انتظارات اقوام از دولت برآورده نشده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار مولوی عبدالحمید در مورد عملی نشدن وعده‌ها

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و از روحانیون پر نفوذ اهل سنت ایران با اشاره به وعده‌های دولت روحانی در مورد وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی و انتقاد از عدم تحقق آنها، گفته است عمل نکردن به این وعده‌ها باعث افزایش پریشانی و نا امیدی در میان اقلیت‌ها خواهد شد.

امام جمعه مسجد مکی زاهدان این انتقاد را در مصاحبه با خبرگری ایلنا وهمزمان با انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد سرنوشت گروهبان دانایی‌فر مطرح کرده است.

روز شنبه، یکم شهریورماه، علی اصغر میرشکار، معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان مرگ گروهبان یکم، جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده شده ایرانی به دست گروه مسلح جیش‌العدل را تائید کرد.

در مقابل اما ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه این خبر را تکذیب کرده و گفته است: “هنوز هیچ خبر مستندی مبنی بر شهادت دانایی فر در دسترس نیست.”

از آغاز سال جاری تا کنون بارها اخبار ضد و نقیضی در مورد سرنوشت این مرزبان ایرانی منتشر شده است.

مولوی عبدالحمید، روز شنبه در واکنش به اظهارات مسئولان استانداری و وزارت خارجه گفت: “اطلاعاتی که ما داشتیم حاکی از آن بود که گروه جیش‌العدل پیش از آزادی 4 مرزبان ما دانایی‌فر را به شهادت رسانده بود.”

گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر در بهمن‌ماه سال گذشته به همراه چهار مرزبان دیگرتوسط گروه مسلح جیش العدل ربوده شدند.

جیش العدل سرانجام با وساطت روحانیون اهل سنت سیستان و بلوچستان چهار مرزبان را آزاد کرد، اما پیشتر خبر داده بود که گروهبان دانایی‌فر را در پاسخ به کشته شدن یک زندانی اهل سنت اعدام کرده است.

مولوی عبدالحمید در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در مورد احتمال مرگ دانایی‌فر توضیح داده است: “گویا میان اعضای گروه جیش‌العدل اختلافاتی وجود داشته که در نهایت این اختلافات منجر به شهادت گروهبان دانایی‌فر شده است.”

این روحانی اهل سنت که نقش بسزایی در آزادی چهار مرزبان ربوده شده داشت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در این پرونده از سوی “نیروهای مردمی” گفته است: “در صورتیکه مسئولین به ما اعلام کنند، برای پیگیری مجدد این مسئله اقدام خواهیم کرد.”

میانجی‌گری نیروهای مردمی و وساطت مولوی عبدالحمید در آزاد سازی مرزبان با انتقاد مسئولان حکومتی و رسانه‌های اصولگرا روبرو شد.این در حالی بود که تلاش‌های امام جمعه زاهدان در پرونده مرزبانان با اطلاع علی اوسط هاشمی، استاندار استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته بود.

 علی اوسط هاشمی از چهره‌های میانه رو دولت روحانی است و انتخاب او به عنوان استاندار از سوی وزیر کشور با استقبال شهروندان بلوچ اهل سنت روبرو شد.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود و پس از آن وعده داد وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در دوران او بهبود پیدا خواهد کرد.

در همین راستا روحانی، علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت خاتمی، را به عنوان مشاور ویژه در امور اقوام و اقلیت ها معرفی کرد. با این حال فعالان حقوق اقلیت‌ها و شخصیت‌های متعلق به جوامع اقلیتی بر این باورند که وضعیت آنها نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نکرده و دولت به وعده‌هایش جامه عمل نپوشانده است.

مولوی عبدالحمید در اظهارات اخیر خود گفته است: “گویا فشارهایی برای اینکه به حق و حقوق اقوام و قومیت‌ها رسیدگی نشود، روی دولت وجود دارد و اقلیت‌های قومی و مذهبی در این خصوص نگرانی‌هایی دارند.”

این شخصیت اهل سنت هشدار داده است: “در صورتی که دولت به عهد خود وفا نکند و خواسته اقلیت‌های قومی و مذهبی برآورده نشود، پریشانی میان اقوام بیشتر و متعاقب آن ناامیدی از مسئولین امر افزایش خواهد یافت.”

مولوی عبدالحمید، عید فطر سال گذشته نیز گفته بود با وجود تلاش آنها و نمایندگان مجلس برای حضور دست‌کم دو وزیر اهل‌ سنت در کابینه دولت، نزدیکان روحانی به وی گفته‌اند که مجلس مخالف حضور وزیر اهل سنت در کابینه است.