برخورد نهایی با مخالفان و سوراخ موش

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دو سخنرانی احمدی‌نژاد در یک هفته

انتشار دو سخنرانی از سوی محمود احمدی‌نژاد در یک هفته و سخنان تند او نشانه دیگر‌ی بود از بالا گرفتن اختلافات میان اصول‌گرایان.

احمدی‌نژاد در این دو سخنرانی به بروز اختلاف میان خود و رهبر جمهوری اسلامی درباره بحث فساد مالی رحیمی اشاره کرد، دولت اش را پاک‌ترین دولت بعد از انقلاب نامید و از مخالفان خود با عنوان افرادی نام برد که “از پایین شهر پابرهنه به بالای شهر آمدند و میلیاردر شدند”.

وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که قادر به افشای بسیاری از موارد نیست، اما اگر به وی اجازه سخن گفتن داده شود، قیمت سوراخ موش در تهران بالا خواهد رفت.

نخستین سخنرانی احمدی‌نژاد هفته گذشته و در جمع برخی از اعضای ستادهای انتخاباتی وی در سال‌های 84 و 88 صورت گرفت. در این جلسه احمدی‌نژاد برای نخستین بار به افرادی هم‌چون حسین شریعتمداری، محمدجواد لاریجانی و… حمله کرد و آن‌ها را به فساد مالی یا انتقاد بی‌جهت از دولت متهم کرد.

وی همچنین به شرح دیدار خود با رهبر جمهوری اسلامی درباره متهم شدن محمدرضا رحیمی به فساد مالی نیز اشاره کرد و گفت: “معاون اول قوه قضائیه حرفی زد و همه رسانه‌ها زدند که منظور رحیمی بود و آنها هم تکذیب نکردند. رفتم خدمت رهبری و گفتم اگر یک ریالش ثابت شود می‌روم تلویزیون و عذرخواهی می‌کنم و کنار می‌روم اما نتوانستند”.

اما مهم‌ترین نکته‌ای که در سخنان احمدی‌نژاد مورد توجه قرار گرفت، تاکید وی بر نزدیک بودن “روز برخورد نهایی” بود. وی اعلام کرده که “شرایط عادی نیست”، گرچه توضیح بیشتری درباره این مساله نداده است.

رییس دولت دهم همچنین از مخالفان خود با عنوان افرادی یاد کرد که “از پایین شهر پابرهنه به بالای شهر آمدند و میلیاردر شدند” و “درد مردم و نارضایتی‌هایشان بخاطر کثافت کاری‌های” آنان است. وی همچنین خواستار آن شده است که این افراد “حساب‌های بانکی و تغییرات دارایی‌هایشان را” اعلام کنند. احمدی‌نژاد همچنین تهدید کرده است که اگر نیم ساعت به وی فرصت صحبت دهند، قیمت سوراخ موش در تهران بالا خواهد رفت.

پیش از این بحث افشاگری علیه مخالفان احمدی‌نژاد، باعث نگرانی اصول‌گرایان شده بود. این مساله باعث شد علی مطهری نیز در جلسه رسیدگی به استعفای خود، تلویحا وجود برخی اسناد علیه نمایندگان مجلس را علت رای نیآوردن استیضاح بداند و بگوید: “نمی‌توان گفت چون فردی تعدادی پرونده زیر بغل دارد و جسارت لازم را هم دارد، همه باید مطابق میل او رفتار کنیم تا دوره‌اش به سر رسد”.

حامیان احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند که نزدیک به 140 هزار سند از بیش از 300 مقام جمهوری اسلامی در اختیار دارند که به تدریج آن‌ها را منتشر خواهند کرد؛از این تعداد تاکنون دو سند درباره مدارک تحصیلی احمد توکلی و علی‌رضا زاکانی منتشر شده است.

محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم، نیز در گفتگویی خبر از آن داده بود که اطرافیان احمدی‌نژاد تعداد بسیار زیادی سند را از وزارت اطلاعات خارج کرده‌اند تا از آن‌ها علیه رقبای سیاسی خود بهره گیرند.

این سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده است که اصول‌گرایان نیز در مقابل تشکیل این جلسه موضع تندی گرفته‌اند. اسماعیل کوثری٬ از جمله اصول‌گرایان مجلس، که پیش از این از حامیان پر و پاقرص احمدی‌نژاد بود، اعلام کرده است که دیگر طرفدار وی نیست: “ترکیب حاضران در این نشست تا حدی اقدامات انتخاباتی جریان انحرافی را روشن می‌​کند. این جلسه توسط عناصر جریان انحرافی برپا شده بود”.

جریان انحرافی نامی است که اصول‌گرایان بر اطرافیان احمدی‌نژاد، رحیم‌مشایی، بقایی و رحیمی نهاده اند.

داوود احمدی‌نژاد نیز پیش تر گفته بود: “دیدگاه و نظرات من مطبوع رئیس جمهور نیست و انقلاب اسلامی حاصل خون هابیل است و خون هابیل در رگ‌های ما نیز در جریان است”. وی از اطرافیان احمدی‌نژاد با عنوان “ولده شیطان” نام برده و افزوده بود: “ما نمی‌توانیم بنشینیم و ببینیم هر کسی هر کاری که می‌خواهد با انقلاب بکند و هر حرفی را بر زبان آورد و هر صدمه‌ای را نیز بر پیکر انقلاب و اسلام وارد کند حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به ما باشد”.

با این حال محمود احمدی‌نژاد در نشست “حامیان گفتمان انقلاب اسلامی” بار دیگر تاکید کرد که دولت دهم “پاک‌ترین دولت” است: “دولت در مقابل تمامی هجمه‌ها علیه خود سکوت اختیار کرده است، اما البته این سکوت بی‌پایان نیست و چنانچه احساس کنیم آرمان‌های انقلاب به خطر می‌افتد آنگاه مسئولیت عوض خواهد شد”.

سخنان احمدی‌نژاد پس از آن بیان شده است که اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته برخی اطرافیان وی را متهم به دست داشتن در اختلاس ۳هزار میلیارد تومانی کردند. آن‌ها معتقدند که جریان انحرافی متهم اصلی در پرونده اختلاس است.

احمدی‌نژاد در این‌باره گفته است: “کسانی که با بداخلاقی، دولت را با زشت‌ترین عبارات متهم می‌کنند نتوانسته‌اند و نخواهند توانست کوچک‌ترین سوء استفاده را از دولت در محضر قاضی عادل اثبات نمایند. کسانی مخالف دولت هستند که مشکلات و نارضایتی‌های مردم به‌خاطر سوء استفاده‌ها و عملکرد آن‌هاست.این افراد و خانواده‌های‌شان با استفاده از بیت‌المال صاحب ثروت‌های هنگفت شده‌اند”.

هفته گذشته مخالفان دولت در مجلس٬ وزیر اقتصاد را برای استیضاح به پارلمان کشاندند٬ اما وی با رای مجدد نمایندگان در مقام خود ابقا شد. مساله‌ای که با اعتراض اصول‌گرایان روبه‌رو شد و وب‌سایت احمد توکلی٬ آن را “براندازی نرم” دانست.

پیش از این برخی مدیران بانکی به دلیل تخلف در جریان استیضاح٬ از سمت خود برکنار شده بودند. مخالفان همچنین خواستار برکناری بهمنی٬ رییس بانک مرکزی از سمت خود نیز شده‌اند.

احمدی‌نژاد در سخنرانی هفته گذشته خود با اشاره به منتقدان گفته بود: “به خدا ما از شما منحرفیم. مگر شما اصل اسلام هستید؟ من خبر دارم چه خبر است. روز پشیمانی نزدیک است که بیایید و بگویید اشتباه کرده‌اید و دولت چنین و چنان است”، بار دیگر با تاکید بر عدم وجود تخلف از سوی دولت در بحث اختلاس٬ به دفاع از رحیم‌مشایی و دیگر اطرافیان خود پرداخت و گفت: “مخالفان دولت و کسانی که پشت این جریان قرار دارند چنین تصور کردند که فرصت مناسبی به‌دست آورده‌اند که به‌واسطه آن دولت و برخی از معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور را متهم جلوه دهند”.

ماه گذشته چند تن از نمایندگان مجلس٬ با ارسال نامه‌ای به هیات رئیسه، محمود احمدی‌نژاد را به دست داشتن در “سوءاستفاده مالی بزرگ چند بانک” متهم کرده و خواهان برخورد قوه قضائیه با وی شده بودند. این نمایندگان در نامه خود از اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس دفتر احمدی نژاد، محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی، حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی و شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد به‌عنوان دیگر متهمان این پرونده نام برده بودند.