برزخ آفریقای جنوبی پس از ماندلا

زلیخا نوری
زلیخا نوری

مرگ ماندلا نه تنها آفریقای جنوبی و جهان را سوگ وار خواهد کرد بلکه موجب تحولات عمیق تری در آفریقای جنوبی خواهد شد. با وجود بیش از یک دهه کناره گیری از عالم سیاست،ماندلا همچنان در بافت ساختار سیاسی آفریقای جنوبی تنیده شده و رکن رکین آن می باشد تا جایی که عده ای او را رهبر غیررسمی این کشور میدانند.

وی نماد پیروزی ۱۹۹۴ و انتقال از فرمانروایی اقلیت و آپارتاید بوده و از ارکان مهم موجد قانون اساسی دموکراتیک آفریقای جنوبی می باشد.

انقلاب آفریقای جنوبی توسط او با هدف استقرار مردم سالاری چند نژادی و ایجاد زمینه ی پیشرفت اقتصادی در داخل و کسب حیثیت جهانی برای مردم آغاز شد و بدون انحراف از این هدف به نتیجه رسید. با وجود این نوزده سال پس از فروپاشی رژیم آپارتاید و تفویض حکومت به کنگره ی ملی آفریقا (ANC) علی رغم برابری حقوق مدنی بین شهروندان سفید پوست و سیاه پوست آفریقای جنوبی وضعیت اقتصادی و اجتماعی سیاهان وخیم تر از دوران پایان رژیم آپارتاید شده است.

آپارتاید سیاسی طی مبارزات طولانی توسط کنگره ملی آفریقا از بین رفت ولی ریشه های اقتصادی آن باقی مانده است زیرا این کشور با وجود پیشرفت هایی که بدست آورده هنوز گرفتار فقر و عواقب آن مانند خشونت و نا امنی است. بیکاری، عدم توزیع زمین های کشاورزی و کمبود مسکن به ویژه سیاهان را هدف قرار داده است. حتی نابرابری طبقاتی در میان آنان بسی عمیق تر از دوران گذشته می باشد.

بحران مالی جهانی از آهنگ رشد اقتصادی اولین قدرت اقتصادی قاره آفریقا با بیش از سی درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) و عضو گروه بریکس ( شامل برزیل،روسیه،هند،چین و آفریقای جنوبی ) کاسته است به نحوی که رشد سالانه آن به ۵/۲ + درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است که نسبت به براورد های قبلی کاهش قابل توجهی را نشان می دهد. علاوه بر آن نرخ رسمی بیکاری این کشور به ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۲ رسیده است بطوری که حدود ۵۰ درصد از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی میکنند. این در حالی است که فقر و بیکاری موجب نا امنی و فساد در جامعه به خصوص در میان سیاه پوستان و مهاجران از کشورهای همسایه میگردد.

مناقشات اجتماعی و حوادثی که سال گذشته در بخش معادن آفریقای جنوبی در ماریکانا روی داد و باعث کشته شدن بسیاری از معدنچیان معترض شد نقش مهمی در افت رشد اقتصادی این کشور داشته است تا جایی که تحلیل گران اقتصادی معتقدند که ناارامی های کارگری سبب کاهش میزان سرمایه گذاری خارجی در این کشور خصوصا در بخش معدن خواهد شد که این به معنای کاهش فرصت های شغلی در سال های پیش روست.

یکی از مشکلات عمده ای که به ناملایملات اجتماعی دامن میزند وجود تفاوت بسیار نسل کنونی حزب کنگره با افرادی چون ماندلا بوده و بیش تر انها از جمله شخص زوما بدلیل فسادهای مالی مورد انتقاد شدید قرار گرفته اند.

حزب حاکم بدلیل وجود دودستگی و اختلاف و عدم محبوبیت کافی در میان مردم با چالش های فراوانی روبروست از این روی ماندلا را دستاویزی برای القای این اندیشه به مردم قرار داده است که همچنان پیرو راه او می باشند. دیدارهای متعدد زوما با ماندلا مؤیدی بر این مدعاست.

تا وقتی او زنده است ملت آفریقای جنوبی امیدوارند که کمتر قربانی مطامع سیاسی حزب حاکم شده و رهبرانشان به آرمان های عادلانه و ارزش های انسانی پس از آپارتاید پایبند خواهند ماند.

اما چه بسا با مرگ اواین باورها به محاق فرو رفته و آینده این کشور در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

 

منابع

1-    لینک

2-    لینک

3-    لینک

4-    لینک

5-    لینک

6-    لینک

7-    لینک

8-    لینک