات طی سال گذشته دو برابر شده و باعث نگرانی های بیشتر در میان مقامات نظامی شده است. این حملات در سه ماهه آخر سال 2006 تعداد قابل ملاحظه ای آمریکاییان را کشته یا زخمی کرده است هر چند که این رقم کمتر از یک چهارم تلفات آمریکا به شمار می رود.

تنها تعداد معدودی از بمب های کنار جاده ای در عراق دارای مواد نفوذ کننده هستند. این مواد تعداد تلفات ناشی از این نوع بمب ها در هر حمله بیشتر از سایر انواع بوده است.

هر گونه اظهار دخالت ایران در حملات به آمریکاییان در عراق چه از نظر سیاسی و چه ار حیث دیپلماتیک بسیار حساس است. مقامات گفته اند که آمادگی دارند موضوع را بیشتر بررسی کرده چرا که از تهدید نیروهای آمریکا در عراق به شدت نگران هستند. آن ها گفته اند هدفسان از این موضوع زمینه چینی برای حمله به ایران نیست.

دلیل دست داشتن ایران در این حملات به گفته مقامات آمریکایی بررسی های انجام شده بر روی وسایل به دست آمده و تجزیه و تحلیل بقایای بر جای مانده از انفجار ها بوده است. همچنین تعلیم افراد مسلح شیعه توسط سپاه پاسداران ایران و شبه نظامیان حزب الله دلیل دیگری بر این دخالت ها ذکر شده است.

انتظارمی رود مقامات دولت بوش این هفته مدارکی از این دخالت ها را به طور عمومی معرفی کنند. این اطلاعات شامل تحقیقات انجام شده از دستگیر شدگان ایرانی و عراقی در اربیل و بغداد نیز هست.

این اطلاعات شامل بازجویی های انجام شده از دستگیر شدگان اخیر در زمینه پول و اسلحه هایی است که شبانه از طریق مرز ایران وارد عراق می شوند. یکی از دستگیر شدگان توانست یکی از ایرانیان را که دو بمب را به وی تحویل داده بود شناسایی کند. مرز مهران به عنوان مکان اصلی تردد و قاجاق پول و اسلحه برای شیعیان عراق شناسایی شده است.

بنا به گفته مقامات آمریکایی، ایران در ساختن بمب های یاد شده مهارت زیادی پیدا کرده است و مشابه این بمب ها توسط حزب الله لبنان نیز بکار گرفته شده است. تولید فلز بکار رفته در این بمب ها نیازمند ماشین آلات پیچیده و مواد اولیه ویژه ای است که در عراق یافت نمی شود. علاوه بر این برخی از قطعات پیدا شده از این بمب ها دارای علامت کارخانه های ایرانی متعلق به سال 2006 است.

رابرت گیتز، وزیر دفاع آمریکا جمعه پیش در سویل اسپانیا به خبر نگاران گفت شماره های سریال و علائم یافت شده بر روی قطعات پیدا شده از بمب ها همه اشاره به ایران دارند.

برخی از منابع اطلاعاتی آمریکا معتقدند حزب الله از شبه نظامیان شیعه عراق حمایت کرده و آن ها را آموزش می دهد، ولی معتقدند این کار بدون اطلاع و حمایت ایران انجام نمی شود.

در یک گزارش محرمانه آمریکا آمده است: “تمام گزارشات از سال 2004 حاکی از آن است که سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب کمک های حرفه ای به شبه نظامیان شیعه می کنند. بر اساس کالبد شکافی های انجام شده این مواد در ایران تولید می شوند.”

ایالات متحده از طریق سفارت سویس در تهران بطور خصوصی به ایران هشدار داده است که دست از حمایت شبه نظامیان بر دارد. بنا به اظهار نظر سیاستمداران غربی انگستان نیز پیام های مشابهی به دولت ایران داده است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکابه نیویورک تایمز گفت: “استراتژی ایران در عراق کمک های تسلیحاتی به گروه های شیعه عراق، با تائید مقام رهبری ایران و از طریق سپاه پاسداران ایران است.”

گروهی دیگر معتقدند ایران از این روش برای هشدار دادن به آمریکا در مقابل حمله احتمالی این کشور استفاده می کند.

ایران بطوررسمی این اتهامات را ر کرده است. جواد ظریف، فرستاده ایران به سازمان ملل روز پنج شنبه گفت دولت بوش “می خواهد ایران را به عنوان مقصر اصلی در عراق معرفی کند و برای آن شواهدی بسازد.”

بمب های نفوذ کننده کنار جاده ای می تواند به زره پوش های آمریکایی نفوذ کرده و آثار مرگباری بر جای بگذارد. تعداد حملات با این بمب در ماه دسامبر به نحو چشمگیری افزایش یافت ولی در ژانویه به علل نامعلومی کاهش یافت، ولی این اسلحه هم چنان از تهدید های اصلی علیه نیروهای آمریکا در بغداد به شمار می آید.

 

کلنل جیمز دانا، فرمانده گردان دوم نیروهای آمریکا در بغداد گفت: “این اسلحه بسیار موثر است. انواع دیگر سلاح هم وجود دارد ولی هر گاه پای شبه نظامیان شیعه در میان باشد سر و کله این بمب ها پیدا می شود. این ها بیشتر سلاح سیاسی هستند. می خواهند ما را از محل خودشان دور کنند و نگذارند ماموریت خود را که حفاظت از مردم آسیب پذیر است انجام دهیم.”

آقای گیتز گفت در مواردی دیده شده که این سلاح علیه تانک هم استفاده شده است.

این بمب ها با پر کردن استوانه هایی از مواد منفجره و وصل کردن تعدادی از آن ها به یکدیگر درست می شوند. یک گیرنده حساس مادون قرمز حرکت خود رو ها را تشخیص می دهد. دستگاه های منحرف کننده امواج آمریکاییان بر روی این گیرنده ها اثر ندارد. با حرکت خودرو این بمب منفجر شده و قطعات آهنی آن به درون زره پوش ها نفوذ می کند. این نوع اسلحه از سال 2003 در عراق بکار می رود.

با دوری کردن گشت های آمریکا از ترافیک محلی برای احتراز از عملیات انتحاری توسط خودروها، گروه های شیعه با نزدیک شدن خودرو های آمریکایی گیرنده مادون قرمزبمب را به کار می اندازند و آن را فعال می سازند.

به گفته مقامات اطلاعاتی آمریکایی، ایرانیان نارنجک انداز، موشک های ضد هوایی قابل حمل و موشک های 122 میلی متری و مواد منفجره تی ان تی نیز در اختیار شبه نظامیان شیعه قرار داده اند.

بنا بر اظهارات مقامات ارتش آمریکا چنین بمب هایی در مناطق سنی یافت نشده است و نیز هیچ اثری از بازار سیاه برای این گونه بمب ها وجود ندارد که خود نشان دهنده آن است که این مواد مستقیما دراختیار گروه های سنی قرار داده می شود.

ارتش آمریکا برای ردیابی این مواد و قطع کردن مسیر آن به تحقیقات وسیع دست زده و بر عوامل وابسته به پاسداران انقلاب ایران متمرکز شده است.

منبع: 10 فوریه 2007، نیویورک تایمز