حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر در خطر

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» افزایش نگرانی ها نسبت به اعدام فعالان کرد

در حالی که هنوز یک هفته از اعدام فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد نگذشته، نگرانی ها نسبت به احتمال اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر و چندین فعال کرد محکوم به اعدام افزایش یافته است.به همین علت کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با صدور اطلاعیه ای هشدار داد که هر لحظه احتمال اعدام حبیب لطیفی، فرزاد کمانگر، زینب جلالیان و شیرکو معارفی وجود دارد.این نهاد مدنی تاکید کرد که حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر با خطر جدی مواجه هستند.

در بخشی از اطلاعیه این کمپین آمده: “با وضعیتی که هست، احتمال همه چیز وجود دارد.فرزاد کمانگر، بارها از سوی مقامات امنیتی استان کردستان تهدید به اجرای حکم اعدام شده است. حبیب لطیفی فعال دانشجویی کرد محکوم به اعدام، از سوی رئیس اجرای احکام زندان مرکزی سنندج (اسکندری) احضار شده و به وی اعلام شد که هیچ ضمانتی برای عدم اجرای حکم اعدام وجود ندارد. اسکندری با اعلام این مهم، به حبیب لطیفی پیشنهاد درخواست عفو نموده است”.

فرزاد کمانگر و حبیب الله لطیفی از جمله 17 فعال کردی هستند که  به اتهام “محاربه” به اعدام محکوم شده اند.سازمانهای حقوق بشری بارها به این احکام اعتراض کرده و خواستار بازنگری در پرونده این فعالان شده اند.

صدور احکام اعدام برای فعالان کرد در حالی است که به گفته خانواده هایشان، نیروهای امنیتی برای گرفتن اقرار، آنها را در زندان مورد شکنجه قرار داده اند. پیشتر فرزاد کمانگر با نوشتن رنج نامه ای به شرح شکنجه هایی پرداخته بود که در زندانهای سنندج، کرمانشاه و اوین در مورد وی اعمال شده بود.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی در شرایطی نگرانی خود را در مورد احتمال اعدام قریب الوقوع فعالان کرد ابراز می کند که به گفته این نهاد، اعدام فصیح یاسمنی نیز در سحرگاه روز چهارشنبه  هفته گذشته  در “بی خبری مطلق” انجام شد.

فصیح یاسمنی، جوان 28 ساله کرد به اتهام محاربه، از طریق همکاری با احزاب کرد چهارشنبه هفته گذشته در زندان خوی به دار آویخته شد.

پیش از وی، احسان فتاحیان هم به همین اتهام و برغم اعتراضات گسترده فعالان حقوق بشر، در زندان سنندج اعدام شد.

در همین حال سازمان حقوق بشر کردستان در روزهای اخیر نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت و خواستار مداخله فوری وی در پرونده فعالان کرد محکوم به اعدام و نیز جلوگیری از اعدام آنها شده بود.

 

مادر فرزاد: نگذارید جوانانمان را اعدام کنند

در همین حال، به گزارش برخی از سایت های خبری، فرزاد کمانگر روز گذشته تماس تلفنی کوتاهی با خانواده اش داشته است. مادر فرزاد کمانگر پس از این تماس تلفنی اظهار داشته: “تمام جوانانی که اعدام شدند و دارند اعدام می شوند و یا آنهایی که هم اکنون در زندانها هستند همه برادران و خواهران من و فرزندان من هستند؛ همچنانکه فرزاد فقط فرزند من نیست. من بارها این را اعلام کرده ام او فرزند همۀ مردم است. انسانها با هم فرق ندارند چه فارس، چه کرُد، چه عرب یا ترک همه انسان هستند و آزادی و حرمت می خواهند، ولی با چه کسی باید صحبت کرد، کجا، چگونه؟”

مادر فرزاد کمانگر در ادامه اظهاراتش می افزاید: “خواهران خوبم و دختران عزیزم، هر کجا هستیم با هر ایده و فکر و مرامی، باید دست در دست هم بگذاریم، از همدیگر خبر داشته باشیم و متحدانه اعتراض کنیم. یکپارچه بلند شویم مگر چکارمان می کنند، اعدام؟ بله. بگذار اعدام شویم تا دیگر مرگ این جوانان را نبینیم. مادران عزیز تو را بخدا همه با هم دست در دست هم نهیم تا عزیزانمان را آزاد کنیم. من می دانم این آقایان همین حالا همۀ حرفهای مرا گوش میدهند، اما بگذار این حرفها را بشنوند. بگذار مرا اعدام کنند. من خودم، خودم را آتش می زنم. مگر اینها نمی دانند که سرنوشت شاه چه شد، مگرعاقبت صدام حسین را ندیدند. پس نگذارند که به این روز برسند”.

مادر فرزاد کمانگر می افزاید “مگر این جوانان چه می خواهند غیر از آزادی. فرزاد چه گناهی دارد غیر از آزادیخواهی. الان چهار سال است که در زندان به سر می برد. این اواخر وکیلش چند بار خواسته که پرونده اش را نگاه کند؛ به او گفته اند پرونده اش گم شده است. وکیلش بخاطر مسئله فرزاد و دهها فرزاد دیگر سکته کرده و در بیمارستان بستری است”.

وی در آخر خطاب به سازمانهای حقوق بشری چنین می گوید: “ما که دستمان به جایی بند نیست، اما از شماها، از سازمان حقوق بشر، از احزاب و سازمانهای انسان دوست، و انسانهایی که برای حرمت بشر مبارزه می کنند خواهش می کنم، وضع خیلی خطر ناک است. هر روزه دارند جوانان را به دار می کشند. هر کسی هر چه از دستش بر می آید کوتاهی نکند، نگذارید که این جوانان دسته دسته اعدام شوند. شما از طرف من وکیل هستید این پیام مرا در همه جای دنیا پخش کنید”.