راه های تازه اعتراض

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مونیتور از ادامه جنبش دموکراتیک ایران

دن مورفی

رژیم ایران آخر این هفته هم به اتهام زدن به معترضین به نتیجه انتخابات 12 ژوئن ادامه داد و آنها را وابسته به قدرت های خارجی خواند.

روزنامه وابسته به دولت کیهان در نسخه روز شنبه خود و به بعنوان سرمقاله ای از حسین شریعتمداری سردبیر این روزنامه نوشت که میرحسین موسوی مرتکب “جرمی وحشتناک” شده است که این جرم شامل “کشتن انسان های بیگناه، شورش، همکاری با بیگانگان و اقداماتی بعنوان ستون پنجم آمریکا” است.

این گفته ها بعد از سخنرانی برخی روحانیون در نماز جمعه ابراز شد که گفته بودند که کارمندان سفارت انگلیس مردم را تحریک به شرکت در تظاهرات به طرفداری از دموکراسی کرده بودند.

برخلاف همه این تلاش ها، جنبش برای تغییر در داخل کشور ادامه دارد و به نظر نمی رسد که از اتفاقاتی که در چند هفته اخیر افتاده است، بعنوان حاصل دخالت کشورهای داخلی یاد شود.

استفاده از سایت های اجتماعی چون توییتر و سایت هایی مثل یو تیوب، اعتراضات کاملا نشان دهنده  خشم مشروع مردم است. ویدئو هایی خشن ار برخورد مردم و پلیس و ویدئو هایی نرم تر مثل ترکیبی از اعتراضات و زخمی ها همراه با پخش موسیقی های میهنی.

اما تحلیلگران معتقدند که با دستگیر شدن هزار تظاهر کننده و برخورد شدید با تظاهرات از سوی دولت، ایرانیانی که معتقد اند پیروزی احمدی نژاد حاصل یک تقلب بود، معنای تازه ای برای مبارزه با  قدرت تندرو ها پیدا می کنند.

تریتا پارسی، مدیر شورای ملی ایرانیان آمریکایی، معتقد است: “من فکر می کنم که اولین قدم این است که ایرانیان نشان بدهند که این جنبش فقط یک راه ندارد و راه های دیگری جز تظاهرات هم هست. برتری های آنها مشخص است، یکی اینکه اکثریت بالایی از جامعه این جامعه را مشروع نمی دانند. پس در این مقطع بهتر ایت فشار به دولت را حفظ کنند و خصومت خود را با احمدی نژاد نشان بدهند”.

او می گوید که تظاهرات هر چند وقت یک بار هنوز تاثیر گذار است اما اگر تعداد آن زیاد شود برخورد دولت را زیاد می کند که هزاران  بسیجی لباس شخصی در اختیار دارد که آماده اند در صورت لزوم تظاهرات را با خشونت برهم بزنند. او می گوید ایرانیان مسن تری که اهداف تظاهرات را دنبال می کنند، از خشونت در خیابان راضی نیستند و از تعداد زیاد تلفات بیم دارند.

 

سرکوب ادامه دارد

آخر این هفته دولت فشار زیاد را همچنان حفظ کرد. روز شنبه رئیس قوه قضائیه ایران خواستار پیگرد افرادی که با تلویزیون های ماهواره ای و وبسایت های ضد نظام همکاری می کنند، شد.

ایت الله محمود هاشمی شاهرودی، گفت:« باید جدا جلوی رشد روزانه تلویزیون های ماهواره ای ضد رژیم و وبسایت های ضد نظام، گرفته شود. کسانی که با این وبسایت ها و تلویزیون ها همکاری می کنند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

 

آیا اعتصاب در راه است؟

پارسی معتقد است برای پیشرفت جنبش، اعتصاب و تلاش های دیگر برای مبارزه با دولت بسیار مهم است. روز جمعه، جوآ ن کول، استاد تاریخ  دانشگاه میشیگان در وبلاگش نوشت که صفحه میر حسین موسوی، رقیب صلی احمدی نژاد در انتخابات، اعلام اعتصاب در هفته آینده را کرده است.

پروفسور کول می نویسد: “مهار کردن اعتصاب برای رزیم سخت تر از تظاهرات خیابانی است و چه تاثیر زیادی داشته باشد یا نه می تواند نشان دهنده میزان حمایت مردن از اصلاح طلبان باشد”.

پارسی می گوید ایرانیان مشتاق راحتی هستند و اگر احمدی نژاد و رهبر، آیت الله علی خامنه ای در هفته های آتی با مخالفنشان توافق بکنند، خشم مردم فروکش خواهد کرد. او می گوید: “بعضی از مردم در ایران هنوز امیدوارند که خامنه ای پی به اشتباه فاحشش می برد وکوتاه می آید. اما من معتقدم اگر او از گفته هایش پایین بیاید دولت سقوط خواهد کرد. فقط با زور می شود مدتی طولانی حکومت کرد.”

 

خلاقیت در روش های اعتراض

بابک رحیمی، استاد دانشگاه سن دیه گو، می گوید که با تنگ تر شدن فضای اعتراض، با ایجاد روش های خلاقانه همچنان می شود تقاضا ها را مطرح کرد.

او می گوید: “به عقیده من بردن جنبش به زیر زمین ها بهتر است تا هدایت آن از روی زمین. یکی از این روش ها گفتن الله اکبر بر بام های تهران استف با این وجود بسیجی ها به خانه افرادی که الله اکبر می گویند، حمله می کنند”.

اقای رحیمی، معتقد است با این حال تغییر با سرعت کم ایجاد می شود:« امپراطور خودش را به نمایش گذاشته است، او عریان است. اما مخالفان باید با روش های پنهانی در همین نقطه بمانند. اعتراض ها باید زیرزمینی تر شود، به یاد فعالان مخالف آمریکای لاتین و دیکتاتور هایشان باشید. پیروز شدن زمان طولانی می خواهد.

منبع:کریستین ساینس مونیتور 5 ژوئیه