آیا روحانی دنبال بهبود شرایط است

نویسنده

» تحلیل لاکروا از شرایط جدید ایران

انیس روتیول

نسرین ستوده، وکیل ایرانی، که به دلیل فعالیت هایش در زمینه دفاع از حقوق بشر زندانی شده بود، روز پنج شنبه ۱۹ سپتامبر به همراه چند تن دیگر از مخالفان سیاسی آزاد شد. ازسوی دیگر، حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، روز سه شنبه ۲۴ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهد کرد.

آزاده کیان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه پاریس ۷، تحلیل خود را از وضعیت کنونی ایران برای روزنامه لا کروا بیان کرده است.

“رییس جمهور حسن روحانی به واقع قصد دارد گشایش هایی را انجام دهد و این به خوبی از ترکیب جدید گروه دولتی او مشخص است. او محمد جواد ظریف را به وزارت خارجه منصوب کرد. او یک شخصیت میانه روست که تحصیلاتش را در ایالات متحده انجام داده و نماینده دائمی ایران در نزد سازمان ملل بوده است. او بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ از اعضای هیأت مذاکره کننده به سرپرستی حسن روحانی بوده و همواره تلاش کرده تا راه حلی برای این پرونده پیدا کند. اخیراً رییس جمهور ایران پرونده هسته ای را از شورایعالی امنیت ملی – که بسیاری از اعضای آن را فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل می دهند – به وزارت خارجه منتقل کرد.

 

کمک به سوریه

نشانه های عقب نشینی تهران در پرونده سوریه کاملاً مشخص است. در تاریخ ۵ سپتامبر، قبل از اینکه روسیه راه حلی برای تسلیحات شیمیایی ارائه دهد، حسن روحانی در برابر رهبر انقلاب علی خامنه ای و دیگر تصمیم گیرندگان سیاسی جمهوری اسلامی اعلام کرد که اگر سوریه مورد حمله قرار گیرد، ایران کمک های غذایی و پزشکی خود را تأمین خواهد کرد.

و این نشان می دهد که او قصد ندارد بیش از این کشورش را در رویارویی های سوریه درگیر کند. ازطرف دیگر، او از زمان انتخاب اش تلاش کرده تا روابط را با عربستان سعودی که یک عامل تعیین کننده در درگیری های منطقه ای، ازجمله سوریه، عراق و لبنان است، بهتر کند.

 

گشایش های سیاسی و اقتصادی

حسن روحانی در زمان کمپین انتخاباتی اش همچنین وعده آزادی زندانیان سیاسی را داد. این وعده با آزادی وکیل و مدافع حقوق بشر، نسرین ستوده، آغاز شد. او همچنین از رهبر انقلاب این مجوز را گرفت که پرونده سه رهبر جنبش سبز، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، و زهرا رهنورد [که ۳ سال است در حصر خانگی بسر می برند] را به شورایعالی امنیت ملی محول کند که در رأس آن علی شمخانی، یکی از نزدیکان خود را منصوب کرده.

او در عرصه داخلی نیروها را بین اصلاح طلبان و محافظه کاران تعدیل کرده و به شکلی کاملاً ماهرانه یک گام به سوی اصلاح طلبان و یک گام به سوی محافظه کاران برمی دارد. او الهام امین زاده، یک زن محافظه کار را به عنوان معاونت امور حقوقی و معصومه ابتکار، یک اصلاح طلب را، به معاونت امور زیست محیطی منصوب کرد.

او در برابر وضعیت اقتصادی کشور که به شدت وخیم است، باید ابتدا مشکل هسته ای را حل و فصل نماید و به تحریم های بین المللی پایان دهد، ولی همچنین نیاز دارد که کشورهای غربی که این گشایش به سوی آنها درحال انجام است نیز به شکلی مناسب پاسخگوی او باشند.”

منبع: لا کروا، ۲۰ سپتامبر