فقط رهبر می تواند حصر را بردارد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» احمد منتظری در مصاحبه با روز:

احمد منتظری در مصاحبه با “روز” می گوید حصرآیت الله منتظری و حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد با دستور رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته و “هم دادگاه ویژه روحانیت که حصر آیت الله منتظری را انجام داد و هم آقای جنتی که حصر آقایان کروبی و موسوی را در نماز جمعه مطرح کرد کمتر از آن هستند که بتوانند دستور حصر یا رفع حصر بدهند”.

فرزند آیت الله منتظری می افزاید: “این مسلّم است که مقام رهبری این حصر را به وجود آورده و ایشان هم باید حصر را بردارد”.

او در واکنش به اظهارات اخیر حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی می گوید که آیت الله منتظری هیچ گونه تعهدی در خصوص رفع حصر نداده، هیچ شرطی نبوده و حاضر به دیدار و پذیرش هیچ یک از مسئولان نیز در این زمینه نبوده است.

آقای منتظری توضیح می دهد: “همان زمان آقای محسنی اژه ای خیلی اصرار داشت که بیاید و با آقای منتظری دیدار کند اما آقای منتظری به شدت مخالف بود. برخی دوستان می گفتند چه اشکالی دارد بیاید. اما ایشان می گفتند اینها می آیند جلسه محرمانه، بعد می روند هر چیزی نقل می کنند و ممکن است بگویند تعهد گرفتیم و حصر را برداشتیم. این را به نوعی آقای منتظری پیش بینی کرده بود”.

حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی در مصاحبه با “اندیشه پویا” گفته است فرد محصور باید برای رفع حصر تصمیم بگیرد. او در پاسخ به سئوالی درباره رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، خواستار تجدید نظر آنها در مواضع شان شده و ادعا کرده که آیت الله منتظری هم برای رفع حصرش، شروطی را پذیرفته بوده.

اما احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری به “روز” می گوید: “این جعل و تحریف تاریخ است و واقعیت ندارد. البته من فکر میکنم آقای آشنا قصد خیر دارد یعنی می خواهد بگوید راه حلی هست. چه بسا یک کلی گویی کرده برای راضی کردن کسانی که دست اندرکار واقعی حصر هستند. احتمالا می خواهند تعهدی از جانب خودشان به مقام رهبری بدهند که اگر رفع حصر شود مشکلی پیش نمی آید؛ اما اینکه آقای آشنا گفته که آقای منتظری اصول و شرایطی را قبول کرده، این دروغ است. ایشان اصلا زمان حصر، مسئولین را راه نمی داد و می گفت یا همه باید آزاد باشند بیایند و یا مسئولین هم نیایند چون احتمال میداد که بخواهند بیایند و شرایطی بگذارند”.

می گویم صحبت های آقای آشنا به نوعی همان صحبت های جناح تندرو است که خواستار توبه آقای موسوی و آقای کروبی هستند. یعنی آقای آشنا هم به نوعی خواستار تجدید نظر در مواضع رهبران جنبش سبز شده. آقای منتظری می گوید: “در زمان حصر آیت الله منتظری هم کسانی که با ما صحبت می کردند افراد معتدلی بودند که می گفتند در نظام افراد تندی هستند که ما باید آنها را قانع بکنیم. احتمالا در یک زمانی خبری را جعل کرده و گفته اند که تعهداتی گرفته شده و احتمالا خواسته اند جناح تندرو را راضی کنند”.

فرزند آیت الله منتظری می افزاید: “اولا حصرآیت الله منتظری و حصر آقای موسوی و آقای کروبی مسلم است که به دستور مقام رهبری بوده. هم دادگاه ویژه روحانیت که حصر آیت الله منتظری را انجام داد و هم آقای جنتی که حصر این دو بزرگوار را پیشنهاد داده کمتر از این هستند که بتوانند دستور حصر یا رفع حصر بدهند. مسلم است مقام رهبری این کار را کرده و خواست و حصر را به وجود آورده و ایشان هم باید حصر را بردارد. من فکر می کنم با توجه به اوضاع مملکت و امیدی که در سیاست خارجی ایجاد شده، باید یک همدلی و وفاقی هم در داخل به وجود بیاید و جوری باشد که قاطبه مردم پشتیبان نظام باشند و این نمی شود مگر اینکه مسائل را حل کنند. کینه های قبلی را کنار بگذارند، رفع حصر کنند و زندانیان سیاسی را آزاد کنند”.

می گویم آقای روحانی در زمان انتخابات درباره رفع حصر وعده ای داده و اشاره به رفع حصر از آیت الله منتظری کرده بود با این مبنا که او به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، حصر را برداشته. حالا او رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی است. انتظار کسانی که به او رای داده اند این است که رفع حصر صورت بگیرد اما اظهارات ضد و نقیضی از سوی اعضای دولت همچون ادعای آقای آشنا مطرح می شود. آقای منتظری می گوید: “اینکه آقای روحانی گفته اند رفع حصر آیت الله منتظری توسط ایشان صورت گرفته باید بگویم دبیر شورای عالی امنیت ملی می تواند کارها را تسریع کند و روند انجام کارها راحت تر شود؛ ولی این کار دست رئیس جمهور و دبیر شورای امنیت نبود که آنها انجام داده باشند. آنها مایل بودند این کار صورت بگیرد ولی رفع حصر دست مقام رهبری بوده و هست”.

او توضیح می دهد: “رفع حصر آیت الله منتظری وقتی صورت گرفت که تعداد ۱۱۰ نماینده مجلس ششم در نامه ای به جناب آقای خاتمی خواستار رفع حصر شدند.آیت الله طاهری اصفهانی هم در نامه معروف خود ادامه حصر را به شدت تقبیح کرده بود.در واقع ادامه حصر با توجه به کهولت سن و کسالت آیت الله منتظری بسیار ناپسند بود و در نتیجه مقام رهبری رضایت داد و رفع حصر شد. الآن هم رفع حصر یک خواسته عمومی است و با اینکه مجلس مستقلی نداریم تا نظر مردم را انعکاس دهند ولی مسئولین اگر بخواهند به نظر مردم احترام بگذارند باید از این بزرگان یعنی آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد رفع حصر کنند. رای قاطع ملت ایران به جناب آقای روحانی برای قول های متفاوتی بود که ایشان داد و عمده آن رفع حصر و آزادی زندانیان عقیدتی و سیاسی بود. من فکر می کنم الان وقت آن است و به یک وفاق ملی نیاز است.باید دور تسلسل خشونت کنار گذاشته شود تا خدای نکرده یک عده ای در آینده نخواهند انتقام گیری کنند و خدای ناکرده مملکت ما مثل سوریه و لیبی شود”.

احمد منتظری سپس به وعده های حسن روحانی مبنی بر رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی اشاره می کند و می گوید: “درباره آقای روحانی فکر میکنم کارهای سیاسی هم دو دو تا چهار تا نیست. قول می دهند بعد می گویند انجام می دهیم. حتما می خواهند با رایزنی و لابی و رفت و آمدهای سیاسی، قضیه را درست کنند. وگرنه همان زمان هم آقای دکتر روحانی می دانست که در اختیارش نیست ولی ایشان قول داد به امید اینکه با رایزنی و کدخدامنشی مساله را حل کند و ما امیدواریم بتواند این کار را بکند. قول بی‌جایی نبوده است یعنی امید داشته که این کار را بکند”.

برخی می گویند رئیس جمهور براساس وظیفه قانونی اش در نظارت بر اجرای قانون اساسی می تواند از این جایگاه تذکر و اخطار بدهد و پی گیری کند و در بحث حصر هم تاثیر گذار باشد شما چه فکر می کنید؟ آقای منتظری در پاسخ به این سئوال می گوید:” بله به شرطی که قانون اساسی هماهنگ باشد چون ولایت مطلقه ای که در قانون اساسی هست باعث می شود مقام رهبری فوق قانون هم عمل کند. طبق اصل ۴ قانون اساسی، من از آیت الله مومن که عضو فقهای شورای نگهبان است شنیدم که می گفت: دوستان ما می گویند قانون اساسی یک اصل دارد که آن هم اصل ۴ است یعنی همه چیز باید اسلامی باشد و اسلامی هم یعنی ولایت فقیه. در واقع اصول مختلف قانون اساسی یکنواخت نیست و متاسفانه در آن تضاد و تناقض جدّی وجود دارد”.

فرزند آیت الله منتظری در جوابیه ای در سایت رسمی این مرجع تقلید هم رسما ادعاهای حسام الدین آشنا را رد کرده وچنین توضیح داده است: “یک روز قبل از رفع حصر (۱۳۸۱/۱۱/۹) آیت‌الله العظمی منتظری در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی، این مطلب را کاملاً توضیح داده و فرمودند «مسئولین با داماد من و پسر من صحبت کرده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند مقدماتش را فراهم کنند؛ و گفتند که در سایت‌​​ها هم بوده که فرزندان من تقاضای عفو کرده‌اند، اینها دروغ است؛ فرزندان من از کسی تقاضا نکرده‌اند و تقاضا هم نخواهند کرد؛ خود آن‌ها چنانچه صلاح می‌دانند رفع حصر کنند، نمی‌دانند که خوب ما هستیم، الحمدلله صابر و بردبار هم هستیم». خبرنگار بی‌بی‌سی می‌پرسد فرزندان حضرتعالی به مقامات مسئول مراجعه کرده‌اند و بویژه به دادگاه روحانیت، و گفته‌اند در صورتی‌که رفع حصر بشود شما تا حدی از فعالیت‌های سیاسی به دور خواهید ماند؛ آیا این صحت دارد یا نه؟ آیت الله منتظری جواب دادند «اینها دروغ است، شما از طرف ما تکذیب کنید، من خودم حسینعلی منتظری هستم؛ فرزندان من هم گفتند دروغ است، چرا نسبت داده‌اند؟! احمد ما گفت که من مصاحبه هم کرده‌ام و گفته‌ام دروغ است”.

احمد منتظری افزوده است: اگر منظور مذاکراتی است که من و برادرم آقاسعید با مسئولین وزارت اطلاعات داشتیم، در آن جلسات هم که با تقاضای آنان صورت می‌گرفت، هیچ شرط و تعهّدی از طرف مسئولین مربوطه مطرح نبود که ما بخواهیم قبول کنیم یا نپذیریم. آنان اظهار نگرانی می‌کردند که بعد از رفع حصر، ازدحام زیاد مردم برای ملاقات با ایشان می‌تواند موجب بروز مسائل و حوادثی شود؛ که در جواب گفتیم نگران نباشید هیچ حادثه‌ای پیش نمی‌آید. مسئولین اطلاعات آنقدر صحبت‌های کلی می‌کردند که من یک بار به شخصی که خود را آقای صداقت معرفی می‌کرد گفتم شما بالاخره چه می‌خواهید بگویید؟ آقای صداقت گفت مثلا اگر ما رفع حصر کردیم یک بار خانم اعظم طالقانی می‌آید و می‌رود ملاقات ایشان. من با شدت و ناراحتی گفتم: خوب برود ملاقات چه می‌شود؟ شما می‌دانید اعظم طالقانی کیست؟ او از افتخارات این مملکت است؛ او در زمان شاه به حبس ابد محکوم بود. بنابراین در قبال رفع حصر آیت الله منتظری هیچ‌گونه تعهدی، نه کتباً و نه شفاهاً، از طرف مرحوم پدر و هیچ یک از فرزندان و بستگان ایشان وجود نداشته است.