احمدی نژاد همچنان در خانه

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» رهبر: اختلافات را جلو مردم نشان ندهید

اختلافات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، با محمود احمدی‌نژاد، بر سر عزل یا ادامه به کار حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات به نقطه پایانی نرسیده است. در آخرین تحول از این دست، روز گذشته محمود احمدی‌نژاد در جلسه کابینه شرکت نکرد و ریاست آن را به محمدرضا رحیمی ،معاون اول خود سپرد. این در حالی است که اخبار غیررسمی از یک سو حکایت از آن دارد که دیشب  خامنه ای دیداری با احمدی نژاد داشته و از سوی دیگر گفته می شود محمود احمدی‌نژاد به دلیل دلخوری از ابقای حیدرمصلحی قصد دارد در جلسات کابینه شرکت نکند. 

ایت‌الله خامنه‌ای دیروز همچنین در دیدار با وزیر کشور و تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی اعلام کرد: “نباید از گفته‌ها و یا نوشته‌های ما برداشت اختلاف شود و اگر هم اختلاف نظری است نباید جلوی مردم اخم کرد و بهانه به دست رسانه های بیگانه داد”. پیش از این و در نخستین روزهای سال جدید نیز رهبر جمهوری‌اسلامی از مسوولان خواسته بود اختلافات میان خود را علنی نکنند و به میان مردم نبرند. 

 

قهر احمدی‌نژاد؟

اخبار مربوط به استعفا و سپس بازگشت به کار حیدر مصلحی در حالی ادامه دارد که در آخرین تحول از این دست، برخی منابع خبر از آن داده‌آند که محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به دخالت رهبر جمهوری‌اسلامی و ابقای حیدر مصلحی از زمان بازگشت از سفر کردستان در دفتر کار خود حاضر نشده است. 

گرچه هنوز هیچ منبع مستقلی این مساله را تایید نکرده، اما برخی نشانه‌ها از جمله دیدار برخی از نمایندگان مجلس با احمدی‌نژاد و همچنین عدم حضور وی در جلسه کابینه، به عنوان موضع اعتراضی وی تلقی شده است. ‌علی‌اصغر زارعی، از نمایندگان اصول‌گرای مجلس، به خبرگزاری فارس گفته بود که وی و چند نماینده دیگر قصد دارند با احمدی نژاد درباره “مسایل اخیر” گفت‌وگو کنند. زارعی از حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده و اسماعیل کوثری به عنوان دیگر شرکت‌کنندگان در این جلسه یاد کرده بود. این افراد همگی از جمله حامیان احمدی‌نژاد در مجلس هستند. 

اما ساعاتی بعد محمد کوثری نماینده تهران به  فارس گفت که دیدار نمایندگان با احمدی‌نژاد لغو شده چرا که  “قرار است جلسه عصر امروز هیات دولت به ریاست آقای ‌احمدی‌نژاد و با حضور حجت‌الاسلام مصلحی وزیر اطلاعات برگزار شود، نمایندگان ضرورتی برای دیدار با آقای رئیس‌جمهور ندیدند”. 

سخنان کوثری در حالی بیان شد که فاطمه آلیا،  از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی،  به خبرگزاری مهر گفته بود: “رئیس جمهور روز گذشته با هیئتی از نمایندگان کنگره خلق چین دیدار و مذاکره داشته و قرار است در جلسه امروز بعدازظهر هیئت دولت نیز حضور یابد. احمدی نژاد طبق برنامه قبلی عصر امروز دیداری با سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی دارد که چنانچه در آن برنامه حضور یابد، به طور طبیعی امکان حضور در جلسه هیئت دولت را نخواهد داشت.

خبرگزاری مهر نیز با تایید خبر عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه روز گذشته  نوشت  برخی نمایندگان مجلس از “حضور قطعی” محمود احمدی نژاد در جلسه عصر یکشنبه هیات دولت و دعوت از حیدر مصلحی برای شرکت در این جلسه خبر داده بودند.

سایت الف نزدیک به احمد توکلی نماینده تهران و رییس مرکز پژوهش های مجلس، پیش از این نوشته بود که با وجود حمایت رهبر جمهوری اسلامی از مصلحی، محمود احمدی‌نژاد همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر برکناری وزیر اطلاعات پافشاری می کند و حاضر نیست با مصلحی همکاری کند. به نوشته این سایت احمدی‌نژاد معتقد است “وزیر اطلاعات عملکرد ضعیفی در این وزارتخانه داشته و اجازه نداده که تیم مدیریتی این مجموعه با دولت همراه شود”. 

احمدی‌نژاد در حالی در جلسه کابینه شرکت نکرد که روز گذشته آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و وزیر کشور با  اشاره به سخنان روز شنبه خود درخصوص برخی مسائل روز، گفت: “متأسفانه برخوردی که برخی روزنامه ها با این سخنان کردند، بجای القای آرامش در کشور، القای دوگانگی و دعوا را می‌کرد”.

رهبر جمهوری‌اسلامی روز شنبه در سخنانی اعلام کرده بود که بنا ندارد در کارهای دولت دخالت کند اما در این مورد که “چندان هم مهم نیست” احساس کرده بود که “از مصلحت بزرگی غفلت شده است”.

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای  پس از انتشار نامه وی  خطاب به حیدر مصلحی بیان شد. وی در آن نامه خطاب به مصلحی نوشته بود: “از شما می‌خواهم بیش از پیش در انجام ماموریت‌های مهم داخلی و خارجی وزارت اطلاعات اهتمام به خرج داده و با سرمایه‌ی عظیمی که آن وزارت‌خانه از نیروی انسانی توان‌مند و انقلابی و متدین و فن‌آوری‌های روز برخوردار است و با حمایت دولت خدمت‌گذار و همکاری سایر نهادهای اطلاعاتی اجازه ندهید کوچک‌ترین فترت و سستی در انجام وظائف قانونی آن دستگاه مهم پیش آید.”

 نامه آیت‌الله خامنه‌ای پس از آن منتشر شد که  یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد به نقل از یک منبع آگاه نوشت: در پی جلسه محمود احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای، مصلحی دیگر وزیر اطلاعات نیست.  در این جلسه احمدی‌نژاد دلایل خود را در خصوص پذیرش استعفای مصلحی، بیان کرده و اکنون خود شخصا سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده دارد.

پیش از این برخی سایت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اعلام کرده بودند که نامه آیت‌الله خامنه‌آی مصداق حکم حکومتی ندارد. سایت محرمانه‌نیوز – که منابع مختلف آن را از جمله سایت های راه اندازی شده توسط مشائی می دانند - پیش از این نوشته بود که “از نظر فقهی و حقوقی نامه رهبر معظم انقلاب حکم حکومتی محسوب نمی‌شود و تنها در جهت تقویت توان امنیتی کشور در باب توصیه به مصلحی ابلاغ شده است”. محرمانه‌نیوز به همراه چند وب‌سایت دیگر حامی اسفندیار رحیم‌مشایی پس از درج تحلیل‌های این‌چنینی دچار فیلترینگ شدند.

 

مشروعیت همه ما از ولایت‌فقیه است

در همین حال محمدعلی جعفری فرمانده سپاه در سخنانی گفته است: “آقای احمدی نژاد در دو دوره نهم و دهم ریاست جمهوری بسیار خوب کارکرده است و باید گفت که شتاب انقلاب مدیون همین حرکت های شتاب دهنده ریاست جمهوری است و مردم محروم و مستضعفین خوب می فهمند چه کسی برای آنها تلاش می‌کند. ولی هرکس در نظام جمهوری اسلامی کار بیشتر و موثرتری انجام دهد، باید بیشتر منتظر توطئه علیه خود باشد و دشمنان همیشه به دنبال این بودند که خط غفلت بعضی از مسوولین بگیرند و آن را بزرگ کنند تا جلوی پیشرفت انقلاب را سد کنند… ولایت پذیری آقای احمدی‌نژاد خیلی بیشتر از مسئولان جدیدی است که تازه زبان بازکرده‌اند و امیدواریم خداوند انقلاب را از تهدیدات داخلی دور نگه دارد”. 

نمایندگان مجلس نیز روز گذشته بر لزوم ولایت‌پذیری همه مسوولان تاکید کردند. عزیز اکبریان نماینده کرج در سخنانی گفته است: “فرامین ولی امر مسلمین بایستی فصل‌الخطاب باشد و کسانی که به هر علتی در اجرای این فرامین کوتاهی کنند، باید بدانند که در پیشگاه الهی و ملت شریف ایران گناهی نابخشودنی مرتکب می‌شوند و لذا اعلام می‌کنم ما سرباز ولایتیم و آماده جان‎فشانی در راه اهداف مقدس امام خامنه‌ای هستیم و نفوذی‌ها نیز بدانند که گور خود را می‌کَنند و زحمت ما می‌دارند”.

قاضی‌پور نماینده ارومیه نیز در تذکری چنین گفت: “هر سخنی که رهبر انقلاب ایران بفرمایند، لازم ‌الاجراست در غیر این صورت مردم در این مورد تصمیم‌ خواهند گرفت”. وی اما منظور خود را از”تصمیم‌گیری مردم” روشن نکرد. 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه‌ای خواستار آن شده است که مسوولان “در شرایط حساس کنونی با توجه به هشدارهای ولی امر مسلمین، وحدت خود را در ادامه حرکت رو به رشد و پیشرفت حفظ نمایند و با پرهیز از هرگونه تفرقه و انحراف، دشمنان مترصد فرصت را ناکام نمایند”. 

پیش از این غلام‌حسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور نیز با ذکر این نکته که “نحوه عملکرد در مورد برکناری وزیر اطلاعات توجیه پذیر نیست” گوشه ای از ماجرای مربوط به عزل خود را چنین تعریف کرده بود:“ایشان در نامه ای خطاب به رئیس جمهوری عنوان کردند که کنار گذاشتن مصلحی در شرایط کنونی نه به مصلحت کشور و نه به مصلحت شماست”.

دلیل برکناری مصلحی به نوشته سایت الف این بود که “وزیر اطلاعات به دلیل برداشتن یکی از معاونین خود که نماینده مشایی و جریان انحرافی دولت در وزارتخانه بوده است با فشار دفتر رییس جمهور مجبور به استعفا شده بود. [البته] پیش از این نیز رییس جمهور تصمیم داشت وزیر اطلاعات را برکنار کند که آن دفعه نیز با مخالفت رهبر انقلاب مواجه شده بود”.

سایت پارلمان نیوز، نزدیک به جناح اقلیت مجلس شورای اسلامی هم خبر داده که “بسیاری از تحلیلگران سیاسی این اتفاق را بی ارتباط با انتخابات دوره نهم مجلس نمی دانند”.