آیا ایران در سرکوب های دمشق نقش دارد؟

نویسنده

» مقاله لبنان امروز در باره حوادث سوریه

الین سارا

سربازی که اخیرا ارتش سوریه را ترک کرده است در یک ویدیوی خانگی دلایل خود را توضیح داده است.

او می گوید هرچند ابتدا برای به اصطلاح “محافظت” از تظاهر کنندگان ضد رژیم در راستان، در ایالت حمص به آنجا فرستاده شدند ولی به سربازان دستور داده شده بود که به سوی شهروندان شلیک کنند؛ که منجر به کشته شدن “بیش از 500 نفر” شد.

او در این ویدیو می گوید: “ما به خانه های آنها وارد شدیم و دیدیم که هیچ یک اسلحه نداشتند. گلوله ها از سوی تک تیراندازان ایرانی شلیک می شد که می خواستند ما را فریب دهند و وانمود کنند که تظاهر کنندگان به آنها را شلیک می کنند.”

این تنها مدرک از دخالت ایران در سرکوب خونین اعتراضات چهار ماهه مردم سوریه نیست. با توجه به نزدیکی 30 ساله ایران و سوریه، سقوط بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تا چه اندازه می تواند ایران را نگران کند و جمهموری اسلامی تا چه حد در سرکوب مخالفان ضد دولتی در این کشور منافع دارد؟

اکنون پس از کشته شدن بیش از 2000 نفر از شهروندان سوریه و شکنجه و زندانی شدن بسیاری دیگر، هنوز شورای امنیت سازمان ملل نتوانسته است دولت سوریه را به دلیل سرکوب مخالفان محکوم کند. فراسنه اشاره کرده است که روسیه و چین مانع چنین محکومیتی از سوی سازمان ملل هستند. دمشق نیز به نوبه خود آمریکا و غرب را به دخالت درامور داخلی خود متهم می کند.

مخالفان سوریه از سوی دیگر نگران دخالت جهموری اسلامی در سرکوب مرم هستند.

یکی از متخصصین مسائل سوریه می گوید “هر چند مدارک کاملی از دخالت جمهوری اسلامی وجود ندارد ولی حوادث پراکنده این دخالت را تائید می کند.” او گفت: “واضح است که اگر ایران در سلطه منطقه ای خود پیروز شود به سوریه نیاز خواهد داشت.”

واشنگتن در ماه آوریل ایران را به دلیل کمک به سرکوب مردم در سوریه محکوم کرد و اتحادیه اروپا هم در ماه ژوئن سه عضو سپا پاسداران را در ارتباط با کمک به دولت سوریه در سرکوب تظاهرات مشمول تحریم کرد.

منابع دیپلماتیک در دمشق گفتند ایران افراد خود را به سوریه اعزام داشته تا رژیم این کشور را در شنود ارتباطات ناراضیان کمک کند و همچنین تجهیزات سرکوب را در اختیار  پلیس سوریه قرار داده است. متخصص مسائل سوریه گفت: “غیر از مواردی که در ویدیو این سرباز ذکر شده، موارد بسیاری از شرکت افسران ایرانی در میان نظامیان سوریه گزارش شده است.” وی گفت: “مردم شنیده اند که  آنها فارسی صحبت می کنند. آنها همچنین از حمل تجهیزات ایرانی به سوریه خبر دادند.”

مهدی خلجی، یک محقق ایرانی مقیم واشنگتن گفت: “سپاه پاسداران انقلاب تجربه بسیار خوبی در نظارت بر ارتباطات به دست آورده است. سوری ها به اندازه ایرانی ها در این کار تجربه ندارند و من معتقدم ایران   آموزش و تجهیزات در اختیار آنان می گذارد.”

خلجی گفت: “سقوط اسد رابطه ایران را با کل منطقه تغییر می دهد.”

ترکیه در قبال تظاهرات سوریه موضعی انتقادی داشته است و مانوور های اسد را محکوم کرده است. این عضو ناتو همچنین هزاران پناهنده سوری را نیز در خاک خود پناه داده است. ترکیه قبلا هم به ایران هشدار داده بود ولی اکنون رسما حمایت تهران از اسد را مورد انتقاد قرار داده است.

در ارتباط با تاثیر سقوط اسد بر رابطه ایران و حزب الله لبنان خلجی می گوید در صورت سقوط رژیم سوریه هر دو طرف سعی خواهند کرد این کشور را به محل تاخت و تاز خود تبدیل کنند و حداکثر منافع ممکن را در آن به دست آورند.

این سقوط حتی ممکن است به قدرت یافتن بیشتر ایران در لبنان منجر شود.

منبع: لبنان امروز – 23  ژوئیه 2011