یاد یاران

نویسنده

داریوش کارگر درگذشت

از نویسندگی و سیاست تا مرگ

 

داریوش کارگر، نویسنده و پژوهشگر، بر اثر بیماری سرطان در سوئد چشم از جهان فرو بست. وی که در سال ۱۳۳۱ در همدان متولد شده بود، در تبعید و بر اثر بیماری سرطان، دوازدهم آبان در شهر اپسالای سوئد در ۵۹ سالگی از دنیا رفت.

وی ایران شناس، مصحح کتاب “اردای ویراف نامه” و خالق آثاری چون پایان یک عمر و باغ، باغ ما بود. کارگر از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۶ مجموعه داستان‌های کوتاه تردید در سه فعل، تیرانداز، خسته اما رهرو، زندانی، سنگسار و آواز نان، داستان بلند اینک وطن تبعیدگاه و داستان ما صبر می‌کنیم، برای نوجوانان را در ایران منتشر کرد و در سرکوب های دهه ۶۰ “به ناگزیر و برای رهائی از زندان، شکنجه و اعدام” به خارج از ایران گریخت و در سوئد اقامت گزید.

کارگر پیش از انقلاب به سازمان های چپ گرایش داشت و پس از انقلاب از فعالان سازمان فدائیان اقلیت بود.

وی در عرصه انتشار نشریات ادبی فارسی در تبعید نیز فعال بود و سردبیری و انتشار نزدیک به ۱۲ شماره فصلنامه “افسانه “را در دهه ۷۰ در استکهلم، برعهده داشت و همچنین شماره پنج گاهنامه “مکث” را نیز سردبیری کرده است.کارگر از چهره های فعال کانون نویسندگان ایران در تبعید نیز بود.

کتاب شناسی داستان کوتاه فارسی در تبعید و سالشماری زندگی و آثار صادق هدایت از دیگر آثاری است که داریوش کارگر در دوران اقامت در سوئد تالیف و منتشر کرد.

او در دهه های پایانی عمر خود و پس از دریافت دکترای ایران شناسی از دانشگاه اپسالا، از عالم داستان نویسی نیز کناره گرفت و یک سره به کار پژوهشی پرداخت. رساله دکترای داریوش کارگر با عنوان “مفهوم ایرانی جهان دیگر” و پژوهش مفصل او را، که در مقدمه کتاب “اردای ویراف نامه” منتشر شده است، از متن های معتبر در عرصه ایران شناسی تلقی می کنند. او در رساله دکترای خود با عنوان “مفهوم ایرانی جهان دیگر” و در مقدمه مفصل خود بر کتاب اردای ویراف نامه، برداشت های تازه ای مطرح می کند و از جمله بر آن است که اردای ویراف نامه به دوران پیش از زرتشتی در ایران نوشته شده و موبدان زرتشتی بعدتر فصل هائی را بدان افزوده اند.

داریوش کارگر اردای ویراف نامه را که از معروف ترین متن های ایرانی پیش از اسلام است، “براساس شش دست نوشته و مقایسه با روایت و نسخه زبان پهلوی و ترجمه انگلیسی” تصحیح کرد.

کانون نویسندگان در تبعید، در پیامی که به مناسبت فوت او صادر کرده، نوشته است: “داریوش کارگر، یکی از نویسندگانی بود که در تمام دوران کار ادبی و سیاسی خود در راه دفاع از آزادی اندیشه و بیان کوشید، و با خلق آثار ادبی پیشرو و زیبای خود کمر به خدمت توده مردم و حق آنان برای دست یابی به یک دنیای آزاد و برابر بست و در این راه با تمام نیرو مبارزه کرد”.