محکوم شدن دو نفر به خاطر صدور قطعات به ایران

نویسنده

» گزارش ای بی سی از محاکمه به جرم تجارت

برت باروکوئر

 

یک ایرانی به 23 ماه حبس و یک خلبان آمریکایی به 46 ماه زندان محکوم شدند. این دو نفر متهم به دست داشتن در فرستادن قطعات هلیکوپتر و هواپیما به خطوط هوایی غیرنظامی دولت ایران هستند.

جوزف مک‌کینلی، قاضی آمریکایی رو دوشنبه حمید آصفی، 68 ساله شهروند ایرانی و بهزاد تونی کریمیان، 53 ساله، شهروند آمریکایی ساکن لوئیزویل و دارنده گذرنامه ایرانی را مجرم شناخت.

وی گفت: “آنها قصد داشتند ممنوعیت ها را نقض کنند.”

مقامات فدرال می‌گویند، برنامه آن‌ها پیش از فرستادن هرگونه قطعاتی، خنثی شد. این افراد امیدوار بودند با فروش این قطعات به هواپیمایی ایران‌ایر میلیون‌ها دلار پول بدست آورند. بسیاری از هواپیماهای ایران‌ایر توسط بوئینگ آمریکا ساخته شده است.

براین کالهون دستیار دادستان کل آمریکا می‌گوید، این مردان به این علت حکم‌های متفاوت گرفته‌اند که آصفی با بازپرسان همکاری کرده است. وقتی اعتراض شد که چرا کریمیان محکومیت طولانی‌تری دریافت کرده، کالهون پاسخ داد که او چیزی برای ارائه دادن نداشته است.

سال گذشته، وزرات خزانه‌داری آمریکا تحریم‌هایی را علیه ایران‌ایر به خاطر فراهم کردن خدمات به سپاه پاسداران اعمال کرد. آصف از طرف نهادهای ایرانی درخواست‌های خرید قطعات را برای کریمیان می‌فرستاد. کریمیان سفارش می‌داده و سعی می‌کرده خرید را تسهیل کند.

وکلای این دو گفته‌اند که جرایم موکلانشان به امنیت ملی ارتباطی نداشته است بلکه جرایم اقتصادی با هدف پولدار شدن بوده است. اسکات وندلسدورف، وکیل کریمیان گفت دولت ایران که هدف ممنوعیت ها بوده است هیچ نقشی در این برنامه نداشته است.

او گفت: “این مبادله با دولت ایران نیست. در بدترین حالت… تلاش برای خرید یک موتور جت برای هواپیمایی ایران‌ایر بوده است.”

کالهون می‌گوید، این برنامه پنج سال ادامه داشته و متهمان می‌دانسته‌اند فرستادن قطعات به ایران ممنوع است. آنها می‌خواستند با استفاده از محدودیت‌ها پولدار شوند.

آصفی که لهجه شدید دارد و بخشی از حرف‌هایش را با کمک مترجم به مک‌کینلی می‌گوید، گفت در ایران خانواده دارد و دخترش شدیدا مریض است و ممکن است به خاطر طول محکومیتش او را هرگز نبیند. او خواستار ارفاق شد و به شکستن ممنوعیت ها اعتراف کرده است.

کریمیان که در سال 1980 شهروند آمریکا شده است، درخواست مشابهی کرده است. می‌گوید یک پسرش دیگر با او حرف نمی‌زند و دیگری نیاز به کمک اجتماعی و تحصیلی دارد. دستگیری او به این معنی است که او دیگر نمی‌تواند خلبانی کند.

او می‌گوید: “من آزادیم را از دست داده‌ام.” او زمانی برای یک خط هوایی در مینیاپولیس کار می‌کرد.

کالهون اشاره کرد که کریمیان از شهروند آمریکا بودنش استفاده می‌کرد و برای مقاصد این برنامه به خارج از کشور سفر می‌کرد و با استفاده از آشنایان خود در جامعه خطوط هوایی سعی می‌کرده قطعاتی برای فرستادن به ایران پیدا کند.

منبع: ای بی سی - 5 مارس