خجالت نکش، حرفتو بزن

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

ایدز که نیست. بالاخره خوب می شود. آدم که نباید به خاطر اعتقاداتش خجالت بکشد. تازه من معتقدم آدم نباید به خاطر اعتقادات یک نفر دیگر هم خجالت بکشد.اساسا خجالت کشیدن هم مثل کششششش دادن است. چرا این قدر کشششششش می دهید؟ خب حالا یک نفر آدم مثل شما با دو چشم و دو گوش و یک زبان و احتمالا یک مغز و دو تا پاچه … ببخشید ، دو تا پا و دو تا دست و سایر مواد لازم و حتی با مقدار نا معتنابهی ریش که شما ندارید یا اگر دارید به آن اندازه نیست ، یا اگر به آن اندازه است پول نداشتید بروید تیغ بخرید یا اگر پول هم داشتید، تیغ هم داشتید، ولی پولتان را از یک راه دیگری به دست آوردید و به ریشتان ربطی نداشته، اصلا کجا داریم می رویم؟ آهان … بالاخره یک آدمی با شباهت های بسیار با شما یک اعتقاداتی دارد که هیچ دلیلی ندارد به خاطر اعتقاداتی که دارد شما خجالت بکشید. اولا به خاطر اینکه شما آزاد هستید اعتقادات خودتان را داشته باشید. البته فرض می کنیم، وگرنه خیلی هم آزاد نیستید، ولی خب حالا فرض می کنیم شاید این طوری دور همی خوش بگذرد. دوما به خاطر اینکه قرار نیست که هر کس هر اعتقادی داشت بیاید چهار زانو بنشیند وسط زندگی شما . البته اگر تلویزیونتان را روشن نکرده باشید و ماهواره هم نداشته باشید و بیرون از خانه هم نروید و همین طور آرام و ساکت همان جایی که هستید نفس بکشید، حالا اگر خواستید یا بهتر است بگوییم اگر توانستید و از پسش بر آمدید غذا هم بخورید. سوما به خاطر اینکه وقتی آن آدم خودش خجالت نمی کشد، شما برای چی خجالت می کشید؟ از قدیم گفته اند یک جای دایه دلسوز تر از مادر را باید برید. دلتان می خواهد بیایند همان جایتان را ببرند بدهند لولو ببرد؟

پس اگر دوست ندارید، خجالت نکشید. بخوانید ببینید چه اعتقاداتی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران اعتقاد دارد: “فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری، یک قانون الهی بوده که باید تمام قوا و آحاد ملت گوش به فرمان آن باشند و با دست برداشتن از اختلافات، در مسیر پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و رفع مشکلات مردم گام بردارند.”

کجا؟ قرار شد خجالت نکشید. از اصول دموکراسی این است که آدم به اعتقادات طرف مقابل احترام بگذارد. خب بنده خدا اعتقاداتش را گفته، کلی هم دلیل و مدرک مستند دارد. ندیده و نشنیده و نخوانده که نمی شود رفت همین طور الکی خجالت کشید.

وی همچنین اعتقاد دارد: “همسانی اختیارات ولی فقیه با امام معصوم در اداره حکومت و در آموزه‌های امام خمینی مشهود است؛ البته این سخن به این معنا نیست که تمامی شئونات ائمه معصوم و پیامبرمتعلق به رهبری است.”

دیدید؟ دیدید داشتید زود قضاوت می کردید. اختیارات ولی فقیه با امام معصوم فقط در اداره حکومت همسان است، ولی خودشان که همسان نیستند. شئوناتشان هم یکی نیست.مثلا امام معصوم در خانه گلی زندگی می کرد، کفشش را خودش پینه می زد، وقتی هم می گفتند یکی از افرادت خلخال یکی از زنان یهودی دشمنت را به زور در آورده، کم مانده بود دق کند و … اما قرار نیست که همه این کارها را ولی فقیه هم بکند. ولی فقیه می تواند یک بیت داشته باشد قد یک نخود چی با پنج هزار نفر ساکن منطقه مسکونی ، کفشش را هم صاف گذاشته باشد روی صورت مردم، وقتی هم می گویند یکی از افرادت رفته یکی از منتقدانت را به زور از بالای پشت بام پرت کرده وسط خیابان، یا با بطری مورد رافت اسلامی قرارش داده، یا کلید خانه اش را گم کرده، یا هر بلایی که قاعدتا به ذهن ما نمی رسد چون دارای شئونات لازم نیستیم ، ولی به ذهن خودش می رسد چون شئونات لازم را دارد، قند توی دلش آب بشود و بگوید:آوورین … آوورین

“وی همسانی تبعیت از ولایت فقیه با رهبری را نکته قابل اهمیت دیگری از آموزه‌های امام ارزیابی کرد و افزود: “همان قدر که تبعیت از حکم پیامبر و ائمه اطهار واجب است حکم ولی فقیه هم واجب بوده و هم‌تراز با حکم انبیاء است.”

البته از یک طرف هم ایشان درست می گوید، یعنی همان طور که ما حرف امام معصوم را گوش نمی دهیم، به همان دلیل هم حق نداریم حرف ولی فقیه را گوش بدهیم. مثلا امام معصوم فرموده که “ بزرگترین مبارزه گفتن حرف حق در محضر حکمران زورگوست”( افضل الجهاد کلمه الحق عند السلطان الجائر) خوب، حالا این را می خواهید کجای دل تان بگذارید؟ معصوم جان! دستت درد نکند. ما کلمه حق را پشت تلفن هم بگوئیم بطری توی آستین مان می نمایند که اگر خیلی تشنه هم شدیم از آن آب خنک بخوریم. شما خودت یک کلمه حرف زدی، یکی با شمشیر زد توی سرت، زنت هم پهلوش رفت لای در، پسرت هم با انگور مسموم شد، آن یکی هم که خانوادگی رفتند کهریزک کربلا و قیمه قورمه شدند، نوه ات هم که زندانی شد، آن یکی هم پناهنده شد به ایران، آخری هم که رفت توی چاه هی داد می زنند در نمی آید. شوخی می کنی؟ فرض کن ما همین کار را بکنیم، سه سوت پرت می کنند از پشت بام پائین، یا باید برویم زیر ماشین. برای همین است که شما خیلی هم محترم، خیلی هم مقبول، ولی ما که گوش نمی کنیم. نه آن فرمایش حضرتعالی را نه آورین آورین این یکی را.

اینجا هم که واقعا بینی و بین الله حق دارد. اصلا حرف خودش نیست . از آموزه های امام صاحب رحلت است. آدم باید به خاطر آموزه های یک آدم صاحب رحلت خجالت بکشد ؟ تازه اصل حرفش را هم دانشمندان ریاضی تایید می کنند. می گوید اگر این طرف معادله را قبول دارید، خب آن طرفش را هم باید قبول کنید. دست خودتان که نیست که فقط یک طرفش را قبول کنید. میوه فروشی که نیامدید، درهم. سوا هم نمی شود بکنید. شما خودتان قبول کردید ولی فقیه همسان امام معصوم است، حالا هم تبعیت از ولی فقیه هم مثل تبعیت از امام معصوم واجب است. اینکه بگویید من یادم نمی آید ، یا اصلا کی قبول کردم ،یا امام معصومم کجا بود ،این حرفها رانداریم. اگر به واجب عمل کردید و خودتان با زبان خوش رفتید بهشت، که هیچ. ولی اگر از عمل واجب تمرد کردید و خواستید ادا و اطوار در بیاورید و بزنید زیر میز و بازی را به هم بزنید، خب …خودشان به زور می فرستندتان بهشت. حالا بهشت نشد، اوین، نشد کهریزک، نشد رجایی شهر، نشد در خانه خودتان را قفل می کنند ، کلیدش را هم می اندازند دور، تا خودتان نرم نرم بروید بهشت… کجای این کارها که البته با نیت خیر و خدمت به اسلام و خلوص نیت و در دمای پایین ذوب انجام می شود خجالت دارد؟

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران تصریح کرد: “ تبعیت از ولی فقیه بین آحاد مردم فرقی نمی‌کند، یعنی تبعیت مردم عادی با تبعیت رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه از ولی فقیه یکسان است.”

آهان … این هم شاهدش. بین آحاد مردم هم فرقی نمی کند. عدالت از این بالاتر؟ کجای دنیا مردم عادی و رئیس جمهور و رئیس مجلس و کلا همه آحاد مردمشان را یکی فرض می کنند؟ حالا اینکه یکی چی فرض می کنند که مهم نیست. مهم این است که یکی فرض می کنند. تازه فرض هم نمی کنند. رسما وسط خیابان توی روز روشن دارند عمل می کنند. آدم حرف و عملش یکی باشد خجالت دارد؟

سعیدی خاطرنشان کرد: “اولیای امور،‌ مسوولان کشور و سران قوای سه‌گانه باید تبعیت دوچندانی از ولی فقیه داشته باشند، زیرا علاوه بر این‌که خود برای ملت الگو هستند، اتحادشان با یکدیگر باعث اعتلای بیشتر انقلاب اسلامی خواهد شد.”

خب ؟ همچین نگاه می کنید که انگار حرفش را عوض کرده؟ اگر حرفش را هم عوض کرده باشد که به نفع مردم است. می گوید تبعیت دوچندان داشته باشند. تازه آن هم نه اینکه این تبعیت دو چندان را بردارند برای خودشان بروند کانادا ویلا بخرند یا صد و شصت نفری بروند نیویورک سوغاتی بخرند یا زمین های اطراف رجایی شهر و کرج و دماوند و لواسان و … بیندازند پشت قباله زنشان … تبعیت دوچندان داشته باشند تا الگوی مردم باشند. بد است مردم حالا که هیچی ندارند، دست کم سه تا الگوی خوشگل داشته باشند؟ حالا خوشگل خوشگل هم که نه … ولی بالاخره سه تا الگو که هستند. آدم برای مردم کشور الگو درست کند خجالت دارد؟ حالا گیریم بد آموزی داشته باشند. چند نفر هم مثل همین الگو ها عمل کنند، از روی تبعیت زیاد دزدی و اختلاس و زورگیری و قتل و غارت کنند. خب همه جا استثنا وجود دارد. شاید همین سبب خیر بشود و … خب … هر چه فکر می کنم این یکی دیگر هیچ خیری توش نیست.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران که بازرس بیت یعنی تنها موجود ناطقی که گاهی منطق هم دارد،در باره اش گفته بود طرف مزخرفات گفته، ادامه داد: “ امام همواره تاکید بسیاری به ولایت‌پذیری ملت داشتند و مردم هم با لبیک به ندای رهبری، در مسیر رحمت الهی قرار گرفته و پیروزی‌های چشمگیری را در سایه تبعیت از رهبری به دست آوردند.”

خب… دیر که نشده. خدارا شکر شئونات امام معصوم را هم نداریم. آدم عاقل هر وقت احساس کرد یک راهی سرانجام ندارد، باید برگردد راه درست را انتخاب کند. ما هم بر می گردیم. اگر کسی هم با ما تا اینجا آمده ، ده دقیقه صبر می کنیم همه بروند کارشان را بکنند. بعد که سبک شدیم بر می گردیم.

ده دقیقه بعد…

کاش ایدز بود. بالاخره یک روز دوایش را پیدا می کردند خوب می شد. بعضی وقت ها آدم باید به خاطر اعتقاداتش خجالت بکشد. تازه من معتقدم آدم باید خیلی وقتها به خاطر اعتقادات یک نفر دیگر هم خجالت بکشد.