بازداشت مسعود مزروعی در اصفهان

نویسنده

محبوبه نیک نهاد

در حالی که فعالان سیاسی خارج از حاکمیت در ایران پس از سخنان وزیر کشور دولت نهم در خصوص شمارش مکانیزه آرا به شدت نگران سلامت انتخابات مجلس هشتم هستند، رسانه‌ها از گسترش محدودیت‌ها و افزایش فشار بر اصلاح طلبان و جریانات منتقد خبر می‌دهند. در همین راستا سایت خبری نوروز روز گذشته از دستگیری “مسعود مزروعی” یکی از فعالان ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در شهر اصفهان خبر داد.

برخورد با یک عضو ستاد انتخاباتی رقیب در شرایطی صورت می گیرد که ناظران سیاسی تعطیلی روزنامه‌های شرق و هم‌میهن و خبرگزاری ایلنا توسط جناح حاکم را با هدف محدود ساختن عرصه برای تحرکات انتخاباتی اصلاح طلبان ارزیابی کرده بودند. این سه رسانه‌ها مهم منتقد دولت، همگی در تابستان جاری از صحنه اطلاع رسانی کشور حذف شده‌اند. به دنبال تعطیلی این سه رسانه، بسیاری از فعالان سیاسی منتقد اعلام کردند که صحنه را برای یک رقابت برابر مناسب نمی‌دانند و دولت احمدی نژاد را به سوء استفاده از قدرت خود برای یکجانبه ساختن صحنه رقابت های انتخاباتی متهم کردند.

به اعتقاد این دسته از تحلیل‌گران، هواداران دولت که با به دست گرفتن همزمان دولت، مجلس، قوه قضاییه و دیگر نهادهای بانفوذ و ایجاد حاکمیت یکدست در ایران نتوانسته‌اند مطالبات اقشار مختلف جامعه را برآورده کنند، نگران آن هستند که اگر انتخابات مجلس به شکلی ولو نسبتا آزاد برگزار شود، جریان دولتی در شهرهای مختلف با شکست سختی مواجه شود. تحلیل‌های مختلفی که این روزها از زبان تئوریسین‌های اصولگرایان در خصوص نگرانی از چالش گرانی، ناکامی سفرهای استانی، کاهش محبوبیت احمدی نژاد و بحران ناشی از سهمیه‌بندی بنزین شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که رهبران این جناح تا چه حد از احتمال پیروزی جریانی غیر از جریان حامی دولت در انتخابات بعدی مجلس نگران هستند و این نگرانی را نیز به صراحت ابراز می‌کنند.

در این شرایط، ایجاد محدودیت برای فعالان ستادهای انتخاباتی یکی دیگر از برنامه‌های جریان هوادار آقای احمدی نژاد برای برخورد با جریان رقیب است که دیروز سایت خبری نوروز یک نمونه از آن را فاش کرده است.

بر اساس گزارش این سایت مسعود مزروعی حدود یک ماه است که بازداشت شده است. خانواده این فعالان سیاسی نیز با اظهار بی‌اطلاعی کامل از وضعیت فرزندشان اعلام کرده‌اند که اطلاع دقیقی از دلیل بازداشت و اتهام‌های این فعال اصلاح‌طلب ندارند و پیگیری‌های آنان نیز تاکنون به نتیجه نرسیده است.

خبر بازداشت این فعال سیاسی در حالی پس از یک ماه منتشر شده است که در ماههای اخیر بازداشت‌های دیگری هم در حوزه فعالیت‌های مدنی، دانشجویی و مطبوعاتی انجام شده است که در بسیاری از آنها مانند مورد مورد اخیر، نهاد بازداشت کننده و علت بازداشت، تا مدت‌ها اعلام نشد.