گپ

نویسنده
مرضیه حسینی

گزارش نشست رسانه ای نمایش “نویسنده مرده است”

اثری با ساختار اجتماعی رئالیستی

 

آرش عباسی(نویسنده و کارگردان)،ایوب آقاخانی و لادن مستوفی بازیگران نمایش در نشست رسانه ای “نویسنده مرده است”پاسخگوی سوالات خبرنگاران شده اند. گزارش همکارمان از تهران را در همین زمینه می خوانید.

 

آقای عباسی،ایده ی اولیه این نمایش با چنین سوژه ای چگونه شکل گرفت؟

سینما دغدغه ای بود که همیشه از سال های دور در ذهن داشتم و علاقه ام به دنیای هنر و تئاتر ریشه در این میل درونی دارد.برای مدتی در حوزه سینما به عنوان دستیار کارگردان و دستیار صدابردار به فعالیت پرداختم، اما پس از مدتی متوجه شدم که به این فضا تعلق ندارم؛ بنابراین سعی کردم به کاری که علاقه داشتم، یعنی تئاتر روی آورم. با توجه به علاقه ام به بازی در سینما احساس کردم سینما در شرایطی است که موضوع قرار دادن آن در تئاتر بسیار جالب و دیدنی است. بنابراین در این نمایش به سینما و زندگی خصوصی هنرپیشه آن پرداخته ام.

 

اغلب آثاری که نوشته و اجرا می کنید با محوریت عنصر”روایت و قصه “ است.آیا این نوع نگارش یک تصمیم تکنیکی در نگارش است یا یک مساله ذاتی؟

شاید حرکت تئاترهای امروز به سمت تجربی، ضد قصه و یا هر چیزی که تئاتر را از اصل آن دور می کند، علت اصلی خالی بودن سالن های نمایشی باشد؛ بنابراین تلاش کردم تا در این اثر این اتفاق رخ ندهد و برای مخاطب جذاب باشد.
همچنین در تولید این نمایش تلاش کردم تا تماشاگر تا لحظه آخر به هیچگونه قطعیتی دست پیدا نکند که فکر می کنم با توجه به صحبت های بیشتر تماشاگران در طول چند اجرایی که داشته ایم، در تحقق این امر موفق بوده ام. این اثر دارای ساختار اجتماعی رئالیستی است. همچنین در کار روی این اثر تلاش کردم که با تکنیک نزدیکی داشته باشم تا تماشاگر در نگاه اول فکر کند با نمایشنامه ساده ای رو به رو است.

آیا متنی که تماشاگران هم اکنون شاهد اجرای آن هستند از تمرین تا اجرا ممیزی و یا سانسور شد؟

خیر.تنها تغییرات عمده ی نمایش در شکل اجرایی بود که در اجرای جشنواره این اثرخودم، در نقش نمایشنامه نویس به ایفای نقش پرداختم، ولی در اجرای عمومی این کار، از ایوب آقاخانی یاری گرفتم. همچنین لادن مستوفی اولین و آخرین گزینه ای بود که به آن فکر کردم که در اجرای این اثر همکاری دارند.

 

شما خود ازجمله تئاتری هایی هستید که اتفاقا در سال های اخیر فرصت های زیادی برای اجرا در مقام نویسنده،کارگردان و حتی بازیگر به دست آوردید.چه شد که در نمایش”نویسنده مرده است”همکاری کردید؟

آقاخانی: عباسی سال هاست که به عنوان نویسنده و کارگردان آثار نمایشی را به صحنه برده است. وی از ابتدای حضورش نویسنده پرکاری بود و سلامت نگاهش همیشه در آثارش وجود داشته است. ما همیشه علاقه مند به همکاری با هم بودیم. در کارنامه کارهای او این بهترین اثر است و در کارنامه فعالیت های من نیز این نمایش بهترین نمایش به شمار می رود.این اثر نمایشی از تکنیک، فضا و الگوی متن خوبی برخوردار است و من خوشحالم که آرش عباسی از جمله نمایشنامه نویسانی نیست که ادعای روشنفکری دارند. وی درام نویسی را به خوبی می داند و به درستی به کار می گیرد.


خانم مستوفی،پس از مدت ها حضور در سینما و تلویزیون نخستین حضور تئاتری اتان را تجربه می کنید.چه شد که در این نمایش همکاری کردید؟

در صداقت آرش عباسی در نگاه به تئاتر و جدیت وی در کار برایم قابل احترام بود و همین امر برای همکاری در اجرای این اثر برایم انگیزه ایجاد کرد.پس از مطالعه متن و ایجاد اصلاحات و تغییراتی در نمایشنامه که در راستای بهتر شدن اثر بود، تمرینات نمایش را آغاز کردم و در ادامه متوجه شدم این اثر شرایطی را برایم فراهم کرده که رضایتمندی از این همکاری و شنیدن دیالوگی خوب و برقراری ارتباطی مطلوب را به همراه داشته است.امیدوارم این اثر در قالب اجرای عمومی به خوبی دیده شود و بتواند ارتباط عمیقی را با تماشاگر خود برقرار کند.