به خواست‌های
اهل سنت برسید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تاکید هاشمی بر حقوق سنی‌ها

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از جمله روحانیون صاحب نظر شیعه در جمهوری اسلامی در سخنانی با تاکید بر حقوق اهل‌سنت ایران گفته است: “باید به مشکلات اهل سنت رسیدگی شود و این فرصت به آنان داده شود تا همسان با دیگران به جامعه خدمت کرده و تأثیرگذار باشند.”

هاشمی رفسنجانی این سخنان را روز جمعه ۱۶ تیرماه میان جمعی از روحانیون و فعالان سیاسی اهل سنت در مشهد عنوان کرده است.

رئیس مجمع تشخیص نظام با تأکید بر این‌که “اهل سنت همانند برادران شیعه در صحنه‌های علم، عمل، اخلاق، تعهد و مسوولیت‌پذیری درخشیده‌اند” گفت: “حضور موثر در عرصه‌های ملی از جمله شرکت در انتخابات، وظیفه‌ای است که برادران اهل سنت ما همیشه به خوبی آن را ایفا کرده و نمونه آن خلق حماسه سیاسی در انتخابات اخیر بوده است.”

این عضو مجلس خبرگان رهبری، هموطنان اهل سنت را “خیرخواهانی” توصیف کرده که به گفته او باید  شرایط زندگی آنان را به‌گونه‎ای فراهم آورد که الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

در همین دیدار، جلیل رحیمی به نمایندگی از علما، ائمه جمعه، اساتید حوزه و دانشگاه و فعالان سیاسی و بلوچ‌های اهل سنت مقیم خراسان با بیان این‌که  “بزرگان اهل سنت از سکوت و صبر شما درس بزرگی آموختند” خواستار جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی در عرصه‌های مختلف گردید.

هاشمی ضمن اشاره به مشارکت اهل سنت در انتخابات اخیر ریاست جمهوری افزود: “شما برادران اهل سنت نیز همگام با سایر شهروندان، دارای خواسته‎های عمومی هستید که باید به آن‌ها رسیدگی شود.”

وی در این دیدار مشارکت ۸۵ درصدی دربعضی مناطق سنی‌نشین را “بیانگر میزان علاقه‌ آنان به نظام اسلامی و تفکر اعتدال” دانست و گفت: “اهل سنت همانند برادران شیعه در صحنه‌های علم، عمل، اخلاق، تعهد و مسوولیت‌پذیری درخشیده‌اند.”

برخی منابع حضور اهل سنت در انتخابات ۲۴ خزداد ماه گذشته را حدود ۸۵ درصد اعلام کرده اند.

نتایج قعطی انتخابات به تفکیک آرای استان‌ها نشان داده است حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشترین درصد آرا را در استان‌های سیستان و بلوچستان (۷۳/۳) و کردستان (۷۰/۸۵) که عمدتا اهل سنت هستند کسب کرده است.

روحانی که نامزد مورد حمایت هاشمی رفسنجانی بود در بیانیه شماره یک انتخاباتی خود در مورد “اقوام، ادیان و مذاهب” بر حقوق اهل سنت و سایر اقلیت های دینی تاکید کرد. او پس از  پیروزی نیز در انتخابات ریاست جمهوری با مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و جمعی دیگر از شخصیت‌های اهل سنت ایران دیدار و بار دیگر بر وعده‌های  انتخاباتی خود تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید، در مصاحبه با روز با ابراز امیدواری نسبت به حل مشکلات اهل سنت ایران، پیرامون دیدارش با روحانی گفته است: “ما مشکلات موجود را مطرح کردیم، ایشان هم تاکید کردند که باید دغدغه‌های اقوام و مذاهبی که در کنار هم زندگی می‌کنند برطرف و حقوق شهروندی آنها تامین شود. ایشان معتقدند همه اقوام و مذاهب، شیعه و سنی، شهروند درجه یک شمرده می‌شوند”

منابع اهل سنت می‌گویند که این اقلیت مذهبی ده درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که در ۱۴ استان زندگی می‌کنند و جمعیت آن‌ها تنها در تهران حدود یک میلیون نفر برآورد شده است. با این حال آنها از بسیاری حقوق خود مانند داشتن یک مسجد در پایتخت و استقلال در آموزش دینی خود محروم هستند.

مهرماه سال گذشته برای چندمین بار پیاپی جمعی از فعالان مذهبی اهل سنت ایران به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشته و با اشاره به اذیت و آزار پیروان این اقلیت مذهبی از بازداشت و زندان “ده‌ها تن از علما و فعالان اهل سنت، به دلیل داشتن عقاید مذهبی” انتقاد کرده و خواستار تشیکل یک “هیئت منصف عالیرتبه” برای حل مشکلاتشان شده‌اند؛ نامه‌ای که مانند نامه‌های قبلی تا کنون بی‌پاسخ مانده است.

بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر در سالهای گذشته نسبت به پایمالی حقوق اقلیت‌های دینی در ایران انتقاد کرده اند.