زمان توقف جاه طلبی های ایران رسیده

نویسنده

» برداشت نیویورک دیلی از اقدام بعدی آمریکا

چند هفته پس از آنکه محمود احمدی نژاد و آیت الله علی خامنه ای، سوت پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی آمریکا را کشیدند، باراک اوباما در سخنرانی سالیانه خود در سنا به بحث در این مورد پرداخت. آخر دسامبر به عنوان آخرین مهلت برای پیوستن ایران به گفتگوها در مورد برنامه هسته ای آن کشور تعیین شده بود.

اوباما گفت: «رهبران ایران نباید هیچ شک و تردیدی داشته باشند که با ادامه بی اعتنائی به تعهدات خود، با عواقب بیشتری روبرو خواهند شد.»

یک روز پس از این سخنرانی، سنای آمریکا لایحه تحریم بنزین علیه ایران را به تصویب رساند. مجلس نمایندگان نیز قانون مشابهی را تصویب کرده است. اکنون سنا باید راهکارهای اجرائی این قانون را مشخص کند و پیش نویس نهائی را برای امضا و اجرا به دفتر رئیس جمهور بفرستد.

مفهوم قانون تصویب شده این است که در صورت اجرا، شرکتهائی که به ایران بنزین صادر کنند و یا به توسعه ظرفیت پالایشگاهی آن کشور کمک کنند،  با تحریم روبرو خواهند شد. ضمناً تحریم های گسترده ای علیه هرگونه صادرات و واردات به ایران، به جز غذا و دارو، درنظر گرفته شده است.

علاوه بر آن، از دولت خواسته شده مسدود شدن دارائی آن دسته از ایرانی هایی را که در تروریسم و نظامی گری برنامه هسته ای ایران نقش دارند، در دستور کار خود قرار دهد. این قانون، ایالات متحده را از خرید کالا از شرکت هائی که به همکاری با حوزۀ انرژی ایران ادامه می دهند، باز می دارد.

ایران علیرغم آنکه صاحب منابع عظیم نفتی است، در پالایش فرآورده های نفتی دچار محدودیت است. قطع واردات بنزین به ایران می تواند صدمه شدیدی به اقتصاد آن کشور بزند و احمدی نژاد و خامنه ای را زیر فشار داخلی شدیدی قرار دهد.

برای رژیمی خودکامه که مخالفانش را می کشد و از یهودیان متنفر است، هرچه فشار بیشتر باشد، نتیجه بهتر خواهد بود. آنها باید با عواقب عملی جاه طلبی خود روبرو شوند؛ جاه طلبی که برتری را در سایه تولید بمب هسته ای جستجو می کند.

آنها با دیدگاه های موجود در دنیا مخالفند. آنها غیرقابل پیش بینی هستند و دروغ می گویند. آنها آزادانه از تروریست های حماس و حزب الله پشتیبانی می کنند. آنها شدیداً مشتاق هستند اسرائیل را با چیزی فراتر از کلام تهدید کنند. درحالیکه هیلاری کلینتون تلاش می کند چین را با جبهه کشورهای موافق تحریم همراه کند، ایران همچنان به این اقدامات ادامه می دهد. 

احمدی نژاد هفته پیش قول داد، به زودی اخبار شگفت انگیزی از پیشرفت وضعیت غنی سازی اورانیوم در ایران به اطلاع همگان می رساند. وی گفت: «به خواست خدا، در ایام دهه فجر اخبار خوبی از تولید سوخت هسته ای با خلوص 20 درصد خواهیم شنید.»

دهۀ فجر که سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی  ایران را گرامی می دارد، از روز دوشنبه شروع شد.

احمدی نژاد با فرض اینکه بالاخره توانسته نارضایتی های داخلی را  به ضرب اعدام، وحشی گری و زندانی کردن مردم، خاموش کند، اکنون در پی قدرت نمائی است. او می گوید که از چیزی نمی ترسد. باید با قطع واردات بنزین به آن کشور، درس خوبی به او داد.

 

منبع: نیویورک دیلی نیوز- 30 ژانویه 2010