منشور امنیت انتخابات هم تدوین شد

نویسنده
نازنین کامدار

» همه نگران "فتنه" بعدی

یک روز پس از آنکه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی رسما اعتراف کرد که بازداشت های اخیر با هدف “جلوگیری از فتنه در قبل از انتخابات” انجام شده و اینکه فضای امنیتی تا آن تاریخ تشدید خواهد شد، مجلس اسلامی نیز طرحی با عنوان “منشور امنیتی انتخابات” تهیه کرد که بر اساس آن نهادهای امنیتی می توانند با دستی باز تر به ایجاد رعب و وحشت در جامعه بپردازند.

خبرگزاری فارس که به استقبال این طرح رفته در گزارش اصلی خود به نقل از محمدحسن آصفری، سخنگوی این کمیسیون نوشته است: “کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با توجه به وظیفه نظارتی قوه مقننه بر انتخابات، تدابیری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اتخاذ کرده و از دستگاه‌های امنیتی خواسته تا برآورد خودشان را در جهت ایجاد تدابیر امنیتی و اقدامات لازم برای یک انتخابات آرام و پرشور و با حضور گسترده مردم ارائه کنند؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز بر نظارت دارد که این کار به درستی انجام شود. جلسات مشترکی با حضور مسئولان وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، نیروی انتظامی و رسانه‌ها و بخش‌های مختلفی که در انتخابات موثر هستند، برگزار شده و در آینده نیز ادامه خواهد داشت و محور نشست‌ها نیز بحث پیشگیرانه مسائل ضدامنیتی است”.

وی افزوده است: “این اقدام با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خراسان شمالی مبنی بر تأمین امنیت انتخابات انجام شده و آنچه کمیسیون تدوین کرده یک منشور امنیتی انتخابات است”.

وی درباره مفاد این منشور امنیتی هم گفته است: “دستگاه‌های مربوطه با دعوت از کاندیداها باید شرایطی را تعریف کنند که از طرح مسائل جنجال برانگیز، مخالف مصالح ملی و تخریب سایر نامزدان پرهیز شود تا ضمن تشویق مردم به حضور پرشور در انتخابات، مانع ایجاد فضای التهاب در کشور شوند. این منشور امنیتی صرفا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تعریف شده است”.

همزمان سایت راستگرای مشرق نیز در گزارشی مشابه به نقل از منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جزئیات این “منشور” نوشت: “این آیین‌نامه برای تامین امنیت مناسب انتخابات تهیه می‌شود تا دستگاه‌های ذیربط در این رابطه و دستگاه‌هایی که ناظر بر مسائل انتخاباتی هستند دستورالعمل مناسبی را در ایام انتخابات داشته باشند. طبیعتا کلیه کاندیداها نیز باید از این دستورالعمل تبعیت کنند.”

حقیقت‌پور گفت این آیین‌نامه برای دستگاه‌هایی همچون وزارت کشور، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مربوط به انتخابات است تا از آن استفاده کنند.

وی افزود:” به طور مثال در این آیین‌نامه به دنبال این هستیم که به کاندیداها یادآوری کنیم که برای ورود به بحث انتخابات مسائل قومیتی را نباید تحریک کنند و نباید به سمت مسائل قومی بروند. از طرف دیگر از جمله موارد مندرج در این آیین‌نامه این است کاندیداهایی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند بدانند که برای معرفی خود نباید ۳۴ سال خدمت‌رسانی بعد از پیروزی انقلاب را سیاه‌نمایی کنند. همچنین لازم نیست که برای معرفی خود بر علیه فرد دیگری صحبت کنند. طبیعتا تمامی این موارد در این آیین‌نامه قید شد”.

حقیقت‌پور می‌گوید: “نبود این آیین‌نامه باعث شد که در سال ۸۸ کشور خسارت ببیند. اکنون ما تدبیر کرده‌ایم تا کاندیداها از تمامی این موارد مطلع شوند. بحث ما بر سر این است که کاندیداها نباید چه کارهایی را انجام دهند. طبیعتا در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، دستگاه‌های مربوطه ورود پیدا می‌کنند. این آیین‌نامه میثاق امنیتی است که باید تمامی کاندیداها به آن عمل کنند تا انقلاب و کشور دچار هیجانات امنیتی نشود. طبیعتا این آیین‌نامه پیش از ثبت‌نام کاندیداها در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نهایی خواهد شد. این آیین‌نامه احتیاجی به طرح در صحن علنی ندارد. این موضوع هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی و امنیتی است تا با اعلام نظرات تمامی دستگاه‌های مربوطه، هزینه‌های امنیتی انتخابات کاهش پیدا کند”.

مجلس در حالی در صدد تصویب این طرح بر آمده که بسیاری نهادهای امنیتی همچون بسیج و سپاه و وزارت اطلاعات، برنامه های خود را برای سرکوب ها قبل از انتخابات به مرحله اجراء گذاشته اند و مدام نیز درباره “پیشگیری از فتنه” سخن می گویند.

به عنوان آخرین نمونه، علاوه بر حیدر مصلحی، سرتیپ پاسدارمحسن کاظمینی فرمانده سپاه محمد رسول الله از آمادگی کامل این سپاه برای تامین امنیت انتخابات با همکاری ناجا در انتخابات آینده خبر داده و به نوشته “الف” گفته است: “سپاه محمد رسول الله سعی دارد در تامین امنیت همکاری متقابلی را با پلیس داشته باشد که در این زمینه تا کنون همکاری های گوناگونی به مرحله انجام رسیده است. سپاه در زمینه انتخابات و تامین امنیت آن در کنار ناجا است.فرماندهی ناجا تا کنون برنامه ای کلی در این زمینه به ما ارائه نکرده اند ولی اگر این برنامه ارائه شود یقینا ما پای کار خواهیم بود و خلاء های موجود را با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران پر خواهیم کرد.نیازهای امنیتی را در کنار ناجا تامین خواهیم کرد و هیچ کم کاری نمی کنیم”.