افزایش نگرانی از مهدویّت دولتی

نویسنده
حسین محمدی

» آیت‌الله سیستانی هم انتقاد کرد

در حالی که در ماه‌های گذشته، انتقادات از احمدی‌نژاد و برخی از همراهان وی – به خصوص اسفندیار رحیم‌مشایی – برای ترویج بحث مهدویت بالا گرفته بود، با وارد شدن آیت‌الله سیستانی و انتقاد وی از انتشار فیلمی با عنوان “ظهور نزدیک است”،  اوضاع برای و طراحان پروژه “مهدویتِ دولتی” سخت‌تر شده است.

سایت خبری شیعه‌نیوز، به نقل از آیت‌الله سیستانی، نوشته است: “توقیت‌ها و تطبیق‌ها برای نزدیک بودن ظهور حضرت حجت(عج) بسیار نگران‌کننده است و این مطالب، عقاید مردم را هدف گرفته و باعث تضعیف اعتقادات جامعه می‌شود. چنین جریاناتی نباید در کشوری مانند ایران شکل بگیرد، یک روز شعیب‌بن‌صالح را به یک فرد و بار دیگر به فرد دیگری تطبیق می‌کنند. این مسائل نگران کننده است”.

اشاره آیت‌الله سیستانی، به فیلمی است که گفته می‌شود توسط حامیان رحیم‌مشایی منتشر شده است. در این فیلم محمود احمدی‌نژاد به “شعیب‌بن‌صالح” و رهبر جمهوری‌اسلامی به “سیدخراسانی” تشبیه می‎‌شوند. براساس برخی از روایات شیعی، ظهور امام دوازدهم شیعیان، زمانی فرا می‌رسد که این دو چهره قیام کنند.

پیش از این بسیاری از روحانیون بلندپایه جمهوری‌اسلامی به انتقاد از انتشار چنین فیلمی پرداخته بودند. از آن جمله، آیت‌الله مکارم‌شیرازی، در نخستین روز سال جدید، در این زمینه گفته بود: “برخی حرکات مشکوکی را درباره امام زمان انجام می‌دهند و خبر از روز ظهور می‌دهند تا با دروغ‌های خود، مسلمانان را موضوع مهدویت ناامید کنند… خارجی‌ها در توطئه ناامید کردن مردم از ظهور امام زمان دست دارند”.

بسیاری از اصول‌گرایان نیز بارها تاکید کرده‌اند اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر احمدی‌نژاد، در پشت پرده بسیاری از تحرکات درباره تلاش برای نزدیک نشان دادن ظهور امام دوازدهم شیعیان در دوران احمدی‌نژاد قرار دارد و به همین دلیل نیز به انتقاد از وی پرداخته‌اند. بسیاری از آنان، رحیم‌مشایی و همراهان وی را، عاملان فتنه بعدی می‌دانند.

منصور ارضی از مشهور‌ترین مداحان جمهوری اسلامی، سال گذشته در حسینیه صنف لباس‌فروشان تهران با اشاره به برخی ادعاها درباره نزدیک بودن ظهور امام زمان، گفته بود: “نباید گول بخورید که بعضی‌ها مرتب می‌گویند که ظهور نزدیک است. اما کی؟ فقط خدا می‌داند و بس. مراقب باشید که گول نخورید”.  وی همچنین با اشاره به انتشار میلیونی جزوه‌ها و فیلم‌ها در خصوص شرایط ظهور امام دوازدهم شیعیان افزوده بود که “معلوم است که این‌ها از کجا آمده؛ به عنوان اینکه ظهور نزدیک است و طوری القا می‌کنند که انگار همین فرداست”.

داود احمدی‌نژاد، دبیر کمیته دائمی پدافند غیر‌عامل کشور نیز به طور تلویحی اسفندیار رحیم‌مشایی را بنیانگذار انجمن “راه حقیقت” معرفی کرده که قصد دارد ایران را متزلزل و فتنه جدیدی به راه بیندازد. وی گفته بود که اعضای این انجمن از حجتیه‌های سابق هستند که قصد دارند با استفاده از انتخابات آینده مجلس، فتنه‌ای جدید خلق کنند.

برادر محمود احمدی‌نژاد درباره این انجمن، همچنین گفته بود: “آن‌ها برای ایجاد انحراف در جهان می‌گویند ما در راستای فرهنگ کوروش که دنیا را فتح کرده، می‌خواهیم دنیا را فتح کنیم”.

حسین الله‌کرم از اعضای ارشد انصار حزب‌الله نخستین کسی بود که به صراحت اعلام کرد اعضای سابق انجمن حجتیه در قالب انجمن راه حقیقت و به ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در بدنه دولت محمود احمدی‌نژاد فعال شده‌اند.

روزنامه کیهان نیز چندی پیش نوشته بود که این جریان قصد دارد با رادیکال کردن فضای کشور در ‌‌نهایت از آیت‌الله خامنه‌ای عبور کند.

این انتقادات در حالی انجام می‌گیرد که بسیاری از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، بارها بر رابطه و همکاری خاص امام زمان با این دو، تاکید کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به سخنان مرتضی آقاتهرانی نماینده مجلس و استاد اخلاق سابق کابینه احمدی‌نژاد اشاره کرد که گفته بود: “رییس‌جمهور به بنده گفتند اگر از قبل به این اعتقاد بودم که امام عصر در مسائل کلی همراه و کمک ما هستند، اما امروز اعتقادم بر این است که امام عصر حتی در جزء جزء کار‌ها به کمک ما آمده‌اند”.

 محمود احمدی‌نژاد خود نیز تاکنون بارها بر کمک‌های امام زمان تاکید کرده است. وی درباره انتخابات نهم، دهم و یازدهم ریاست‌جمهوری چنین سخنانی را بر زبان آورده و حتی درباره طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز، در صدا و سیما عنوان کرد که “این‌ پول‌ها، متعلق به امام زمان است”.

در عین حال، گروهی از اینان نیز بر این باورند که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، همان سید خراسانی است که دربرخی روایات شیعی به نام آن اشاره شده است. سید خراسانی نام شخصی است که به روایت شیعیان در هنگام ظهور امام دوازدهم شیعیان از ایران برای یاری او به جنگ با سفیانی می‌رود.

بسیاری از روحانیون، در این مدت تلاش کرده‌اند روایت‌هایی از دیدارهای آیت‌الله خامنه‌ای با امام زمان را به دست بدهند.  آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، در گفت‌گو با ویژه‌نامه سیره امین  ادعا کرده است که آیت‌الله خامنه‌ای “ذخیره خداوند” است که برای رفع مشکلات به بیابان یا مسجد جمکران می‌رود و با امام دوازدهم شیعیان خلوت می‌کند: “در تمام مشکلاتی که برایش پیش می‌‌‌آید قبلش یا بیابان می‌رود و با حضرت خلوت می‌کند یا جمکران می‌رود و یا حرم حضرت رضا می‌رود، آنجا را در بغل می‌گیرد و کلید را از آنها می‌گیرد و درب‌ها را باز می‌کند. حضور در بیابان‌ها یا در مسجد جمکران برای رفع مشکلات سیره مستمر زندگی حضرت آقا بوده و هست.”

این افراد در یک سال گذشته با تطبیق ده‌ها روایت معتبر و نامعتبر شیعی با شرایط کنونی ایران و جهان، تلاش گسترده‌ای برای اثبات مدعای خود آغاز کرده‌اند. اوج این تلاش‌ها به سفر آبان ماه رهبر جمهوری اسلامی به شهر قم باز می‌گردد که در این سفر تبلیغات گسترده‌ رسمی و غیر رسمی در سید خراسانی معرفی کردن وی صورت گرفت.

باورمندان به تطبیق سید خراسانی بر علی خامنه‌ای، به طور مشخص”تبار حسنی داشتن، خراسانی بودن، جراحت دست راست، داشتن لشکر مجهز و صبیح‌الوجه بودن” را مهم‌ترین دلایل در اثبات مدعای خود اعلام می‌کنند. آن‌ها در استدلال‌های خود تلاش می‌کنند شرایط کنونی ایران و جهان را‌‌ همان شرایطی توصیف کنند که در روایات شیعی به عصر پیش از ظهور مشهور است.

برخی از روحانیون هوادار رهبر جمهوری اسلامی نیز در یک سال گذشته در برخی سخنرانی‌های خود مستقیم و غیرمستقیم به موضوع سید خراسانی بودن علی خامنه‌ای اشاره کرده‌اند. آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند شخص رهبری نیز از سید خراسانی بودن خود آگاه است، اما ترجیح می‌دهد در این خصوص سکوت کند.

این افراد می گویند محمود احمدی‌نژاد براساس روایات شیعی‌‌ همان شیعب‌بن صالح فرمانده لشکر سید خراسانی است.

برای نخستین‌بار در سال ۱۳۸۴ بود که فردی به نام حسین سجادی در کتابی به نام “دهه هشتاد، دهه ظهور انشاالله” از محمود احمدی‌نژاد به عنوان شعیب‌بن صالح نام برد. چندی بعد در لبنان فردی به نام شادی فقیه در کتابی به نام “احمدی‌نژاد و انقلاب جهانی پیش رو”‌‌ همان ادعای حسین سجادی را تکرار کرد.