شرح

نویسنده
مرضیه حسینی

عدم قطعیت در زندگی…

تهیه‌کننده و کارگردان: علیرضا رئیسیان، نویسنده فیلمنامه: مصطفی رستگاری، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، طراح صحنه و لباس: ایرج رامین‌فر، طراح چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری، صدابردار: نظام الدین کیایی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: کاوه سجادی حسینی، مدیر تولید: هایده قریشی، مدیر صحنه: میلاد زارعی، سازنده موسیقی: کریستف رضایی، مشاوره تولید: سعید شرفی‌کیا.بازیگران:عزت الله انتظامی.لیلا حاتمی.محمدرضا فروتن.فرزان اطهری، سهیلا گلستانی، پریا مردانی‌ها….

 

فیلم:

با پایان اکران فیلم‌های “طلا و مس” و “دموکراسی تو روز روشن” فیلم‌های “چهل‌سالگی” به کارگردانی علیرضا رئیسیان و “بیداری رؤیاها” به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در سینماهای ایران اکران شدند.

رئیسیان پیش از این، فیلم‌های “ریحانه”، “سفر”، “ایستگاه متروک” و “پرونده‌ی هاوانا” را کارگردانی کرده بود. “چهل سالگی” پنجمین ساخته‌ی سینمایی او طی بیست سال گذشته است. این فیلم ملودرامی با رویکرد اجتماعی است و می‌توانیم آن را در امتداد دغدغه‌های پیشین رئیسیان همچون بحران هویت، شخصیت زن، سفر در زمان، روابط انسانی کم‌رنگ‌شده و جایگاه عشق، شهود و عرفان در این میان بدانیم.

 

 

خلاصه‌ی داستان:

نگار (لیلا حاتمی) و فرهاد (محمدرضا فروتن) با دخترشان بهار زندگی آرامی دارند، اما روزمرگی و بحران چهل‌سالگی نگار با یک اتفاق خاص پیوند می‌خورد. نگار در رشته‌ی موسیقی تحصیل کرده و نوازنده‌ی ویولن‌سل است، اما بعد از ازدواج فعالیت خود در این رشته را کنار نهاده و حالا پس از سال‌ها با بازگشت کوروش کیان (فرزان اطهری) ـ که عشق روزهای جوانی‌اش بوده و حالا آهنگسازی برجسته است ـ به ایران مواجه می‌شود. در شرایطی که نگار از زندگی امروز خود دلزده است، روزهای گذشته برایش زنده می‌شود و مسیر اتفاقات آن روزها که فرهاد نقش بسزایی در تغییر آن داشته را مرور می‌کند. از سوی دیگر فرهاد خود را در یک دادگاه مجازی به قضاوت استاد قدیمی‌اش (عزت‌الله انتظامی) به محاکمه می‌کشد.

اما سوال نهایی تماشاگر این است که نگار، فرهاد را انتخاب می‌کند و یا هنوز دل در گرو عشق کوروش دارد. سرانجام نتیجه‌گیری نهایی به دلیل پایان باز “چهل سالگی” به عهده‌ بیننده گذاشته شده‌است تا با تخیل خود پایان را بدلخواه تصور کند.

چهل سالگی آغاز میانسالی است. خیلی‌ها در این دوره یاد گذشته می‌کنند و عشق‌های قدیمی شان را به یاد می‌آورند و قصه‌هایشان را مرور می‌کنند و شاید برای بچه‌هایشان بخوانند: روزی پادشاهی در میان مردم چشمش به دختر جوانی افتاد و عاشق او شد. پادشاه تا دختر را به قصرش آورد، دختر بیمار شد. هیچ کدام از طبیب‌های شهر نتوانستند بیماری دختر را تشخیص دهند. پادشاه دست به دعا برداشت و در خواب طبیب پیری را دید…

 

“چهل سالگی” در روایتی سیال ادبیات کلاسیک را با قصه‌ای امروزی پیوند می‌زند. داستان فیلم که اقتباس از رمان ناهید طباطبایی با همین نام است برداشتی آزاد و امروزی شده از یکی از قصه‌های دفتر اول مثنوی “پادشاه و کنیزک” است.