موضع سفیر باید همسو با رییس جمهورش باشد

نویسنده

» کارشناس بین المللی در مصاحبه با اسپکتادور:

خوان آندرس الوردوی

 

هفته گذشته، حجت الله سلطانی، سفیر جمهوری اسلامی در اروگوئه، به طور رسمی وجود هولوکاست را زیر سؤال برد. چند روز بعد لوییس آلماگرو، وزیر خارجه اروگوئه، اظهارات او را محکوم کرد. گونسالو پرس دل کاستیو، کارشناس امور بین المللی، معتقد است که اظهارات سلطانی “به احساسات مردم اروگوئه لطمه می زند، ولی واکنش وزارت خارجه تأثیری بر روابط میان دو کشور نخواهد داشت”. او می گوید: “باید این نکته را به شما بگویم که چنین اظهاراتی در اینجا مورد قبول نیست.” او با اشاره به سخنان سفیر ایران گفت: “البته از او انتظار دیگری نمی رود. اگر کسی از او بپرسد نظرش در این باره چیست، چه دارد بگوید؟ رییس جمهور کشورش نیز مدام درحال تکرار این است که اعداد و ارقام در این زمینه مبالغه آمیزند و به طور رسمی و پشت تریبون اعلام می کند که اسراییل را باید ازبین برد. مسلماً سفیر هم باید حرف های رییس جمهور خود را تکرار کند.”

دولت اروگوئه اظهارات سفیر جمهوری اسلامی در اروگوئه در زمینه تکذیب هولوکاست مردم یهود را به شدت محکوم نمود.

روز چهارشنبه سفیر ایران طی یک رویداد رسمی در مونته ویدئو هولوکاست را زیر سؤال برد. این رویداد تحت عنوان “دروغ و حقیقت در مبارزه علیه تروریسم” در “انجمن فرهنگی اروگوئه- سوئد” برگزار گردید.

روز پنج شنبه، هفته نامه “بوسکدا پوبلیکو” گزارشی منتشر کرد و در آن نوشت که یکی از حضار از سفیر سؤال کرد که آیا مطمئن است دولت جمهوری اسلامی وجود هولوکاست را تکذیب می کند، و این دیپلمات پاسخ داده: “جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۳۹ آغاز و در سال ۱۹۴۵ پایان یافته. گفته می شود که طی این جنگ نیروهای نازی دو، چهار و شش میلیون نفر را کشته اند. چندین رقم در این زمینه وجود دارد. این واقعه هولوکاست نامگذاری شد و اسراییل از آن برای قربانی نشان دادن خود استفاده کرد تا از حمایت های اقتصادی و سیاسی چندین کشور اروپایی بهره ببرد.” او سپس افزود: “ایران علاقه مند است در زمینه هولوکاست تحقیق کند.” او سپس پرسید: “اگر واقعاً اتفاق افتاده و یک واقعیت محسوب می شود، چرا اجازه تحقیق در این زمینه را نمی دهند؟”

سفیر ایران همچنین در ادامه گفت: “شاید هزاران یهودی مرده اند، شاید برخی از آنها را کشته اند، نمی دانم، ولی رقم دو میلیون، چهار میلیون، شش میلیون، به گفته برخی مورخان اروپایی که در این زمینه سند رو کرده اند دروغ است.”

همان پنج شنبه کمیته مرکزی یهودیان از دولت خواست که اظهارات سفیر ایران در مونته ویدئو را رد کند. این کمیته بیانیه ای صادر کرد و در آن نوشت که تکذیب هولوکاست “نشانه ظهور جنبش های نئونازی در سراسر جهان است و سلاح اصلی آنها تلاش برای گسترش مجدد چنین ایده هایی است.”

در اینجا مصاحبه با گونسالو پرس دل کاستیو، مشاور و کارشناس در امور بین المللی را می خوانید.

 

نظر شما درباره اظهارات سفیر ایران در مونته ویدئو چیست؟

می توانیم در مورد واکنش وزیر خارجه یا اظهارات سفیر ایران که موضوع اصلی است صحبت کنیم. در مورد واکنش وزیر خارجه، شخص وزیر از من سؤال کرد که اگر وزیر خارجه بودی، آیا سفیر ایران را فرامی خواندی؟ بله، فکر کنم این کار را می کردم. وزیر خارجه درست واکنش نشان داد، چون به نظرم اگر عکس العمل نشان ندهد، او را نیز فرامی خوانند و از او توضیح می خواهند، همان طور که از سفیر توضیح خواستند.

 

بله، وزیر خارجه کاردار سفارت ایران را فراخواند و اظهارات حجت الله سلطانی را محکوم نمود.

درسته. فکر می کنم کار درستی انجام دادند. جامعه یهودیان در اروگوئه خیلی بزرگ نیست، ولی بسیار مهم و تأثیرگذار است و اروگوئه ای های بسیاری نیز هستند که در اسراییل زندگی می کنند. بنابراین، فکر می کنم که ادعاهای سفیر می تواند احساسات جامعه یهودیان هموطن را جریحه دار سازد.

 

ولی ابتدا روشن کنید منظور از “محکوم کردند” چیست؟ محکوم کردن این اظهارات توسط دولت اروگوئه به چه معنی است؟

دولت اروگوئه بدین ترتیب خواسته نشان دهد که این اظهارات پذیرفتنی نیستند. فکر نمی کنم چیزی بیشتر از یک اعتراض یا یک هشدار به جانب سفیر ایران باشد. بدین شکل خواستند به او نشان دهند که در این کشور که در آن مهمان دیپلماتیک هستی نباید چنین سخنانی بیان کنی. این اظهارات مسلماً بر احساسات جامعه یهودیان اروگوئه و حتی دیگر مردم اروگوئه تأثیر می گذارد. هولوکاست جنایتی علیه بشریت بود؛ یکی از بزرگ ترین جنایاتی است که تاکنون اتفاق افتاده. موردهای مشابه دیگری نیز بوده که طی آن برخی جوامع مورد تعقیب قضایی قرار گرفته اند یا قتل عام شده اند، ولی هولوکاست موردی است که به ما نیز مربوط می شود، چون اروگوئه ای های بسیاری هستند که یهودی اند.

به علاوه اینکه این اظهارات در سفارت ایران بیان نشده، بلکه طی یک مراسم رسمی در مرکز فرهنگی اروگوئه-سوئد ایراد شده است.

 

درواقع سفیر همان سخنانی را ایراد کرده که با سخنان رییس جمهور احمدی نژاد در این زمینه همسوست.

از او انتظار دیگری نمی رفت. اگر کسی از او بپرسد نظرش در این باره چیست، چه دارد بگوید؟ رییس جمهور کشورش نیز مدام درحال تکرار این است که اعداد و ارقام در این زمینه مبالغه آمیزند و به طور رسمی و پشت تریبون اعلام می کند که اسراییل را باید ازبین برد. مسلماً سفیر هم باید حرف های رییس جمهور خود را تکرار کند. البته او خود این بحث را آغاز نمی کرد، ولی به دلیل سؤال روزنامه نگاری که در جمع نشسته بود، مجبور به بیان این اظهارات شد. او نمی توانست چیزی غیر از موضع کشورش بیان کند.

منبع: اسپکتادور، ۱ اوت