دانشجو باید آزادیخواه باشد

نویسنده

» نامه اساتید دانشگاه ها در اعتراض به وضعیت موجود

وضعیت ناگوار دانشگاه های کشور، بازداشت مکرر دانشجویان و برخورد نیروهای لباس شخصی  باعث شده است تا استادان دانشگاه های مختلف کشور، به شکل های مختلف از جمله نامه های سرگشاده  نگرانی خود را از  وضعیت دانشگاه ها و محیط های درسی و دستگیری دانشجویان  اعلام کنند.  بعد از نامه هفته گذشته استادان دانشکده فنی دانشگاه تهران، این بار دانشجویان دانشگاه علم و صنعت که گفته می شد حیاط خلوت احمدی نژاد و هواداران وی است در نامه ای نگرانی خود را ابراز داشته اند.

هفته گذشته نامه سرگشاده 88 استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران خطاب به رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که باعث واکنش شدید اصول گرایان را به دنبال آورد به گونه ای که کامران دانشجو، وزیر علوم اعلام کرد که این اساتید “ضدولایت فقیه” هستند.

اکنون 56 استاد دانشگاه علم و صنعت نامه ای سرگشاده خطاب به رییس این دانشگاه نوشته اند نسبت به صدور احکام انضباطی سنگین و همچنین احضارهای گسترده دانشجویان به کمیته انضباطی و نیز ورود غیرقانونی “افراد غیر دانشگاهی” به دانشگاه و ضرب و شتم دانشجویان، اعتراض کردند. این اساتید در نامه خود خواستار آن شدند که همه دانشجویان بالاخص دانشجویانی که حکم کمیته انضباطی دریافت نموده اند، بتوانند در فضایی آرام و بدون تشویش بر سر امتحانات خود حاضر شوند. این نامه در حالی منتشر می شود که اکنون بیش از 10 تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در بازداشت به سر می برند. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

در نامه اعضای هیات های علمی دانشگاه علم و صنعت خطاب به دکتر جبل عاملی رییس این دانشگاه آمده “دانشجویان در مراجعه به اعضای هیئت علمی خبر از صدور احکام انضباطی سنگین برای تعدادی از دانشجویان شرکت مننده در اجتماعات دانشجویی در آذر ماه سال جاری می دهند.” و پس از آن چند نکته را یادآوری کرده اند.

اولین تذکر استادان دانشگاه علم و صنعت این است که دانشگاه ها برای تحقق ماموریت اصلی خود در توسعه علمی، گسترش مرزهای دانش و تولید علم و فناوری در کشور به نوعی سازماندهی و برنامه ریزی شده اند که در حرکتی متعادل و متوازن بتوانند در اعتلای اقتدار کشور نقش موثری ایفا نمایند. در عین حال از دیرباز دانشگاهها، علاوه بر فعالیتهای علمی و تحقیقاتی، مکانی برای رشد و نمو سیاسی و اجتماعی دانشجویان بوده است و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، مسئولین نه تنها این حق را برای دانشجویان به رسمیت شناخته اند بلکه تشویق و تسهیل نیز نموده اند. از آنجا که ویژگی فعالیتهای دانشجویی، آرمانخواهی از یکسو و از سوی دیگر احتمال غلبه شور و احساسات است، همواره مسئواین با درک فضای دانشجویی و بریا نیل به اهداف والای دانشگاه با اتخاذ سیاست هدایتگرانه توام با تسامح توانسته اند تعادلی منطقی در فضای سیاسی دانشگاه برقرار نمایند.

در ادامه این نامه آمده :متاسفانه در روزهای اخیر با ورود غیر قانونی افرادی غیردانشگاهی و اقدام به ضرب و شتم دانشجویان در فضای دانشگاه و مسامحه در جلوگیری از این اقدامات از یک طرف و صدور احکام انضباطی سنگین و گسترده از طرف دیگر، بیم آن می رود که فضای تفاهم و تعادل به فضای تقابل مبدل شود؛ که قطعا تایید می نمایید این فضا مورد قبول عموم دانشگاهیان نبوده و موجب اختلال جدی در انجام ماموریتهای اصلی دانشگاه خواهد شد.

امضا کنندگان نامه به رییس دانشگاه علم و ضنعت در پایان نامه خود ابراز امیدواری کرده اند که اقدامات مثبت، زمینه بروز این ناهنجاریها را از بین برده و در شرایطی که به برهه حساس برگزاری امتحانات نیمسال اول نزدیک می شویم، موجبات ایجاد فضایی آرام و بدون تشویش و امکان شرکت در امتحانات برای همه دانشجویان، علی الخصوص دانشجویانی که حکم کمیته انضباطی دریافت نموده اند را فراهم شود.