فشار منطقه ای آمریکا بر ایران

نویسنده

‏واشنگتن- جرج بوش روز شنبه گفت او بخشی از سفر هفته آینده خود به خارمیانه را به وادار ‏ساختن متحدان خود برای کمک به کنترل “جاه طلبی های پرخاشگرانه” ایران اختصاص ‏خواهد داد.


بوش با سفر به اسراییل و کرانه غربی فلسطین، تلاش خواهد نمود دستیابی به توافق صلح ‏میان طرفین درگیر را تسهیل نماید. اما وی تمرکز خود را در سفر به پنج کشور هم پیمان ‏آمریکا در منطقه بر روی مساله ایران متمرکز خواهد کرد. این کشورها شامل کویت، مصر، ‏عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین است.


ایالات متحده، ایران را متهم می کند که تحت پوشش برنامه صلح آمیز انرژی هسته ای، در ‏مسیر تولید تسلیحات هسته ای قدم بر می دارد. ایران این اتهام را رد کرده است.


بوش در اظهارات هفتگی رادیویی خود گفت: “من در مورد اهمیت مقابله با جاه طلبی های ‏تجاوزکارانه ایران با متحدین آمریکا بحث و گفتگو خواهم کرد و به آنها اطمینان خواهم داد که ‏تعهد آمریکا در مورد حفظ امنیت دوستان خود در منطقه مستحکم و همیشگی است.”


بوش در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز در روز پنجشنبه هم گفت او درباره برآوردهای ‏سازمان امنیت ملی ایالات متحده به شرکای خاورمیانه ای توضیح خواهد داد وتاکید خواهد ‏کرد که از نظر او، ایران هنوز یک خطر است.


بوش در این مصاحبه گفت: “من به آنها گوشزد می کنم کشوری که می تواند یک برنامه را ‏معلق کند، به راحتی می تواند آن را از سر بگیرد.”


ایران به خاطر سرباز زدن از تعلیق غنی سازی اورانیم، از سوی ایالات متحده و هم پیمانان ‏غربی آن مورد تحریم های اقتصادی قرار گرفته است. تهران هم از طرف دیگر اصرار دارد ‏که سوخت هسته ای را برای تولید انرژی لازم دارد.


بوش گفت که ایالات متحده “در منطقه حضور خواهد داشت” و او با سایر هم پیمانان درباره ‏نحوه برخورد با گروههای نظامی که قصد حمله به آمریکا و سایر شرکاء در خاورمیانه را ‏داشته اند، گفتگو خواهد کرد.


بوش گفت: “من از نزدیک با سایر شرکایمان درباره جنگ علیه بنیادگراها مشورت خواهم ‏کرد. من بر عزم خودمان در به کارگیری همه امکانات لازم امنیتی، مالی، فشارهای حقوقی، ‏دیپلماسی، و قدرت نظامی در کشاندن پای دشمنان مشترکمان به میز محاکمه تجدید پیمان ‏خواهم کرد.“‏

منبع: رویترز – 6 ژانویه 2008 ‏