کار بریتانیا و اسرائیل است

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از واکنش ایران به تخریب حرم در سوریه

توماس اردبرینک

تهران – پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر حمله شورشیان سوریه به یک حرم شیعی در حومه دمشق، رهبران شیعه در ایران نسبت به درگیری های فرقه ای در این کشور هشدار دادند، مهاجمان این بنای مذهبی را نابود کرده اند و بقایای جسد این چهره مذهبی شیعیان را از قبر خارج کرده اند.

تایید مستقل این گزارش که 28 آوریل روی صفحه فیس بوک نمایان شد غیر ممکن بود. در طی جنگ داخلی این کشور دولت سوریه و مخالفان شورشی از رسانه های اجتماعی استفاده کرده اند تا یکدیگر را به جنایت علیه دیگری مرتکب کنند، اتهاماتی که قابل اثبات نیستند.

حرم چهره مذهبی شیعیان ، حجر ابن عدی در آدرا در حومه شهر دمشق واقع است و مکان زیارتی محبوبی برای گردشگران مذهبی است ، آن ها اغلب پیش از پایان تور زیارتی خود به آنجا می روند. تصاویری که روی فیس بوک آمده نشان می دهد که محراب نابود شده است و بقایای جسد عدی از قبر خارج شده است.

در زیرنویس کنار عکس آمده است: “این حرم حجر ابن عدی الکوندی است ، این یکی از زیارتگاه های شیعیان در ادرا البلد است. قهرمانان ارتش سوریه آزاد قبر او را کندند و او را در جای ناشناخته ای دفن کردند. ستایش به خدا ، و باشد که خدا ارتش سوریه آزاد را به پیروزی برساند.”

این تصور اعتبار بیرون کشیدن بقایای جسد را به مردی به اسم اناس الوزیر یا ابوالبرا ، از رهبران گروهی شبه نظامی تحت عنوان ارتش اسلامی آزاد داده است.

آیت الله علی خامنه ای که خود را رهبر مسلمانان و محبوب میان شیعیان و اهل تسنن می داند این رویداد را “تلخ و ناگوار” خوانده و سازمان های اطلاعاتی خارجی را به خاطر تخریب این حرم سرزنش کرده است.

دانشجویان ایرانی و سوریه روز دوشنبه در تهران شعار “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” سر می دادند و سخنران حامی حکومت آن ها ، بریتانیا را به عنوان استعمارگر سابق به خاطر “کاشتن بذر نفاق میان سنی و شیعه” ملامت کرد.

دانشجویان در پاسخ شعار می دادند: “متوقف کنید، نبش قبر را متوقف کنید.”

جبهه النصرت که الهام گرفته از القاعده است مسئولیت ربودن بقایای جسد آقای عدی را بر عهده گرفته است. حمله این گروه هشدار شدید حسن نصر الله رهبر حزب الله ، گروه شبه نظامی شیعیان لبنان، را به همراه داشت. او 30 آوریل به شورشیان گفت به گنبد طلایی حرم حضرت زینب ، نوه حضرت محمد ، احترام کنند و بدان نزدیک نشوند.

محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور ایران گفت: “آن ها جنگ میان شیعیان و اهل تسنن به راه انداخته اند. آن ها در پاکستان و عراق بمب گذاری می کنند ، و رژیم صهیونیستی اخیرا سوریه را مورد هدف قرار داده است، ما باید مراقب استعمارگران و اسرائیل باشیم.”

منبع : نیویورک تایمز - 6 مه