آمریکا به عواقب کارش بیندیشد

نویسنده
آرش معتمد

» واکنش ها به قتل "نخبه علمی"

کمتر از بیست و چهار ساعت پس از کشته شدن فردی که رسانه های جمهوری اسلامی از او به عناوین گوناگونی چون “دانشمند هسته ای” و “نخبه علمی” یاد می کنند، رسانه ها و چهره های مختلف سیاسی از جمله رئیس مجلس و استاندار تهران در خصوص قتل وی به اظهار نظر پرداختند.علی لاریجانی به آمریکا و اسرائیل هشداد تا به عواقب کار خود بیندیشند، و مرتضی تمدن از به دست آمدن جزئیات غیر قابل “بازگویی” خبر داد. نمایندگان مجلس نیز طرح تحریم مقامات امریکایی را تصویب کردند و به وزیر اطلاعات پیرامون قتل “دانشمندان” تذکر دادند.

داریوش رضایی نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته الکترونیک عصر روز شنبه مقابل در منزل خود در تهران توسط موتورسواران مسلح به قتل رسید. اظهارات ضد و نقیضی پیرامون ارتباط وی با برنامه های دفاعی و اتمی جمهوری اسلامی شنیده می شود که هنوز هیچ یک به طور رسمی تایید نشده است.

“پروژه ای آمریکایی-ـ صهیونیستی بود”. این تحلیل رئیس مجلس هشتم در مورد کشته شدن این دانشجوی  دانشگاه خواجه نصیر تهران بود. علی لاریجانی که روز گذشته از  تریبون مجلس و به عنوان نخستین مقام ارشد جمهوری اسلامی در خصوص این قتل اظهار نظر می کرد، واشنگتن و تل آویو را به “مباح دانستن” اقدامات تروریستی در “آرایش مدیریت جهانی کذایی” متهم و  تصریح کرد: “با این حساب باید به عواقب آن خوب اندیشه کنند.“علی لاریجانی در جلسه علنی روز یکشنبه ترور “یک نخبه علمی” را  نموداری از “سطح دشمنی” ایالات متحده با جمهوری اسلامی توصیف کرد و  از نیروهای امنیتی خواست با همت قوی تر، پاسخ این “شرارت ها” را بدهند.

این سخنان با شعار “مرگ بر اسرائیل” و “مرگ بر آمریکا”ی نمایندگان همراه بود که برای حمایت از مواضع رئیس مجلس از کرسی ها برخاسته بودند.

 

تحریم مقامات آمریکایی

اندکی پس از اظهارات لاریجانی نمایندگان پارلمان در دو اقدام همزمان، نخست طرحی یک فوریتی  “تعقیب و تحریم” مقامات آمریکایی را تصویب کردند و سپس  5 نماینده مجلس نیز به حیدر مصلحی تذکر دادند.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح طرح یک فوریتی تحریم و تعقیب برخی از مقامات ایالات متحده گفت: “این کشور در حوزه‌های مختلف مقامات کشورها را ترور می کند و به گردن دیگران می اندازد.”

البته طرح تحریم مقامات امریکایی بیش از انکه طرحی برای پاسخگویی به قتل دانشمندان اتمی جمهوری اسلامی باشد، در حقیقت مقابله به مثل با سیاست های تنبیهی واشنگتن است که در دو سال گذشته به دلیل سرکوب هواداران جنبش سبز و به عنوان واکنش به برنامه های تسلیحاتی جمهوری اسلامی، شامل برخی از اعضای سپاه و دولتمردان جمهوری اسلامی شده است.

 

تذکر به وزیر اطلاعات

حشمت‌الله فلاحت ‌پیشه، محمد دهقان، جواد آرین‌منش، امیدوار رضایی‌ میرقائد و سیدعلی حسینی نیز در تذکری به حیدر مصلحی از وی خواستند ضمن شناسایی سریع افرادی که در قتل رضایی نژاد نقش داشتند، اقدامات “بازدارنده” جهت جلوگیری از ترورهای آتی را در دستور کار وزارت اطلاعات قرار دهد.

گفتنی است سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه 13 تیر ماه با اشاره به دست یافتن سپاه به اطلاعاتی از توسعه یافتن اقدامات ترور فیزیکی توسط دشمنان خبر داده و گفته بود: “راه مقابله با آن هوشیاری دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و همه مسئولان بخش‌های مختلف است.”

 

مقتول “رسما” عضو وزارت دفاع نبود

در حالی که پیشتر خبرگزاری مجلس از همکاری داریوش رضایی نژاد با وزارت دفاع خبر داده بود، روز گذشته معاون پژوهشی وزارت علوم “عضویت” یا “همکاری سازمان یافته” وی با این وزارتخانه را نادرست خواند. محمد مهدی نژاد نوری در این ارتباط به خبرگزاری مهر گفت: “در کل کشور با توجه به اینکه پروژه‌های زیادی را از دستگاه‌های اجرایی در داخل دانشگاه‌ها تعریف کرده‌ایم هر کس یک گوشه از کار را انجام می‌دهد اما این طور نبوده که شهید رضایی نژاد به عنوان عضو یا به طور سازمان یافته با وزارت دفاع همکاری داشته باشد.”

اواخر سال 88، سردار  احمد وحیدی هم با تایید همکاری وزارت دفاع با دانشگاه های کشور خاطرنشان کرده بود: “نه تنها در حوزه هوا فضا بلکه درحوزه‌های زمینی، دریایی، الکترونیک، مخابرات، اوپتیک هم اکنون با بسیاری از دانشگاه‌های کشور همکاری داریم.”

وزارت دفاع اخیرا به دانشجویان وعده داده در صورت ارائه مقالات کاربردی و یا همکاری با این وزارت خانه از  زمان خدمت سربازی آنان کاسته خواهد شد.

 

جزئیات را بازگو نمی کنیم

استاندار تهران نیز عینا اظهارات رئیس مجلس را تکرار کرد و گفت: “مطمئنا پروژه ترور داریوش رضایی‌نژاد یک پروژه آمریکایی و اسرائیلی است.” مرتضی تمدن امابه نوشته سایت رجانیوز  در حاشیه مراسم خاکسپاری داریوش رضایی نژاد، از به دست آمدن “جزئیاتی” خبر داد که قابل “بازگویی” نیستند. وی در عین حال تلاش دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی “تروریست” ها خبر داد و خاطرنشان کرد: “در حال حاضر اظهار‌نظر در این خصوص زود است و اجازه دهید، پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شود.”

مقامات آمریکایی و اسرائیلی هنوز پیرامون اتهامات جمهوری اسلامی واکنش نشان نداده اند. با این حال خبر قتل رضایی نژاد و اظهارات مقامات جمهوری اسلامی در برخی جراید اسرائیلی همچون هاآرتص بازتاب یافته است.

همزمان نیویورک تایمز با انتشار گزارشی پیرامون ترور دانشمندان ایرانی، تصریح کرده تاکنون نتوانسته است نظر مقامات اطلاعاتی ایالات متحده پیرامون این قتل را جویا شود

از سال گذشته و پس از ترور سومین دانشمند اتمی جمهوری اسلامی، سپاه داوطلب شد تا تامین حافظت “دانشمندان” و “شخصیت های علمی” را که ممکن است مورد هدف قرار گیرندعهده دار شود.

در نخستین مورد از ترور ها، علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بر اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد؛ یازده ماه پس از آن مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی توسط افراد ناشناس به قتل رسید.، فریدون عباسی دوانی دیگر استاد فیزیک دانشگاه بهشتی هم از سوقصدی مشابه جان سالم به در برد.

برخی تحلیل گران غربی می گویند حذف دانشمندان اتمی به همراه آلوده شدن تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی توسط ویروس “استاکس نت”، ممکن است در برنامه های اتمی تهران نقش بازدارنده ایفا کرده باشد. سال گذشته هفته نامه آمریکایی “تایم”  شیوه بمب گذاری هایی را که منجر به قتل دانشمندان جمهوری اسلامی شده است به بمب گذاری تشبیه کرده بود که به قتل عماد مغنیه ـ از فرماندهان حزب الله لبنان ـ منجر شد. کارشناسان اسرائیل را مسئول ترور مغنیه معرفی کردند.