مذاکرات یک فرصت واقعی است

نویسنده

» گزارش شیکاگو تریبون از گفتگوی پوتین و روحانی

ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دو روز پیش از ادامه مذاکرات تهران با قدرت‌های جهانی، به حسن روحانی گفت برای توافق هسته‌ای فرصتی واقعی وجود دارد. امید می رود که بن‌بست ده ساله بر سر برنامه هسته‌ای این کشور پایان یابد.

روسیه، یکی از شش قدرت جهانی، در حال مذاکره در مورد پیشنهادی است که در قبال تعلیق بخشی از برنامه هسته‌ای، که بسیاری از کشورهای غربی بیم آن دارند به دنبال مقاصد نظامی باشد، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد.

کرملین پس از مکالمه تلفنی پوتین و روحانی که در ماه ژوئن به ریاست‌جمهوری ایران رسید گفت: “ولادمیر پوتین خاطرنشان کرده که در حال حاضر فرصتی واقعی برای یافتن یک راه حل برای این مسئله طولانی بوجود آمده است.”

اسرائیل با هرگونه توافق که تحریم‌ها را کاهش دهد مخالف است و فرانسه، یکی از قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات، گفته است از چنین توافقی حمایت نمی‌کند مگر اینکه مطمئن شود ایران هیچگونه برنامه سلاح هسته‌ای را دنبال نخواهد کرد.

ایران این ادعا را که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است رد می‌کند. اما عدم تعدیل برنامه هسته‌ای و کمبود شفافیت با بازرسان سازمان ملل از جانب این کشور باعث شده چندین دور تحریم از جانب سازمان ملل و تحریم‌های بسیار شدیدتری از طرف آمریکا و اروپا علیه ایران اعمال شود.

اولین قدمی که کشورهای غربی می‌خواهند ایران در هرگونه توافقی بردارد این است که غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را متوقف و اورانیوم را فقط تا 53 درصد غنی‌سازی کند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ایران برای انجام هر دو آمادگی دارد.

لاوروف می‌گوید: “اقداماتی که ایران آماده انجام آن است بسیار بسیار بنیادین و واقعی و در جهت خواسته‌های جامعه بین‌المللی است و با سرعتی بیشتر از آنچه انتظار می‌رفت انجام می شود. این شامل تعلیق غنی‌سازی بالای 5 درصد و محدود کردن غنی‌سازی 5 درصدی در درون پارامترهای مشخص است.”

روسیه که اولین تاسیسات انرژی هسته‌ای ایران را ساخته است از خواست ایران برای به رسمیت شناخته شدن حقش برای غنی‌سازی اورانیوم دفاع می‌کند و با هرگونه تحریم‌های اضافی مخالف است.

به نظر می‌رسد که روحانی نسبت به خواسته‌های اسرائیل و فرانسه هشدار داده است.

بنا بر وب سایت حسن روحانی او به پوتین گفته است: “در مذاکرات هسته‌ای ژنو پیشرفت خوبی صورت گرفت، اما خواسته‌های زیادی می‌تواند توافق برد- برد را برهم بزند. از نظر ما شرایط نباید اراده برای دستیابی به یک توافق و رسیدن به نتیجه دلخواه را از بین ببرد.”

کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با تهران مذاکره می‌کند گفت که هدفش برای مذاکرات این است که “ببینیم آیا می‌توانیم راهی برای اعتماد به ماهیت کاملا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران پیدا کنیم یا خیر.”

وی گفت گروه 1+5 “در عزم خود برای انجام کار و عزم برای رسیدن به یک توافق خوب متحد است.”

منبع: شیکاگو تریبون - 18 نوامبر 2013