دلایل قوی و سفارت عربی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

من واقعا و از صمیم قلب معتقدم، دلایل ممکن است خیلی هم معنوی نباشد، ولی حتما باید قوی باشد، در حالی که در ایران، در سالهای اخیر گاهی دلایلی می آورند که نه قوی است و نه معنوی، بعد بقول آمریکایی ها وقتی این دلایل شان دازنت ورک می شود، گیر سه پیچ می دهند که شما به ما توجه کافی نداری. در حالی که داریم. برای فهم بهتر این موضوع، البته دورازجان منظورمان سایر جانوران نیست، همان شیرفهم خودمان که نه سیخ بسوزد و نه کباب و نه گوجه فرنگی که مثل سیب زمینی نیست که صرف نکند آن را بچینی و میلیون میلیون تن آن مانده باشد روی زمین و هی کوچک زاده داد بزند، هی کوچک زاده داد بزند، بچه یک بار هم که خواست مثل آدم و به یک دلیل واقعی داد بزند، حالش را اخذ کردند رفت پی کارش. البته حالا که گفتم کوچک زاده یاد قهوه افتادم و اینکه صلاحیت رسایی بدبخت هم رد شد، بیچاره تمام زندگی همین بود که اداواصول توی مجلس اش را زرپ و زرپ در اینستاگرام منتشر کند. حالا همه اینها به کنار واقعا چرا فکر می کنید ما ایرانی ها، یعنی در واقع این ایرانی ها، یا شاید هم این حکومتی ها، دلایل شان اصلا قوی و معنوی نیست؟

مثلا همین حسین عرب سرخی فرمانده یگان ویژه پلیس تهران تغییر کرد.اما دلیل تغییر کردنش چی بود؟ حتما فکر می کنید طرف را برداشتند از سر کار به این دلیل که نتوانسته جلوی حمله به سفارت عربستان را بگیرد، حالا اینکه اصلا خود طرف به سفارت حمله کرده، این هم دلیل قوی و معنوی می تواند باشد، ولی ما هر سه اشتباه کردیم، چون سخنگوی ناجا گفته که “تغییر فرمانده یگان ویژه تهران ارتباطی با موضوع سفارت عربستان ندارد.” شیرفهم شد؟ گرفتید؟ دلیلش به اندازه کافی قوی و معنوی بود؟

اگر تغییر فرمانده یگان ویژه پلیس تهران به سفارت عربستان ارتباط ندارد، لابد می خواهید بگوئید که با برکناری معاون امنیتی استانداری تهران ارتباط دارد. یعنی اینقدر بی اخلاق هستید و ذهن پلیدی دارید که فکر می کنید چون این دو تا را یک روز برکنار کردند، حتما این دو تا با هم روابط بی ناموسی داشتند. یعنی شما باید اینقدر پلید فکر کنید؟ ولی بدانید و آگاه باشید که هم فرمانده یگان ویژه پلیس تهران و هم معاون امنیتی استانداری تهران، جفت شان زن دارند، حالا چند تا را نمی دانیم، ولی حداقل یکی دو تا را مطمئنیم، تازه اگر هم زن نداشت، می رفت زن صیغه ای پیدا می کرد که یک میلیون اگر می داد یک انجلینا جولی پارت تایم می گذاشتند کف دستش که حالش را ببرد. البته نه اینکه ما این کاره باشیم و خودمان هی گیر بدهیم و برویم دنبال عیال ساعتی، روزنامه وقایع اتفاقیه نوشته که چه خبر است و کلا قیمت ها چطوری است و آدم باید کی را کجا بگذارد.

حالا ممکن است قسمت خاکستری مغزتان از فرط پلیدی اینقدر قهوه ای شده باشد، که فکر کنید نخیر! شاید طرف اصلا مشکلش زن نیست و بخاطر این رفته سراغ فرمانده یگان ویژه پلیس که اصلا از واحد خواهران خوشش نمی آید. اولا چنین چیزی نیست و کلا ما در ایران گی و این چیزها نداریم، یک تعدادی داشتیم بچه ها خوردند تمام شد، اگر هم به فرض محال داشته باشیم و معاون امنیتی استانداری تهران بخاطر داشتن روابط غیرافلاطونی و سخت افزاری و بی ناموسی رفته سراغ فرمانده یگان ویژه، چون دلش می خواست با او دست به یک معامله بزرگ بزند، چه مرضی داشت برود سراغ فرمانده یگان ویژه پلیس تهران که طرف همچین زبر است که اگر دستت را بکشی روی صورتش انگار نیمساعت کف دستت را سمباده زده باشند، مگر مرض دارد برود سراغ چنین موجود زمختی، می توانست خیلی راحت برود سراغ حمید رسائی که اتفاقا آب نامزدی اش افتاده دست یزید صلاحیت و فعلا کارش گیر استانداری تهران است. هم تپل مپل است و هم آمادگی برای هر نوع خودنمایی دارد. لامروت توی هر عکس اش هم یک جور عشوه دارد. حالا نه اینکه فکر کنید من اینقدر آدم ضایعی هستم که به این راحتی می خواهم فرمانده برکنار شده یگان ویژه و معاون امنیتی استانداری تهران را متهم به بی ناموسی کنم، چون اولا چنین حرفهایی حتی اگر درست هم باشد شوخیش هم قشنگ نیست، و از طرف دیگر، استانداری تهران خودش توضیح داده که “قصور در بروز حادثه سفارت عربستان تنها یکی از دلایل برکناری معاون سابق امنیتی استانداری تهران است.”

دیدید حق با من بود؟ اصلا این دو تا اتفاق با هم ربطی ندارد. اصلا به قضیه سفارت عربستان ربطی ندارد، درست است که هر سه تا با هم همزمان بوده، ولی مثل این می ماند که بگوئید چون میرزا رضای کرمانی همزمان با ناصرالدین شاه در حرم شاه عبدالعظیم بوده و اسلحه کشیده و به شاه شلیک کرده و شاه کشته شده، بنابراین میرزارضای کرمانی در ترور ناصرالدین شاه نقش داشته. در حالی که ممکن است اصلا نقشی نداشته باشد. حالا صد تا دلیل هم داشته باشیم، اصلا گیریم علی لاریجانی گفته باشد که “حمله به سفارت اشتباه بود.” و آش اینقدر شور باشد که حتی صادق لاریجانی که اشتباه بودن هیچ چیزی را قبول ندارد، این یکی را قبول کرده. اصلا این دو تا هیچی، فرض کنید که آقای جواد ظریف گفته باشد که ما خودمان مسئولان حمله به سفارت عربستان را برکنار کردیم.

آیا اینکه جواد ظریف چنین حرفی زده باشد، دلیل می شود که ما بگوئیم منظورش همین رئیس یگان ویژه و معاون استانداری است؟ شاید منظورش از مسئولان برکنار شده، همان کارگران عسلویه هستند که در اعتراض به دریافت نکردن حقوق اخراج شدند؟ شاید منظورش برکناری قلعه نویی است، اصلا شاید منظورش برکناری فرماندار شیراز است که دهم اردیبهشت ۱۳۹۰ برکنار شده. حتما می خواهید بگوئید طرف چهار سال قبل برکنار شده، لابد خواستند پیشگیری کنند و زودتر برکنارش کردند، حالا پیشگیری شان موفق نبوده که دلیل نمی شود. منظورم این است که الکی الکی به مردم اتهام نزنید، اصلا خوب نیست، شوخی شم قشنگ نیست.