افزایش قیمت اینترنت از امروز

نویسنده
نازنین کامدار

» وعده وزیرعملی نشد

در حالی که کندی و قطع شدن های مکرر همچنان از مشکلات دائمی کاربران ایرانی اینترنت است، شرکت مخابرات از امروز با گران کردن تعرفه های اینترنت، بر مشکلات کاربران می افزاید.گرانی اینترنت در حالی روی می دهد که وزیر مخابرات پیش از این گفته بود تا برطرف نشدن مشکلات کیفیت شبکه اینترنت، افزایش قیمتی در تعرفه ها روی نخواهد داد.

با این حال روز گذشته شرکت مخابرات اعلام کرد که “در راستای انجام مصوبه ۱۵۲ سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور از تاریخ اول مهر ماه، تعرفه اینترنت پرسرعت نامحدود برای مشترکان جدید مخابرات استان تهران تغییر می‌یابد”.

در اطلاعیه این شرکت آمده است: “با اجرای مصوبه مذکور ضریب اشتراک برای این دسته از مشترکان جدید از ۱ به ۱۰، به ۱ به ۸ افزایش می‌یابد. تغییر ضریب اشتراک برای افرادی جدیدی که به از ابتدای مهر ماه مشترک اینترنت ADSL مخابرات می‌شوند، تاثیر گذار است و در قیمت سرویس مشترکان قدیمی تفاوتی ایجاد نمی‌کند.بنابر این از مهر ماه تعرفه جدید خدمات اینترنت پر سرعت برای مشترکان جدید به ترتیب برای ۱۲۸ کیلو بایت ۱۲۵۰۰، ۲۵۶ کیلو بایت ۱۵۰۰۰، ۵۱۲ کیلو بایت ۲۴۰۰۰، ا مگابایت ۴۳۰۰۰ و ۲ مگابایت ۷۴۰۰۰ تومان خواهد بود”.

 محمود خسروی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت هم در گفتگو با مهر در توجیه گرانی تعرفه ها گفته است: “ایجاد محتوا روی شبکه اینترانت راهکاری برای کاهش هزینه های دسترسی کاربران به اطلاعات است. برای کاهش قیمت اینترنت باید محتوای این شبکه در داخل کشور تولید و این اطلاعات از طریق اینترانت رد و بدل شود. زمانی پهنای باند اینترنت ارزان خواهد شد که تمامی میزبانی ها و محتواهای این شبکه را در داخل کشور تولید کنیم و در داخل کشور هم این اطلاعات رد و بدل شود”.

او افزوده است: “اغلب کشورها ۹۰ درصد اطلاعاتشان را در داخل کشورشان تولید و رد و بدل می کنند و تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد از محتوای شبکه اینترنت خارجی استفاده می کنند و به همین دلیل نرخ استفاده از پهنای باند در این کشورها پایین تر از ایران است. ما اینترانت را به یک دهم قیمت اینترنت ارائه می دهیم اما روی اینترانت هیچ محتوایی وجود ندارد و به همین دلیل کاربران مجبور به استفاده از اینترنت برای دریافت خدمات هستند. باید روی اینترانت کشور محتوا و اطلاعات قرار گیرد و یا شبکه اینترنت کشور محتوای داخلی داشته باشد و میزبانی ها در داخل انجام شود تا کاربران مجبور نباشند برای تبادل اطلاعات از یک سازمان به سازمان دیگر هزینه خروج اطلاعات از کشور و ورود دوباره آن را پرداخت کنند”.

 او در ادامه افزوده: “ایجاد محتوا روی شبکه اینترانت هزینه های دسترسی کاربران را به شدت کاهش می دهد و تنها راهکاری که می توان از طریق آن اینترنت را در سبد خانوار جای داد همین مساله است”.

 وی با اشاره به ارائه تخفیف ۲۰ درصدی به شرکتهای اینترنتی برای دریافت پهنای باند و کاهش ۶ درصدی قیمت اینترنت برای کاربران اضافه کرده: “حتی اگر پهنای باند رایگان نیز به شرکتهای اینترنتی توزیع شود تنها حدود ۳۰ درصد در قیمت ارائه اینترنت به کاربر نهایی تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل مشکل نرخ اینترنت تنها با ارائه محتوا در داخل کشور مرتفع می شود”.

 وی همچنین انحصار توزیع و تامین پهنای باند توسط این شرکت را دلیلی بر گرانی نرخ فعلی پهنای باند ندانسته و گفته: “این تبلیغی است که برخی شرکتها علیه شرکت ارتباطات زیرساخت دارند و به هیچ وجه منطقی نیست”.

او این سخنان را در واکنش به گفته های سهیل مظلوم، کارشناس آی.تی مطرح کرده که به خبرگزاری فارس گفته بود: “محدود کردن مصرف راه حل برون رفت از معضلات نیست. هر STM۱ پهنای باند در مرزهای جنوبی حدود ۲ تا ۲ هزار و پانصد دلار است و زیرساخت برای فیبر نوری آن را به مقصد نقل و انتقال می دهد و تقریباً ۷ برابر قیمت خریداری شده پهنای باند را به کاربر نهایی می فروشد. شرکت زیرساخت از انحصار پهنای باند سود می برد. چنانچه زمینه برای مصرف بالا رود با توجه به سقف سرعتی که برای استفاده از اینترنت تعیین شده و همچنین انحصار موجود شرکت زیرساخت نمی تواند پهنای باند را تأمین کند”.

او افزوده بود: “سرویس ها و ارائه خدمات به کاربران باید به بخش خصوصی واگذار شود… بخش دولتی باید پشتیبانی لازم را جهت کاهش هزینه و افزایش سرعت بارگذاری پهنای باند به بخش خصوصی انجام دهد. هنگامی که تصدی گری پهنای باند به بخش خصوصی واگذار شود موجب ایجاد رقابت در بین فعالان این بخش شده لذا کیفیت افزایش و هزینه ها کاهش می یابد.”

این افزایش بها در حالی است که وزیر مخابرات در برنامه “مصاحبه ۱” در سیمای جمهوری اسلامی وعده داده بود تا زمان افزایش سرعت و بهبود خدمات، قیمت اینترنت افزایش نخواهد یافت.