تاریخ مصرف افسران جنگ نرم به پایان رسیده

نویسنده
حسین محمدی

» وبلاگ نویس حزب اللهی در زندان رجایی شهر

بازداشت یک وبلاگ‌نویس حامی جمهوری اسلامی و انتقال وی به زندان رجایی‌شهر، با اعتراض فعالان حزب‌اللهی در فضای مجازی روبه‌رو شده و انتقاد آنها از قوه‌قضاییه را در پی داشته است.یکی از این وبلاگ‌نویسان نیز نوشته است که “افسران جنگ نرم” برای جمهوری اسلامی “تاریخ انقضا” دارند.

مجتبی دانش طلب،از فعالان حزب اللهی در فضای مجازی که به اتهام “تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری” به شش ماه حبس و ۱۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده، روز گذشته توسط نیروهای امنیتی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد؛ مساله ای که با واکنش نیروهای حامی جمهوری اسلامی مواجه شده است.

سایت الف ـ– متعلق به احمد توکلی –ـ در این زمینه نوشت: “دستگیری چهره ای شاخص از وبلاگستان به معنای خفقان برای آن طیف سیاسی است… دانش طلب فقط یک شخص محسوب نمی شود و دستگیری او به عبارت عامیانه یعنی: حزب اللهیان؛ یا چاپلوس باشید یا خفه شوید، یا حرف نزنید و یا حرف می زنید هیچ لغت خطایی از زبانتان خارج و از قلمتان جاری نشود، وگرنه در تراز اراذل و اوباش با شما برخورد خواهد شد و در زندان رجایی شهر در خدمتتان خواهیم بود”.

الف در ادامه مطلب خود نوشته است: “بر فرض که بگوییم رسیدگی به پرونده دانش طلب کاملاً بر اساس روال قانونی بوده و به آن ایرادی وارد نیست، ولی اینکه وی به جای زندان اوین، در زندان رجایی شهر و در بند عمومی آن، در کنار دزد و قاتل و قاچاقجی و اراذل و اوباش زندانی باشد، نوعی تحقیر و زهر چشم گرفتن است… اگر به عنوان ناظرین بیرونی داخلی و یا ناظرین بین‌المللی به موضوع بنگریم، اصلاً حس خوبی نسبت به ایران یا فضای حاکم بر آن پیدا نمی‌کنیم؛ خفقان سیاسی، عدم وجود آزادی بیان، تنگ‌نظری‌های نظارتی و نیز اجرای کاریکاتوری قوانین تنها بخشی از پیام‌هایی است که به ناظرین بیرونی منتقل می‌شود… فرضاً که بین‌المللی‌ها به درک، ولی تکلیف مردم خودمان که حس خفقان، نا‌امیدی و رعب و و حشت پیدا می‌کنند چیست؟ آیا فقط برخورد با اراذل و اوباش برای ایجاد حس امنیت لازم است یا امنیت روانی و فکری نیز برای مردم لازم است؟”

کبری آسوپار، همکار بخش سیاسی روزنامه جوان، متعلق به سپاه پاسداران، نیز درباره این بازداشت چنین نوشت: “کدام عدالتی مجتبای دانش طلب، سیاسی نویس جبهه انقلاب اسلامی را که بابت سیاسی نویسی حبس رفته، به بند عمومی زندان رجایی شهر و وسط یک مشت زورگیر و چاقوکش و مواد مخدری انداخته است؟! اگر بندهای سیاسی تان جا ندارد، چرا از نبود زندانی سیاسی در ایران می گویید؛ چرا زندانی جدیدی را به جرمی سیاسی راهی زندان می کنید…؟! اگر هم بندهای سیاسی تان جا دارد و پی اذیت کردن یک جوان حزب اللهی هستید که خب خدای دانش طلب هم بزرگ است؛ بزرگتر از دم و دستگاهی که ما می ترسیم مقابلش حرف بزنیم!”

محمدمسیح یاراحمدی، از وبلاگ‌نویسان حامی جمهوری اسلامی، نیز در وبلاگ خود پیرامون این بازداشت نوشت: “مجتبای دانش طلب مگر دختر فلان صاحب‌نفوذ است که حکمش نمادین اجرا شود، یا اینکه عضو فلان حزب و جریان است که به بند سیاسی فرستاده شود؟ یک وبلاگ‌نویس یک لاقبا که پر رو شود به اندازه دزد و قاچاقچی‌ها خطرناک است و باید در اندرزگاه شماره ۱۰ کنار همان‌ها نگه داری شود. پس‌فردا هم که مردونده نمی‌شود، یکی از همین دزد و قاچاقچی‌ها هم بهش مننژیت می‌خوراند. ما هم همه باور می‌کنیم و توجیه می‌کنیم. یقینا ما باید از قاضی‌القضات تشکر کنم که حداقل صادقانه رفتار می‌کند و تکلیف ما را با خودمان مشخص می‌کند و به ما به روشنی پیام می‌دهد که چه هستیم و به چه دردی می‌خوریم. ما باید بدانیم که تاریخ انقضا داریم… درگیری‌ش را ما باید برویم، جر و بحث‌ش را ما باید بکنیم، رفاقت‌های ما باید گل‌آلود شود. اوضاع که آرام شد می‌توان همه چیز را بر سر همین حزب‌اللهی‌ها شکست. چه باک. اصلا ما بی‌جا می‌کنیم در عوض رای‌یی که دادیم و دفاعی که از آن کردیم درباره ۳هزار میلیارد سوال داشته باشیم؛ درباره کهریزکی که آبرویمان را برد سوال بپرسیم؛ از اینکه چرا درباره «صانع‌ ژاله» به‌مان دروغ گفتند و به کذب انداختندمان مدعی باشیم؛ از اینکه نقش عدلیه در حفظ آرای اخوی چیست بپرسیم. اصلا نقش ما این است که این‌ها را هم توجیه کنیم. ما چرا حد خودمان را نمی‌شناسیم؟”

بازداشنت مجتبی دانش‌طلب پس از آن رخ داد که وی تیرماه سال ۸۹ یادداشتی انتقادی در وبلاگ خود پیرامون سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی، درباره احتمال تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی منتشر کرد. وی در این یادداشت احتمال این تغییر را ناشی از “هراسی افراطی” دانسته و نوشته بود که “بازگشتن به نظام پارلمانی از بیخ محکوم است”.

وی در این یادداشت احمدی‌نژاد را فردی دانسته بود که “ از ابتدا هم منتخب رهبری نبود و اکنون رهبر جمهوری اسلامی به تدریج به نمایندگان، مشاوران و شخصیت‌های مخالف دولت اعتماد کرده‌اند و حالا چنین سخنان عجیبی را به زبان آورده‌اند… سخنان اخیر رهبری بیم بزرگی را در میان مردم ایجاد می‌کند، بیم از برنامه‌ای پشت پرده که آنچنان سریع اتفاق می‌افتد که مردم را کاملا منفعل و بی‌اراده خواهد کرد… باید قاطعانه به اطلاع ایشان رساند که این کار به دلیل نقض انتخاب مستقیم مردم و بازیچه کردن ریاست دولت در دست سیاسیون قطعا اشتباه است و مخالفت‌های بسیاری را هم به دنبال خواهد داشت”.

پس از انتشار این یادداشت، وبلاگ وی مسدود شد و او سپس از رهبر جمهوری اسلامی عذرخواهی کرد: “ باید از نسنجیدگی آن نوشته عذرخواهی کنم… منظور بنده فقط نقد بوده و به هیچ وجه قصد توهین و اسائه ادب به مقام رهبری را نداشته‌ام و فکر می‌کنم سابقه‌ام در فضای مجازی هم این موضوع را تأیید می‌کند”.

وی اگرچه در دادگاه بدوی از اتهامات تبرئه شد، اما پس از اعتراض نماینده دادستانی، در دادگاه تجدیدنظر به شش ماه حبس و پرداخت100 هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد.

دانش‌طلب چندمین وبلاگ‌نویس حامی دولت است که در سال‌های اخیر بازداشت می‌شود. پیش از این تعدادی از وبلاگ‌نویسان حامی دولت به دلیل مطالبی که در وبلاگ‌های خود یا شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، بازداشت و محاکمه شدند. بسیاری از آن‌ها صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه را متهم به برخورد جناحی کرده بودند. آن‌ها معتقدند که برادران لاریجانی ظرفین شنیدن انتقاد را ندارند.

امیرحسین ثابتی٬ یکی از فعالان بسیج دانشجویی هم که هم‌زمان با درگیری‌ها پیرامون بحث دانشگاه آزاد در محافل سیاسی٬‌ در یادداشتی علی لاریجانی را “جاسبی‌گرا” نامیده بود، به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد. پیش از این برخی از سایت‌های اصول‌گرا - هم‌چون تریبون مستضعفین٬ صراط‌ نیوز٬ عماریون و ۵۹۸ - به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه علی و صادق لاریجانی٬ از دسترس خارج شده بودند. برخی از این سایت‌ها با سپردن تعهدی مبنی بر اینکه علیه “برخی از سران قوا مطلبی منتشر نکنند”٬ رفع فیلتر شدند.

همان زمان محمدصالح مفتاح٬ مدیر سایت تریبون مستضعفین٬ نوشت که نوشتن مطلب انتقادی در مورد برادران لاریجانی که در راس قوه های قضائیه و مقننه حضور دارند، ممنوع شده است و سایت هایی که اقدام به درج چنین مطالبی می کنند، فیلتر می شوند. وی اضافه کرده بود: “به همه سایت‌ها تذکر داده شده است اگر این مسیر را دنبال کنند فیلتر می‌شوند”.

محمدحسن روزی‌طلب - که از وی به عنوان یکی از “افسران جنگ نرم” نام برده می‌شود – نیزاز جمله افرادی بود که به همین دلیل درانتظار محاکمه بود: “ بنده بدون اینکه از آقایان لاریجانی اسم ببرم از روند برخورد با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلام همچنین فیلترینگ سایت‌های ۵۹۸ و بی‌باک انتقاد کرده بودم”.

از دیگر افرادی که به دلیل انتقاد از علی لاریجانی بازداشت شده محمد سعید ذاکری٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه‌ی ۹ دی - متعلق به حمید رسایی٬ از حامیان محمود احمدی‌نژاد -است. وی پس از انتشار یادداشتی در این هفته‌نامه در انتقاد از علی لاریجانی٬ بازداشت شد و مدتی را در سلول انفرادی به سر برد.

در زمان انتخابات مجلس نیز ۴ عضو بسیج دانشجویی به دلیل آنچه که “اخلال و اغتشاش‌گری در مراسم سخنرانی لاریجانی” نامیده شده بود٬ توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شدند.

بسیاری از این افراد خود را عضو مجموعه “افسران جنگ نرم” می‌دانند؛ اصطلاحی که نخستین بار توسط رهبر جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گرفت.

افسران جنگ نرم، گروهی از نیروهای نزدیک به حاکمیت هستند که پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز خرداد 88 در دفاع از جمهوری اسلامی وارد فضای مجازی شده اند.

فعالیت‌های این افراد، که از آن‌ها با عنوان زیرمجموعه ارتش سایبری سپاه پاسداران نیز یاد می شود، شامل کامنت‌گذاری، حضور در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسی وبه اصطلاح “تولید محتوا” برای دفاع از جمهوری اسلامی است.

 برخی اصول‌گرایان از تشکیل این گروه ها انتقاد کرده و مبتکران آن را افرادی با “تز‌های احمقانه” دانسته اند که نتیجه تلاش آن‌ها در جنگ نرم، “بی‌ثمر و ناموفق” است.

برخی گروه‌های اصول‌گرا پیش از این درباره هزینه‌ این گروه‌ها نوشته بودند: “اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در مقابل‌ خرج‌های غیرضروری و بی‌برنامه نهاد‌های انقلاب، عددی محسوب نمی‌شود”.

سایت “جهاد مجازی” همچنین “افسران جنگ نرم” را به مشکلات اخلاقی متهم کرده و پرسیده بود: “چرا بسیاری از خواهران فعال در این بخش که از قدیم کار می‌کردند امروز چادر و دین و مذهب را فقط بخاطر مسائل غیر اخلاقی که از امثال من و شما در نت دیده‌اند کنار گذاشته‌اند؟”

پیش از این حسین همدانی، از فرماندهان سپاه، در این باره گفته بود: “افسران جنگ سایبری ما در آینده نزدیک عملیات آفند فرهنگی خود را نیز آغاز خواهند کرد ضمن آنکه ما دو مرکز جنگ سایبری در تهران فعال کرده ایم”.

وی پیش از آن هم طی یک نشست خبری گفته بود: “شورای سایبری بسیج بیش از 1500 تکاور جنگ سایبری را تربیت کرده که شروع به فعالیت کرده‌اند و در آینده فعالیت انبوه خواهند داشت”.

عبدالرضا خوشنویس٬ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان فارس نیز ماه گذشته خبر داده بود که این ستاد به منظور مقابله نرم با “سایت‌های آلوده” قصد دارد “جنبش کامنت‌گذاری پاک” راه‌اندازی کند.