موسوی خوئینی: هدف اصلاح طلبان حفظ نظام است

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "نیازی به چاره جویی نداریم"

سید محمد موسوی خوئینی دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، از “حفظ جمهوری اسلامی” به عنوان “هدف اصلاح طلبان” نام برد. مدیر مسئول روزنامه تعطیل شده “سلام”، یکی دیگر از اهداف این جناح را “اصلاح مستمر ساز و کارها و ساختارهای ناکارآمد” در درون جمهوری اسلامی عنوان کرد.

به گفته دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، این “اصلاحات مستمر” باید در جهت “حفظ منافع و مصالح ملی در چارچوب باورهای بنیادی جامعه” باشد و تلاش برای نیل به این هدف، کاری است “مستمر و مقدس”.

او همچنین به طور ضمنی “اصلاح و تغییر قوانین” توسط نمایندگان مجلس را یکی از برنامه های اصلاح طلبان در آینده عنوان کرد.

موسوی خوئینی تاکید کرد که به اعتقاد او “راه اصلاحات به بن بست نرسیده” که برای برون رفت از آن نیازی به “چاره جویی” باشد.

این روحانی بانفوذ در جریان موسوم به چپ خط امام، سخنان فوق را در پاسخ به پرسش یکی از خوانندگان وبسایت شخصی خود عنوان کرد. این فرد از موسوی خوئینی پرسیده بود: “می خواستم از خدمت شما بپرسم نظرتان راجع به شروط آقای خاتمی برای شرکت در انتخابات مجلس چیست؟ راه برون رفت اصلاح طلبان در شرایط فعلی را در چه می دانید؟”

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز که مدت هاست از گفت و گو با رسانه های گروهی خودداری می کند،  چند ماهی است که با افتتاح وبسایت شخصی خود، به برخی پرسش های خوانندگان آن پاسخ می دهد.

موسوی خوئینی در پاسخ به پرسش خواننده سایت خود، بدون اینکه اشاره ای به شروط سید محمد خاتمی درباره شرکت اصلاح طلبان در انتخابات داشته باشد، گفته است که این جریان در شرایطی قرار نگرفته که اعضایش “بخواهند خود را از آن شرایط بیرون بکشند.”

او افزوده که “هدف اصلاح طلبان حفظ جمهوری اسلامی است برای رسیدن به اهدافی که در قانون اساسی بیان شده است.”

مدیر مسئول روزنامه تعطیل شده سلام که رسانه های جناح حاکم در ایران از او به عنوان “مرد خاکستری فتنه” نام می برند، گفته که اگر مردم “با رضایت و حضور خود” در مسیر تلاش های اصلاح طلبان، “قدرت اجرائی و اداره کشور” را به این جریان سپردند، آنها این مسئله را به عنوان “یک وظیفه” می‌پذیرند.

موسوی خوئینی در عین حال یادآور شده که هدفش “توصیه به سازش برای به چنگ آوردن قدرت نیست” بلکه می خواهد بگوید “چرا باید امیدوار به نتیجه تلاش های خود باشیم.”

دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، یکی از دلایل اصلی این امیدواری را در آن دانسته که “هنوز حتی در میان مخالفان جدی اصلاح طلبان، همه چشم‌ها  و گوش‌ها و قلب‌ها برای درک سخنان ناصحانه و مشفقانه بسته نشده است.”

 

تحلیل حکومتی: توجیهی برای انتخابات

به دنبال این سخنان دبیرکل مجمع روحانیون مبارز، رجانیوز از سایت های حامی جریان حاکم، این اظهارات را در راستای “توجیه بخشی از جریان فتنه برای حضور فعال در انتخابات” عنوان کرد.

به نوشته این سایت، موسوی خوئینی ها پس از “سال‌ها طراحی و تحرکات پشت پرده” با راه‌اندازی سایت شخصی، فعالیت‌های خود را وارد “فاز جدیدی” کرده است.

رجانیوز همچنین از موسوی خوئینی به عنوان “دبیر تشکل غیرقانونی مجمع روحانیون که در جریان فتنه 88 با انتشار اطلاعیه‌هایی به‌ویژه فراخوان راهپیمایی غیرقانونی 30 خرداد نقش ویژه‌ای در شعله‌ورتر شدن فتنه” داشت، نام برده است.

این سایت در روزهای گذشته نیز با انتشار تحلیلی، پیش بینی کرده بود چون “بخشی از جریان فتنه هرگز مایل به کناره گیری از قدرت نیست”، احتمال دارد افرادی مانند خاتمی در هفته‌های آینده اظهاراتی بیان کنند که حتی “به‌طور صریح‌تر مرزبندی با فتنه را در برداشته باشد.”

به نوشته این سایت، بخشی از اصلاح طلبان که “خاتمی، موسوی خوئینی‌ها، بهزاد نبوی و میردامادی” در آن هستند، معتقدند که مقابله با نظام تنها با “نفوذ در ساختار” امکان دارد، بنابراین “باید در نزدیک‌ترین صحنه عمل سیاسی یعنی انتخابات مجلس نهم حضور فعال داشت تا بتوان با نفوذ در مجلس به‌عنوان یکی از مراکز اصلی تصمیم‌گیری کشور مشابه الگوی ترکیه قانون اساسی را تغییر داد.”

رجانیوزافزوده که “این طیف از جریان فتنه معتقدند که در جریان بازگشت باید تا حد امکان هزینه‌ای نداد و تلاش کرد تا از نظام امتیاز گرفت. همچنین با توجه به اینکه با نزدیک شدن به انتخابات، فضای رسانه‌ای نیز بازتر می‌شود و برخورد با رسانه‌ها نیز هزینه‌زا است، باید حدکثر استفاده را از این فضا کرد و برای طرح دیدگاه‌های ساختارشکنانه برنامه‌ریزی کرد.”

بر اساس این تحلیل، طراحی این بخش از جریان فتنه مورد حمایت غرب نیز هست و اتاق‌های فکر غربی که سران اصلی فتنه هستند، تأکید می‌کنند که بر اساس تجربه‌های قبلی، بهترین راه تغییر ساختار و رفتار نظام ایران، تدارک از درون است، بنابراین باید مجاری داخلی فعال شوند.

 

انتخابات در “حکومت فرعونی”

در ماه های گذشته و به دنبال بیان برخی شروط توسط سید محمد خاتمی برای شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس، بحث در این باره به یکی از موضوعات اصلی رسانه های گروهی و محافل سیاسی در داخل و خارج از ایران تبدیل شده است.

رئیس جمهور سابق که در کنار موسوی خوئینی، ریاست شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز را در اختیار دارد، روز پنجم دی ماه سال 1389 در جمع نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس هشتم گفته بود اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات پارلمانی آینده، خواستار “آزادی زندانیان سیاسی، پایبندی همگان به قانون اساسی و فراهم شدن امکان برگزاری انتخابات سالم و آزاد” هستند.

او این سخنان را تنها چند روز پس از آن بیان کرد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز پس از حدود دو سال کوتاه نیامدن از خواسته خود و هوادارانشان در به رسمیت نشناختن دولت محمود احمدی نژاد و لزوم ابطال انتخابات مناقشه برانگیز دور دهم ریاست جمهوری، توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در خانه های خود حبس شده بودند.

از آن هنگام تاکنون، خاتمی چندین بار خواستار آزادی آنها و دیگر زندانیان سیاسی شده است اما در عین حال موضعی مسالمت آمیز در قبال آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در پیش گرفته و حتی سخنان او را “راهگشای” شرایط کشور دانسته و خواستار عذرخواهی متقابل مردم و نظام از یکدیگر برای برون رفت از بحران شده است.

این در حالی است که میرحسین موسوی و مهدی کروبی از آغاز اعتراضات جنبش سبز به مرور فاصله بیشتری با نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن می گرفتند تا جایی که موسوی در آخرین موضع گیری های خود پیش از زندانی شدن در خانه، رهبران جمهوری اسلامی را با “فرعون” مقایسه کرد.

در این میان و در حالی که بسیاری از طرفداران جنبش سبز و چهره های شاخص در داخل و خارج از کشور، موضعی منفی در قبال شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آینده ریاست جمهوری گرفته اند، محمد خاتمی اخیرا بار دیگر خطاب به حاکمان تاکید کرده که “فضا باید باز شود، در دانشگاه‌ها و مجامع میزگرد پرسش و پاسخ گذاشته شود، احزاب و گروه‌ها آزادانه فعالیت کنند، نماینده و نامزد داشته باشند، صراحت‌های قانون اساسی را رعایت کنید، حصرها و حبس‌ها منتفی شود تا همگان در انتخابات شرکت کنند.”