قالی نخواستیم، حصیر پوسیده‌مان را نگیرید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقاد نماینده مریوان از کشته شدن شهروندان کرد

نماینده مریوان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد حسن روحانی در ارتباط با “ملت شریف کردستان” و اهل سنت در ایران، ضمن اشاره به کشته شدن مردم به دست نیروی انتظامی، خطاب به رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرده که او به عنوان یک فرد “حقوقدان و ملبس به لباس روحانیت” به وعده‌های خود عمل کند.

امید کریمیان این اظهارات را روز سه شنبه، سوم دی‌ماه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی مجلس مطرح کرده است.

به گزارش ایسنا آقای کریمیان گفته است: “ملت شریف استان کردستان اعم از شیعه و سنی خالصانه بر مبنای عهد شما برای احقاق حقوق حقه خود پای صندوق‌های رأی آمدند و به شما اعتماد کردند. من امیدوارم که شما به عنوان یک فرد حقوقدان و ملبس به لباس روحانیت به وعده‌های خود عمل کنید چرا که بار دیگر گذرتان به کردستان خواهد افتاد.”

این نماینده مجلس در اظهارات تند خود با اشاره به اینکه “تاکنون از عدالت اجتماعی روحانی کشته شدن شهروندان کرد توسط نیروهای انتظامی کردستان” نصیب مردم شده، خوستار “اعزام هیأتی منصف جهت بررسی” این موضوع شده است.

 اشاره آقای کریمیان به کشته شدن کولبران کرد در مرزهای مناطق کردنشین است که اخبار مرگ آنها روزانه از منابع خبری کردی و در پاره ای موارد منابع رسمی منتشر می شود.

 

کشته شدن کولبران توسط نیروی انتظامی

 سالهاست کولبران در مرزهای کردستان بر اثر اصابت گلوله نیروهای نظامی کشته می‌شوند اما رسانه‌های دولتی و حکومتی از انتشار اخبار مربوط به آن خودداری کرده‌اند.در مواردی هم که وضعیت کولبران مطرح شده، به مرگ و میر آنان اشاره‌ای نشده است.

در شهریور ماه گذشته خبرگزاری ایلنا برای نخستین بار به عنوان یک خبرگزاری رسمی به کشتار این کولبران اشاره کرد و نوشت: “هرسال صد‌ها نفر از کارگران کول‌بر جان‌شان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند و این در حالی است که اگر امکان اشتغال و کسب درآمد قانونی در منطقه فراهم بود، نیروی کار این کارگران صرف تولید می‌شد.”

 

شغل دشوار کولبری

صدها تن از کولبران درسالهای گذشته به ضرب مستقیم گلوله نیروهای نظامی و انتظامی کشته شده‌اند؛ موضوعی که به تائید کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد هم رسیده است. گفتنی اینکه علاوه بر کارگران کولبر، ده‌ها راس از انواع حیوانات باربر نیز در این تیراندازی ها کشته شده‌اند.

ایلنا در گزارش شهریور ماه خود سن اشتغال کارگران در حرفه کولبری را از ۱۳ تا ۶۰ سال ذکر و اعلام کرده بود که اکثر کارگران کولبر را “افراد فقیری تشکیل می‌دهند که فقط برای امرار معاش روزانه‌شان به این شغل خطرناک روی آورده‌اند.”

جامعه شناسان علت اصلی روی آوری افراد به این حرفه را توسعه نیافتگی استانهای کردنشین و نبود فرصتهای شغلی مناسب می دانند.

 سقز، سردشت، بانه و مریوان شهرهایی هستند که در آنها تعداد زیادی برای امرار معاش به کولبری روی می آورند.

پیش از نماینده مریوان، محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در دی ماه ۹۱ از وزارت کشور خواسته بود تا “درباره ایجاد رعب و وحشت و کشتار ۲۳۰ راس حیوان باربر در شهرستان بانه که در قالب طرح مبارزه با قاچاق و با شلیک گلوله انجام شد، توضیح دهد.”

بر اساس گزارشات بیشترین موارد کشتن کولبران توسط نیروهای انتظامی صورت گرفته است.

 

 

“پرونده کابینه بدون حضور قوم شریف و نجیب بسته شد”

امید کریمیان، نماینده مجلس که اینک از کشتار شهروندان کرد توسط نیروی انتظامی انتقاد کرده،‌ به روشنی توضیح نداده که منظور او کدام دسته از شهروندان هستند،‌ اما در توضیح مصادیق مرگ و میر شهروندان کرد علاوه بر کولبران، باید به اعدام تعدادی از زندانیان سیاسی در سالهای گذشته اشاره کرد.

از زمان آغاز به کار دولت روحانی تا کنون سه زندانی سیاسی به نام های شیرکو معارفی، حبیب‌الله گلپری‌پور و علیرضا رضایی هم اعدام شده اند.

اعدام این سه زندانی با اعتراض های گسترده‌ای در ایران و خارج از کشور روبرو شد.

امید کریمیان، نماینده مریوان در مجلس در نطق میان دستور خود در جلسه علنی همچنین خطاب به حسن روحانی گفته است:‌ “آقای رئیس‌جمهور مردم از شما قالی نخواسته‌اند لطف کنید همین حصیر پوسیده را از آن‌ها نگیرید، من به صراحت می‌گویم که اگر وضع به همین صورت پیش برود نه تنها در شاخص‌های توسعه استان توفیقی حاصل نمی‌شود بلکه کردستان محروم، محروم‌تر می‌شود.”

او همچنین با اشاره به “بیانیه اقوام، ادیان و مذاهب” گفته که «انتظار داشتیم در راستای عمل به این بیانیه و همچنین به عنوان مجری قانون اساسی، از نیروهای کرد و اهل سنت در کابینه و استانداری کردستان استفاده می‌شد ولی متاسفانه این مهم محقق نشد و پرونده کابینه شما بدون حضور این قوم نجیب و شریف بسته شد».

 

انتصاب در پست‌های کلیدی

حسن روحانی پیش از انتخابات با انتشار بیانیه اقوام و مذاهب بر موضوعاتی مانند “رفع فضای امنیتی”، “بکارگیری نیروهای شایسته محلی” تاکید کرده و گفته بود اجرای این وعده‌ها توسط یکی از معاونان رئیس جمهوری پیگیری می‌شود.او اما در نهایت علی یونسی، وزیر سابق اطلاعات در دوران خاتمی را به عنوان دسیتار ویژه در امور اقلیتهای قومی و مذهبی منصوب کرد.

آقای یونسی اخیرا در مصاحبه ای با روزنامه ایران گفته دولت “موفق نشده است” استانداری یا وزارتخانه ای را در اختیار اقلیت های قومی و مذهبی قرار دهد.

او چند روز پیش البته در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا وعده داد که “در آینده بسیار نزدیک”، تعدادی از “پست‌های کلیدی و ارشد مدیریتی کشور” به اقلیت‌های قومی و مذهبی واگذار خواهد شد.

 حسن روحانی بر اساس گزارش منابع رسمی در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین رای را در میان استان‌های ایران به دست آورد.