وعده‌ای دیگر به اقلیت‌های مذهبی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روحانی فعالیت کانال‌های تنش‌زا را محکوم کرد

در حالیکه وعده‌های حسن روحانی در ارتباط با اقلیت‌های قومی و مذهبی اجرایی نشده و وی از این منظر با انتقادات زیادی رو به روست،او در “هفته وحدت” از ضرورت به‌رسمیت‌شناختن مذاهب از دوران دبستان سخن گفته و فعالیت کانال‌های تنش‌زای شیعه و سنی را هم محکوم کرده است.

روحانی روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه، در یک سخنرانی به مناسبت “کنفرانس وحدت اسلامی” در تهران گفته است: “باید از همان کتاب‌های دوره دبستان به فرزندانمان بیاموزیم که یکدیگر را به رسمیت بشناسند و مذاهب مختلف را به عنوان شاخه‌های یک درخت واحد ببینند و این دیدگاه را به دانشگاه‌‌ها، حوزه‌ها و مدارس دینی نیز نشر دهیم.”

تاکید رئیس دولت بر ضرورت به رسمیت شناختن مذاهب مختلف از سطوح اولیه آموزشی درحالیست که کتابهای اصلی دینی در سیستم آموزشی جمهوری اسلامی تنها بر اساس باورهای مذهب شیعه دوازده امامی تهیه و تنظیم شده‌اند. در کنار این کتابها، جزوه‌ای هم با عنوان “ضمیمه”، ویژه‌ی معرفی خلفای اهل سنت و تنها برای پیروان این مذهب وجود دارد.در ایران مسیحیان، کلیمیان و زرتشتی ها نیز می‌توانند “تعلیمات دینی” را بر اساس اعتقادات مذهبی خود امتحان بدهند. اما در سیستم آموزشی جایی برای پیروان سایر ادیان و مذاهب مانند بهایی‌ها و پیروان آئین یاری در نظر گرفته نشده است.

تحقق وحدت اسلامی یکی از بزرگترین وعده های بنیانگذار جمهوری اسلامی و حامیان وی بود. در همین راستا در آذرماه سال ۶۰ به پیشنهاد آیت‌الله منتظری و حمایت آیت‌الله خمینی، هفت روزی که میان شیعیان و اهل سنت در مورد تولد پیامبر اسلام اختلاف وجود دارد، هفته وحدت نامیده شد.

با گذشته بیش از سه دهه از نامگذاری این مناسبت، وحدت اسلامی در منطقه صورت نگرفته و تنش‌های مذهبی و فرقه‌ای نیز در حال رشد روزافزون هستند. در ایران هم آیت‌الله منتظری بانی این مناسبت، خود از نظام جمهوری اسلامی حذف شد و پیروان دیگر مذاهب نیز، به لحاظ برخورداری از حقوق یکسان هنوز فاصله بسیاری از یکدیگر دارند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد هفته وحدت به رغم کنفرانس‌ها و تبلیغات های گسترده‌ای که برای آن انجام گرفته، نتیجه‌ای نداشته است. فعالان اهل سنت در ایران می‌گویند تا به امروز اهداف هفته وحدت در مرحله شعار بوده و تبدیل به عمل نشده است.

یکی از مسائلی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی مساله وحدت دینی در ایران را به خطر انداخته فعالیت کانال های ماهواره‌ای تنشزای مذهبی است که وزارت اطلاعات چندی پیش از تعطیلی ۱۷ کانال و بازداشت اعضای آن خبر داده بود.

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای رسمی با اشاره به بستن تعدادی از دفاتر “شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی” توسط “سربازان گمنام امام زمان” در چهار استان اعلام کرده بود که “این دفا‌تر تولید به طور مخفیانه و غیرقانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه شیعه” فعالیت می‌کردند و پس از شناسایی، با حکم قضایی تعطیل و عوامل آن‌ها بازداشت شدند.

حسن روحانی، در سخنرانی امسال خود به مناسبت هفته وحدت با اشاره ضمنی به این موضوع گفته است: “اگر شبکه‌ای رادیویی یا تلویزیونی به نام دفاع از اهل سنت و شیعه در برابر مذهبی دیگر ایستاد، و اگر کسی به نام دفاع از مقدسات مذهبی به مقدسات مذهب دیگری توهین کرد، باید با صدای واحد آن را محکوم کنیم.”

او همچنین گفته: “معنی وحدت این نیست که مذاهب مختلف دست از مناسک خود برداشته و بر طبق فقه خود عمل نکنند.”

حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی خود با صدور بیانیهای به اقلیت های “قومی و مذهبی” وعده داده بود که شرایط آنها را بهبود ببخشد. روحانی در همین راستا مدتی بعد از آغاز به کار،‌ علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات در دولت خاتمی را به عنوان “‪دستیار ویژه در امور اقوام و اقلیت‌ها” منصوب کرد.