رئیس حراست؛ معاون فرهنگی شد

نویسنده
بهروز ثمره

» انتصابهای امنیتی در کانون پرورش فکری

سید صادق رضایی، مدیر جدید کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان که پس از ریاست نوزده ساله محسن چینی فروشان، بتازگی این مسوولیت را به عهده گرفته در نخستین انتصاب، رئیس حراست کانون را معاون فرهنگی این سازمان کرد.

یک منبع مطلع درباره انتصابهای جدید رئیس جدید کانون به خبرنگار روز در تهران گفت:  از نخستین انتصابهای جدید رئیس جدید کانون پرورش فکری، سپردن معاونت فرهنگی کانون به ریاست قبلی حراست این سازمان است.

وی ادامه داد: “مهم، صرفا انتصاب این فرد نیست. بلکه مهم این است که سالهاست درباره حراست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری این ارگان با وزارت اطلاعات حرف و حدیثهای فراوانی بوده است. روزنامه نگاران و افراد بسیاری بعد از آزادی از زندان یا در شرایط مختلف گواهی داده اند که در حراست کانون پرورش فکری مورد بازجویی کارشناسان وزارت اطلاعات قرار گرفته اند و حالا سپردن معاونت فرهنگی سازمانی با نزدیک به 800 زیر مجموعه که نبض فرهنگی کودکان ایرانی را به دست می گیرد نشانگر چه چیزی است؟ آیا تاوان خوش خدمتی حراست کانون را باید کودکان و نوجوانان ایرانی پس بدهند؟”

یکی ازکسانی که درحراست کانون پرورشفکری کودکان ونوجوانان موردبازجویی قرارگرفته فرشته قاضی،روزنامه نگاراست. اودراینباره میگوید: چند بار درحراست کانون درخیابان حجاب موردبازجویی قرارگرفتم. یکبارهم دردفتر وزرای این سازمان بازجویی شدم و بازهم دربخش حراست.

وی ادامه میدهد: ابتداکه احضارشدم تصورمی کردم کسی قصدشوخی بامن رادارداماوقتی رفتم بابازجوی سابقم دروزارت اطلاعات مواجه شدم. در واقع یکنفرمرابه اتاق رئیس حراست کانون میبردوبعدبازجومیآمدوبازجویی میکردوبعددوباره آن فرداول مراخارج میکرد.

وی درباره علت اینکه درحراست کانون بازجویی میشده چیزی نمیداندومیگویدواقعانمیدانم که چه ارتباطی بین این دوارگان وجوددارد. دفعات بعدی کسی که ازمن بازجویی کردهمان بازجویم درزندان معروف به آقای کشاورزبودکه گفته میشدسرقضیه قتلهای زنجیرهای ازوزارت اطلاعات تسویه شده است اما گویا بعد از روی کارآمدن احمدی نژادبازهم به وزارت اطلاعات بازگشته است. با این حساب هر دو بازجوی من در وزارت اطلاعات و زندان به آنجا رفت و آمد داشتند.

فرد دیگری که در حراست کانون پرورش فکری مورد بازجویی قرار گرفته آزاده پوزند، دختر سیامک پورزند است. لی لی پورزند خواهر بزرگتر آزاده درباره سفر خواهرش در نوزده سالگی به ایران که برای دیدار و ملاقات با پدر بیمارش صورت گرفته بود پیش از این در گفت و گویی به روز گفته بود : به ما گفته بودند که فقط با این شرط اجازه ورود آزاده را میدهند که ظرف ده روز ایران را ترک کند و آزاده نیز به ایران رفت اما متاسفانه او را که 19 سال بیشتر نداشت تحت بازجویی و آزار قرار داده بودند؛ جالب این است که ما در خارج از کشور، خیلی با مفهوم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا نبودیم اما آزاده را در حراست این کانون ساعت ها تحت بازجویی های خصوصی قرار داده بودند و آزاده می گفت امیدی به بازگشت نداشته است.

یکی از کارمندان ارشد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در مورد انتصاب پست های مدیریتی در کانون، به روز می گوید: محسن چینی فروشان نزدیک بیست سال مدیر کانون بود. در زمان او اگر چه کتابخانه ها و زیرمجموعه های فرهنگی کانون از نظر کمی افزایش یافت اما او مدیر لایقی نبود. نگاه چینی فروشان به فرهنگ، نگاهی حکومتی و ارزشی بود نه ادبیانه یا هنری. او از جمله مدیرانی بود که در همه دوره ها بر سر پستش ماند. نه به خاطر لیاقت، بلکه به خاطر داشتن روابط نزدیک و خویشاوندی با بیت رهبری. زیرا او باجناق پسر آیت اله خامنه ای رهبر ایران است و در دوره های مختلف سیاسی ایران، با اینکه بارها سخن از تعویض و تغییر او به میان آمد اما در نهایت در این پست ماندگار شد تا اینکه بالاخره با اسم بازنشستگی جایش را به یکی از مدیرانی داد که او هم به رادیکالیزه کردن مفاهیم اسلامی در مسائل فرهنگی شهره است.

سید صادق رضایی که به گفته ای، از بستگان نزدیک وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد است،پیش از این مدیر دو استان مازندران و خراسان در کانون پرورشی بوده است. انتصاب جدید معاونت فرهنگی  او در این سازمان به گفته این کارمند کانون، یک انتصاب سیاسی است و کارکنان این نهاد فرهنگی- دولتی را شوک زده کرده است زیرا  نشان از رابطه نزدیک وی با نهادهای امنیتی دارد.

کانون پرورشی دارای چهار معاونت فرهنگی، اداری- مالی، تولید و پژوهشی است. معاونت فرهنگی مسوولیت کلیه امور فرهنگی و هنری کانون را به عهده دارد.