ایران و سوریه زیر ذره بین آژانس اتمی

نویسنده

» گزارش لوموند:

در نشست آژانس اتمی که روز دوشنبه ۷ مارس افتتاح شد، ایران و سوریه به دلیل عدم همکاری به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس اتمی، در اظهارات خود در زمان افتتاحیه با ابراز تأسف گفت: “ایران همکاری لازم را با آژانس نداشته است تا بازرسان بتوانند مستنداتی را درخصوص نبود تجهیزات و فعالیت های هسته ای اعلام نشده تهیه کنند.”

 به گفته او، آژانس درحقیقت این امکان را ندارد تا آن طور که دولت تهران می گوید مشخص کند “آیا کلیه تجهیزات هسته ای موجود در تأسیسات ایران برای مصارف صلح آمیز به کار می روند یا خیر”. آژانس بین المللی انرژی اتمی از دولت جمهوری اسلامی خواسته است تا “به سوی همکاری گام بردارد”.

سوریه نیز به نوبه خود مظنون به داشتن تأسیسات هسته ای مشکوک است و به آژانس امکان انجام بازرسی را نمی دهد. در سال ۲۰۰۷ مرکز الکیبر که مظنون به داشتن رآکتور هسته ای بود توسط اسراییل بمباران شد. آقای آمانو با قدردانی از برخی اقدامات گشایشگر در این زمینه گفت: “عدم همکاری دمشق اجازه نمی دهد آژانس در جمع آوری اطلاعات صحیح پیشروی کند.”

دیپلمات های حاضر در وین معتقدند که جمهوری اسلامی و سوریه نباید در پایان همین جلسات تحت فشار قرار گیرند، به ویژه اینکه دولت های غربی نسبت به رفتاری که باید اتخاذ کنند و شیوه ای که باید به کار بندند مردد هستند.  

منبع: لوموند، ۷ مارس