اصلا اختلاسی در کار نبود!

نویسنده
نازنین کامدار

» ادعای تامین اجتماعی و همراهی مجلسیان

در حالیکه هفته گذشته رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از اختلاسی بزرگ در “شستا” پرده برداشت، طی دو روز گذشته دیگر نمایندگان عضو این هیات در مجلس، اخبار مربوط به این اختلاس را ابتدا “بر اساس شنیده ها” دانسته و سپس انکار کرده اند. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی نیز با انتشار اطلاعیه ای، علاوه بر انتقاد از نماینده افشا کننده اختلاس، هر گونه فساد مالی در این مجموعه را تکذیب کرد.

 سلیمان جعفر زاده، رئیس کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی، هفته گذشته ضمن اعلام اختلاس 1000 میلیاردی در شستا، به فشارهای درون مجلس برای سرپوش گذاشتن بر سر این اختلاس هم اشاره کرده بود.

او در مصاحبه با مهر درباره این اختلاس و وضعیت تهیه گزارش کمیته تحقیق و تفحص که قرائت نشد، گفته بود: “چالش‌های پیش‌رو در این پرونده آنقدر زیاد است که بنده با وجود اینکه دو دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده‌ام در این هشت سال هیچ موردی مانند تحقیق و تفحص از سازمان تأمین‌اجتماعی اینچنین سیاسی نشده بود. در حالی که داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیات رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. به اعتقاد اعضای تیم تحقیقی اگر فعالیت ما تا ۶۰ روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم بیش از سه هزار میلیارد تومان اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم”.

او درباره فشارهای داخلی در مجلس افزوده بود: “از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیات رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که ۳۰ سال هیچگونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند ولی ما به دور از تمام این حاشیه‌ها به کارمان ادامه دادیم”.

 سخنان این نماینده مجلس که در کسوت “رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی” سخن می گفت، آنچنان با بازتاب خبری همراه شد که پیش بینی ها در خصوص وارد کردن فشارها برای خارج کردن این موضوع از صدر اخبار رسانه ها خیلی زود محقق شد.

گفتنی اینکه جعفر زاده یک روز قبل از استیضاح شمس الدین حسینی این سخنان را گفته و از قرائت متن گزارش قبل از آغاز بررسی استیضاح خبر داده بود؛ گزارشی که هرگز قرائت نشد و وزیر نیز در پایان روز با رای اعتماد نمایندگان به کابینه بازگشت.

اگر چه تا کنون هیچ یک از اعضای هیات رئیسه مجلس نسبت به این سخنان و جلوگیری از تحقیق بیشتر و انتشار حجم واقعی اختلاس در شستا واکنشی نشان نداده، اما دو تن از همکاران جعفرزاده در همین کمیسیون در سخنانی متناقض به انکار آن پرداخته اند.

 در همین راستا سید جواد زمانی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی، در فردای انتشار سخنان جعفرزاده، در گفت و گو با ایرنا، خبرگزاری دولت چنین گفت: “این خبر مستند نیست و براساس شنیده ها منتشر شده است. پس از انتشار اظهارات سلیمان جعفرزاده عضو کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اختلاس هزار میلیارد تومانی در سازمان بازنشستگی و شستا از وی سئوال کردم که مستندات شما در این زمینه چه بوده است. جعفرزاده تصریح کرد این اظهارنظر من براساس اطلاعیه و شنیده ها است. از جعفرزاده خواسته شد مستندات خود را ارایه کند و اگر هم به مستندات لازم نرسید خودش نادرست بودن این خبر را رسانه ای کند”.

او البته این را هم گفت که “این کمیته به برخی موارد فساد رسیده است اما مستنداتی در این مورد خاص در کمیته تحقیق و تفحص وجود ندارد”.

اما در حالیکه جواد زمانی به “برخی تخلفات” اشاره کرده بود، هادی مقدسی، دیگر عضو این هیات هر گونه تخلف را تکذیب کرده و به فارس گفته است: “تاکنون حتی یک ریال اختلاس در این سازمان به کمیته تحقیق و تفحص گزارش نشده است”.

او در ادامه افزوده است: “به صراحت اعلام می‌کنم که بیان موضوع تحت فشار سیاسی بودن اعضای کمیته تحقیق و تفحص از تأمین اجتماعی کذب محض است. بنده نمی‌دانم ‌آقای جعفرزاده به چه استنادی این موضوعات را مطرح کرده و حتی گفته است که اگر اجازه می‌دادند، کمیته تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی به ارقام بیشتری از اختلاس می‌رسید. جعفرزاده مباحث دیگری را نیز بیان کرد که شاید بنده آن مباحث را به حساب بی‌اطلاعاتی آقای جعفرزاده می‌گذارم”.

همزمان سازمان تامین اجتماعی هم در اطلاعیه ای که دیروز منتشر شد، خطاب به مهر چنین نوشت: “احتراماً پیرو انتشار خبر «تخلف هزار میلیارد تومانی در سازمان صندوق بازنشستگی و شستا» در آن خبرگزاری(مهر) در مورخ 9 آبان 90 به استحضار میرساند که خبر مذکور کذب محض بوده و در صورت عدم ارائه مستندات لازم، شستا شکایت خود در این خصوص علیه کسانی که این ادعاها را مطرح می نمایند از طریق مراجع قضایی و ذیصلاح پیگیری خواهد نمود”.

نماینده افشاء کننده این اختلاس هنوز اظهار نظری در خصوص ادعاهای نمایندگان و سازمان تامین اجتماعی نکرده است.