رهبر فتوا بدهد

نویسنده

احمد داوری

طبق اعلام قبلی، جمعی از اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی و بسیجیان دانشگاه تهران دیروز در مقابل دفتر رئیس جمهور تجمع کردند و از دولت خواستند خبر مذاکره با امریکا را پس بگیرد.

این دانشجویان که اغلب چهره های آشنایی داشتند و نوع لباسشان تقریبا یکدست بود، با در دست داشتن پلاکاردهای مختلف و تکرار مداوم شعار ها بر این تاکید داشتند که “امریکا قابل اعتماد نیست”.

روی پلاکاردها این جملات دیده می شد: “تا ظلم هست مبارزه است”، “تا مبارزه هست ما هم هستیم”، “آمریکا شیطان نیست ما محور شرارتیم”، “کودکان عراقی شرمنده شرمنده”، “شهیدان رفتند تا خط امام بماند ما هم آمدیم تا خط امام بماند”، “این تذهبون”، “دستاورد بزرگ مجلس اصولگرا، تشکیل گروه دوستی ایران و آمریکا” و…

پلاکاردها همچنین حکایت از آن داشت که دانشجویان تجمع کننده از دانشگاههای شیراز، اصفهان و هم‌چنین وابستگان جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، مجمع حزب‌الله دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امام صادق، دانشگاه امام حسین، دانشگاه امیر کبیر و چند دانشگاه دیگر بودند.

انان در سخنان خود همچنین به این مسئله اعتراض داشتند که چرا در حالی که آمریکا بودجه‌ اختلال در نظام جمهوری اسلامی ایران را تصویب می کند، درخواست مذاکره با آمریکا به صورت رسمی پذیرفته می‌شود.

انان همچنین بدون توقف شعار می دادند: “دانشجو می‌میرد، سازش نمی‌پذیرد”، “هیهات من الذله”، “مذاکره در عراق، هدیه ما به بوش است”، مرگ برانگلیس”، “مسوول انقلابی، حرف خمینی این است، نه سازش نه تسلیم، نبرد با آمریکا”، “ مرگ بر اسلام آمریکایی”، “کودکان لبنانی، شرمنده، شرمنده”، “آمریکای جهانخوار، دشمن مسلمین است”، “مستضعفین جهان، شرمنده، شرمنده”، “ مسوول پاسخگو، بگو که پاسخ‌ات کو”، “ خمینی شاهد باش ما اعتراض کردیم”، “ مرگ بر سازشگر”، “سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن”، “ وزارت خارجه، خجالت، خجالت”، “رابطه‌ گرگ و میش محکوم است، محکوم است”، “ رجایی چنین بود، رییس‌جمهور محبوب”، “خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست” و…

در ادامه این تجمع، یکی از حاضران که خود را دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان معرفی کرد، اظهار داشت: “ما با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌ایم و چشم و فرمانمان به صحبت‌های مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) است. معجزه‌ هزاره‌ سوم، دولت اصولگرا و دولت آرمان‌خواهی است که می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند. خمینی(ره) شاهد باش که ما اعتراض کردیم”.

دانشجوی دیگری در این تجمع گفت: “ما باید از مقام معظم رهبری بخواهیم تا فتوا دهد و ما عمل کنیم. آْقای احمدی نژاد جواب بدهید که چه عاملی باعث شده که شرایط تغییر کند. شاید ما اشتباه می‌کنیم و شما درست می‌گویید و مذاکره خوب است، اما صحبت‌های امام (ره) و مقام معظم رهبری چیز دیگری است. رهبر ما ولی فقیه ماست و ما در مقابل صحبت‌های ایشان حاضریم حتی کفن بپوشیم و خون خود را بریزیم”.

در ادامه این تجمع سخنران دیگری گفت: زمانی کسانی که در راس حکومت بودند حرف از مذاکره با آمریکا می‌زدند و شعارهایی می‌دادند و بحث مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کردند ولی امروز این بحث را دولت اصولگرا عنوان می‌کند. ما فکر نمی‌کردیم روزی برسد که در دولت اصولگرایی نشریه بزنیم و بگوییم خداحافظ امام!“.

وی ادامه داد: “ما امروز آمده‌ایم که با این حضرات، امام (ره) و رهبرمان حرف بزنیم.اگر رسانه‌ها هم این صحبت‌ها را منعکس نکنند مطمئنیم که صحبت‌هایمان به گوش مقام معظم رهبری، امام (ره) و شهدا خواهد رسید”.

این دانشجو ادامه داد: “امروز حرفمان به امام (ره) آن است که اماما! تو انقلاب را به دست ما سپردی و رفتی و من به خاطر این مساله‌ مذاکره با آمریکا امروز لباس سیاه پوشیده‌ام؛ چراکه مذاکره با آمریکا خیلی مهم‌تر از بحث دانشگاه تهران و امیرکبیر است و بحث مذاکره با آمریکا بحث اصولی ماست”.

در ادامه این تجمع که در ابتدای خیابان پاستور برگزار شد معترضین با شعار “الله‌اکبر” قصد داشتند به داخل خیابان پاستور بروند که ماموران حاضر در محل به مقابله با آنها برخاستند و به این ترتیب بین تجمع‌کنندگان و ماموران درگیری رخ‌داد . در پی این اقدام معترضین فریاد زدند: “دولت انقلابی، تاسف، تاسف”، “بچه‌های سومالی، شرمنده، شرمنده”، “یا حضرت روح‌الله، شرمنده، شرمنده”، “می‌جنگیم، می‌جنگیم، سازش نمی‌پذیریم” و سپس سرود “آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو/خون جوانان ما می چکد از چنگ تو” و سرود”کجایید ای شهیدان خدایی” را با صدای بلند خواندند و زار زار گریستند.

همچنین در خلال این تجمع جلیلی‌نژاد و دهقانی دو عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی برای مذاکره با مقام های دفتر رئیس جمهور به داخل نهاد ریاست جمهوری رفتند اما پس از مدتی بازگشتند و همراه با دیگر معترضین در حالی که پلیس به شدت آنان را در کنترل و محاصره خود داشت محل را ترک کردند. آنان اعلام کردند برای اعتراض به نمایندگان برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و آمریکا به بهارستان می روند.

آنان سپس از مقابل متروی بهارستان دادن شعار “مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر سازشگر” را آغاز کردند و به سمت مجلس در ابتدای خیابان مجاهدین اسلام رفتند.

حضور نیروهای پلیس در اینجا به نسبت نهاد ریاست جمهوری بسیار کمتر بود.

پلیس سعی می کرد اجازه ورود معترضین به محوطه محصور مقابل مجلس را ندهد اما دانشجویان با فشار به این محوطه وارد شدند.


زاکانی از نمایندگان مجلس به میان دانشجویان آمد و اعلام کرد: “ موضع مجلس شورای اسلامی در رابطه با بحث مذاکره با آمریکا مشخص است و مقام معظم رهبری نیز امروز در دیداری مواضعشان را مشخص کردند و بحث نمایندگان نیز در رابطه با نامه‌ گروه دوستی و پارلمانی ایران و آمریکا مشخص است. آنهایی هم که این نامه را تنظیم کردند بحث‌شان رابطه با آمریکا نبوده است. تنها بحث این نماینده‌ها درخصوص ارتباط مجلس شورای اسلامی ایران با مجلس آمریکا بودکه دوستان ما با آنها مخالفت کردند و نامه را گرفتند و پاره کردند”.

در ادامه این تجمع اکبر اعلمی نماینده‌ مردم تبریز با حضور در بین تجمع‌کنندگان گفت: “حساسیت شما نشان‌دهنده‌ این موضوع است که دانشجویان و جوانان هم‌چنان در عرصه‌ سیاست هستند. من همواره گفته‌ام که نقد اشکال ندارد اما اگر بخواهید توهین و هتاکی کنید با شأن شما دانشجویان مناسب نیست”.

دانشجویان در مقابل مجلس پلاکاردهایی با عناوینی همچون “دعوای چپ و راست بر سر آغازگری مذاکره؟ یا منافع ملی؟”، “هم شرقی، هم غربی، اسلام آمریکایی!“، “خواهشمندیم برای مذاکره با آمریکا، به قعر جهنم برویم”، “خمینی رفت، راهش باقی است”، “دم خروس استکبارستیزی دولت هم درآمد”، “اصولگرای آمریکایی، اصلاح‌طلب آمریکایی”، “رفتند تا خط امام بماند، آمدیم تا خط امام بماند”، “آمریکایی‌ها در 28 سال نتوانستند بیایند، ما می‌توانیم! در 28 ساعت می‌آوریمشان”، “آمریکا، آمریکا ما داریم می‌آییم!“، “عقب‌نشینی دولتمردان از اصول انقلاب را تسلیت می‌گوییم”، “آری این‌چنین شد برادر”، “ خداحافظ امام!“، “اولین کاروان زیارتی کاخ سفید، حرکت از مجلس بهارستان”، “مجلس اسلامی؟ گروه دوستی بین ایران و آمریکا”، “وکیل آمریکایی اخراج باید گردد”، “زمان انتخابات، رابطه با آمریکا” و… در دست داشتند.

یکی از معترضین هم اسامی نمایندگانی را که طرح گروه دوستی پارلمانی با آمریکا را امضاکرده بودند خواند. دانشجویان پس از هر اسم فریاد می زدند: “مرگ بر سازشکار”.

تجمع معترضین که حدود 100 نفر می شدند پس از ساعتی با شعار”وکیل آمریکایی، اخراج باید گردد” خاتمه یافت.