تلاش سوم قالیباف برای ریاست جمهوری

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» ۱۳۹۶ یا ۱۴۰۰؛ مساله این است

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، باز هم می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. اخبار و اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف نزدیک به شهردار فعلی تهران و فرمانده سابق پلیس از این حکایت دارند که سردارِ شهردار، به جمع بندی نهایی برای شرکت سه باره در انتخابات ریاست جمهوری رسیده‌ است. هنوز مشخص نیست قالیباف قصد دارد شانس خود را در مبارزه دوباره با حسن روحانی امتحان کند و یا تا سال ۱۴۰۰ صبر خواهد کرد، اما چیزی که قطعی به نظر می رسد این است که قالیباف یک بار دیگر تصمیم خود را گرفته است.
به همین منظور و در اولین گام نزدیکان قالیباف کار را از دفتری در نبش میدان سابق سرو آغاز کرده‌اند. این دفتر که محل تجمع مشاوران سیاسی و مسئولان اتاق های فکر شهرداری و شخص قالیباف است از چندی قبل با رهبری یکی از مشاوران قالیباف کار خود را‌ آغاز کرده است.
این گروه‌‌ تلاش دارد تا از قالیباف یک چهره تازه ارایه کند و رفته رفته شکست‌ها و ناکامی‌های قبلی او را از خاطره‌ها پاک کند. این افراد معتقدند قالیباف می تواند اولین سیاستمداری باشد که در ایران به روش سیستماتیک و علمی به ریاست جمهوری برسد، نه بر اساس تخریب دیگران و یا سوابق طولانی انقلابی چون خاتمی و هاشمی.
آنها به این منظور تلاش‌های خود را در مرحله اول بر روی شهردار بودن قالیباف استوار کرده‌اند و از او خواسته‌اند تا حد ممکن از ورود به مسایل سیاسی اجتناب ورزد. هم‌زمان تلاش شده است از قالیباف چهره‌ای مدرن و سالم از نظر اقتصادی تصویر شود که به خاطر منافع مردم تا پای مقابله با یاران و هم‌رزمان سابق خود نیز می‌رود. پست‌های اینستاگرامی قالیباف علیه ساخت و ساز بسیج در میدان سپاه یکی از این موارد بوده است، همچنین برنامه اختصاص یک هفته‌ای تمام بیلبوردهای شهر تهران برای نمایش آثار فاخر هنر ایران و جهان که با استقبال کم نظیری هم مواجه شد. یکی از اعضای این اتاق فکر به “روز” می گوید: “طبق نظرسنجی‌ها این برنامه باعث افزایش ۱۳ درصدی محبوبیت قالیباف در بین مردم تهران شده است”.‌ او که نمی‌خواهد نامش فاش شود ادامه می‌دهد: “نکته امیدوارکننده در این مسئله بود که بیشتر این افراد از طبقه متوسط شهری بوده‌اند که دسترسی بیشتر و کامل‌تری به منابع اصلی اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دارند.”
این اخبار و اطلاعات در حالی بعد از حدود‌ ۶ ماه درز کرده است که به استناد نمودارهای مرکز مطالعات همشهری تهران، در طی این مدت قالیباف کم‌ترین میزان مشارکت در مسایل سیاسی روز در ۱۰ سال گذشته را داشته است و بیش‎‌تر اخبار منتشر شده از شهردار تهران به فعالیت های شهرداری اختصاص داشته است.‌ البته این به معنای توقف کامل فعالیت های سیاسی نیست، چرا که هنوز مدت زمان زیادی از افشای قرارداد ۲۰ هزار میلیاردی شهرداری تهران با قرارگاه خاتم الانبیا سپاه برای انجام پروژه های شهری نمی گذرد. قراردادی که تیرماه سال گذشته‌ روزآنلاین برای اولین بار منتشر کرد. قراردادی که با آن مبلغ و گستردگی، عملا شرکت‌ها و پیمانکاران دیگر را از دور خارج کرد. انتشار اسناد توافق ۲۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران و سپاه پاسداران از سوی روز، بازتاب‌های بسیاری به دنبال داشت و از جمله منجر به واکنش اعضای شورای شهر تهران شد که پیش از انتشار آن در جریان این قرارداد قرار نگرفته بودند.

حالا اما تلاش شده تا اقدامات سیاسی قالیباف خارج از پوشش رسانه‌ها و پشت درهای بسته انجام شود و به جای آن فعالیت‌های شهری شهردار بزرگ‌نمایی شود. چنان‌چه به تازگی قالیباف همچون ماه‌های اول در دست گرفتن سکان شهرداری تهران، در انواع و اقسام افتتاحیه‌های شهری حاضر شده و با رویی گشاده پاسخ‌گوی خبرنگاران می شود. یکی از پرحاشیه‌ترین این حضورها، حضور در مراسم افتتاح ۱۰۰ پروژه شهری در منطقه یک شهرداری تهران بود که حتی در سطح‌ برگزاری افتتاحیه نیز نبودند. برای مثال قالیباف در منطقه یک در حالی یکی از ورزشگاه‌های محله تجریش را افتتاح کرد که این ورزشگاه دو سال قبل با حضور شهردار منطقه و حبیب کاشانی افتتاح شده بود و مهم‌تر از آن، این‌که یک سال است این ورزشگاه در رهن و اجاره یکی از مداحان مشهور تهران است. قالیباف طی این مراسم پارک مقابل موزه سینما را نیز افتتاح کرد. بوستانی که نزدیک به چهل سال قبل توسط غلام‌رضا نیک‌پی، شهردار سال‌های‌ ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۶ تهران، طراحی و اجرا شده بود. البته به منظور برگزاری این افتتاحیه، سنگ‌فرش‌های کف پارک بعد از سه سال و نیم تعویض شد و در واقع حضور قالیباف به دلیل تعویض سنگ‌فرش‌های این بوستان ۴۰ ساله بوده است.
جدا از این موارد، به نظر می‌رسد قالیباف با راه‌اندازی دو حزب تلاش دارد تا در صورت نیاز از همراهی احزاب در فضای رسانه‌ای هم برخوردار شود. حزب آزادگی ایران اسلامی به ریاست عیسی کاکویی مشاور قالیباف در انتخابات‌های گذشته و همچنین حزب توسعه‌ پیشرفت و عدالت اسلامی از جمله این موارد هستند که با حمایت‌های مالی و انسانی شهرداری تهران راه‌اندازی شده است.

محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۴ توانست بیش از ۴ میلیون رای بیاورد که حدود ۱۴ درصد کل آرا بود و با این میزان رای، در رتبه چهارم پس از اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی قرار گرفت. نتیجه آن انتخابات در دور دوم و به نفع احمدی‌نژاد رقم خورد.

قالیباف در انتخابات سال ۱۳۹۲ بهتر ظاهر شد و با بیش از ۶ میلیون رای که حدود ۱۷ درصد کل آرا بود، در جایگاه دوم پس از حسن روحانی قرار گرفت. روحانی هم با کمتر از یک درصد بیش از حد نصاب برای تعیین نتیجه انتخابات در دور اول، به ریاست جمهوری رسید.

شهردار کنونی تهران در جناح اصول‌گرا به میانه‌روها نزدیک است و یک چهره تکنوکرات شناخته می‌شود.