احمدی نژاد: کشتار مردم زشت است

نویسنده
آرش معتمد

» انتقاد دوباره از بحرین و عربستان

یک روز پس از انتشار بیانیه شورای همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد بار دیگر با حمله به عربستان سعودی نسبت به دخالت این کشور در بحرین هشدار داد و کشتار مردم بحرین توسط دولت بحرین را “زشت” توصیف کرد. وی همزمان  با رد اتهام جاسوسی جمهوری اسلامی در کویت، پرسید: “کویت چه چیزی برای جاسوسی دارد.” همزمان یک نماینده مجلس در اظهاراتی بی سابقه پادشاه عربستان را یک “وهابی انگلیسی” نامید.

” برای این مصوبه ارزش حقوقی قائل نیستیم.” این پاسخ محمود احمدی نژاد به بیانیه شامگاه یکشنبه شورای همکاری خلیج فارس بود که طی آن جمهوری اسلامی را به خاطر دخالت در امور کشورهای منطقه مورد انتقاد قرار داده است.

رئیس دولت مستقر دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه مصوبه شورای همکاری خلیج فارس، تحت فشارهای سیاسی ایالات متحده به تصویب رسیده است، گسیل نیروهای نظامی کشورهای عربی به بحرین را کاری زشت توصیف کرد: “زشت است که شما به کشور دیگری لشکرکشی کرده‌اید. لشکر‌های خود را بیرون ببرید.”

حمله لفظی احمدی نژاد متوجه عربستان سعودی و امارات متحده است که در هفته های گذشته به درخواست حاکمان بحرین برای سرکوب مخالفان خاندان آل خلیفه بخشی از نیروهای نظامی خود را به منامه فرستادند.

در همین راستا رئیس دولت جمهوری اسلامی، دولت بحرین نیز را به خاطر سرکوب و کشتار مخالفان سرزنش کرد و  از این کشور خواست به حرف های مردم گوش دهد و به آنها احترام گذارد.

توصیه های محمود احمدی نژاد به دولت بحرین از آن جهت قابل تامل است که او خود از جانب اعضای جنبش سبز متهم به جابجایی گسترده آرای دهمین انتخابات ریاست جمهوری و سپس کشتار معترضان به نتایج انتخابات است. مخالفان محمود احمدی نژاد در دو سال گذشته بارها در خیزش های میلیونی به خیابان ها آمده اند اما هر بار به طرز خونینی سرکوب شده اند. در آخرین مورد، در تظاهرات 25 بهمن سال گذشته، دست کم دو شهروند کشته، صدها تن زخمی و هزاران نفر از معترضان بازداشت شدند.

 

جمهوری اسلامی توطئه چینی می کند

بیانیه روز یکشنبه شورای همکاری خلیج فارس، دولت جمهوری اسلامی را به توطئه چینی متهم و دخالت های تهران در امور کشورهای همسایه را ناقض معاهدات بین المللی توصیف کرده است. این بیانیه مشخصا به بیانیه هفته گذشته مجلس جمهوری اسلامی اشاره و “اتهام های بی پایه در بیانیه غیرمسئولانه مجلس ایران درباره عربستان سعودی را محکوم می کند و آن را اقدامی خصمانه و دخالتی تحریک آمیز می داند.”

 

مجلس هشتم از “اصل رای” می گوید

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم روز پنجشنبه با انتقاد شدید از حضور نیروهای نظامی عربستان و امارات در بحرین، آن را “اشغال” خاک این کشور برشمرد و آن را یادآور اشغال نظامی کشور کویت در اوایل دهه نود میلادی توسط  صدام حسین توصیف کرد.

مجلس جمهوری اسلامی نیز همچون رئیس دولت از کشورهای منطقه خواسته«به جای کشتار مردم خود اجازه دهند براساس اصول مردمسالاری و براساس اصل رای مردم، سرنوشت آنها رقم بخورد.»

این مواضع باعث شده است تا ناظران سیاسی برخورددوگانه مجلس جمهوری اسلامی  را مورد سئوال قرار دهند. در دو سال گذشته مجلس یکی از حامیان اصلی سرکوب جنبش مخالفان دولت دهم بوده و بار ها از عملکرد نیروی انتظامی، سپاه و شبه نظامیان بسیج به خاطر سرکوب شهروندان معترض تقدیر کرده است. در آخرین مورد صبح روز 26 بهمن، نمایندگان اصولگرا، خشمگین از حضور شهروندانی که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی به خیابان ها آمده بودند، مشت ها را گره کردند و با فتنه گر خواندن آن ها خواستار اعدام رهبران جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران شدند.

گفتنی است 257 تن از نمایندگان مجلس پیش تر نیز با انتشار بیانیه ای خواستار آن شده بودند که مردم در بحرین و یمن و لیبی حاکمان “جانی” را از سر راه بر دارند. بحرین در اعتراض شدید به دخالت های جمهوری اسلامی در نا آرامی های این کشور، سفیر خود در تهران را فراخواندو منامه مواضع تهران رایک “دخالت بی شرمانه” توصیف کرد.

البته این تنها کشورهای حوزه خلیج فارس و بحرین نیستند که از ایران می خواهند پای خود را از ناآرامی های منطقه کنار بکشد. علی سلمان، رهبر اصلی شیعیان مخالف خاندان آل خلیفه در بحرین نیز درخواست مشابهی دارد.

یک روز پیش از انتشار بیانیه اخیر مجلس هشتم، علی سلمان  در یک کنفرانس خبری با بیان اینکه نمی  خواهد بحرین محل نبرد عربستان سعودی و جمهوری اسلامی باشد خاطرنشان کرد: “ما ایران را ترغیب می کنیم در امور داخلی بحرین دخالت نکند.”

 

ملک عبدالله انگلیسی است

با این حال نمایندگان مجلس روز گذشته ترجیح دادند بی اعتنا به خواسته مخالفان در کشورهای منطقه همداستان با محمود احمدی نژاد باشند. در همین راستا احمد بیغش، نماینده شازند روز دوشنبه در یک نطق میان دستور پیش بینی کرد که خاندان آل سعود با خون مردم بحرین فرو پاشد. بیغش با معرفی ملک عبدالله پادشاه عربستان به عنوان پادشاهی “وهابی و انگلیسی” به وی هشدار داد: “(ملک عبدالله) باید بداند گرچه اشغال بحرین را برای جلوگیری از نابودی خود و اعلام سرسپردگی به آمریکا و انگلیس انجام داد اما به همین زودی شاهد نابودی پادشاهی قرون وسطایی و دیکتاتوری ظالمانه آنها خواهیم بود.”

 این در حالیست که  منتقدان جمهوری اسلامی به سکوت دولت و مجلس در برابر کشتار گسترده شهروندان معترض در سوریه اشاره می کنند و آن را نمونه دیگری از سیاست های دوگانه دولت احمدی نژاد در منطقه می دانند. دولت بشار اسد که به عنوان تنها متحد جمهوری اسلامی در منطقه شناخته می شود در هفته های اخیر با گسترده ترین اعتراضات مردمی مواجه شده و همچون جمهوری اسلامی دست به کشتار شهروندان در خیابان زده است.

 

احمدی نژاد: از چه چیز کویت جاسوسی کنیم؟

 همزمان با تنش ها بر سر بحرین، جمهوری اسلامی به خاطر تاسیس شبکه های جاسوسی در کشور کویت نیز مورد انتقاد شورای همکاری خلیج فارس قرار گرفته است. در دادگاهی که هفته گذشته در کویت برگزار شد دو شهروند ایرانی و یک کویتی متهم به انتقال اطلاعات حساس نظامی به سپاه پاسداران شده اند.

بلافاصله پس از این دادگاه، کویت نیز همچون بحرین سفیر خود در تهران را فراخواند. در واکنش به این تحولات محمود احمدی نژاد روز گذشته از خبرنگاران حاضر در کنفرانس مطبوعاتی پرسید: “کویت چه چیزی دارد که از ایران از آن جاسوسی کند؟”

 او همچنین “کشورهای بیگانه” را به تلاش برای اختلاف افکنی میان دو کشور متهم کرد و گفت: “اگر منظور مردم کویت هستند که با ما دوست هستند و اگر هم منظور دولت است، دولت کویت نیز دوست ماست و این حرف‌ها معنایی ندارد؛ مشخص است که دست‌های بیگانه می‌خواهند اختلاف افکنی کرده و مشکل درست کنند.”

این در حالیست که دولت کویت می گوید شبکه جاسوسی حمهوری اسلامی  از تاسیسات نظامی کویت و آمریکا عکسبرداری می کرده و این تصاویر را در اختیار دستگاه های نظامی و اطلاعاتی  قرار می داده است.