اسلام و دشمن پررنگ شدند و ایران کمرنگ

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» واژگان شماری 22 سخنرانی آیت الله خامنه‌ای در 22 سال

سید علی خامنه‌ای که 14 خرداد ماه امسال وارد بیست و سومین سال رهبریش بر جمهوری اسلامی شد، جزو معدود رهبران سیاسی جهان است که هیچ‌گاه مقابل خبرنگاری قرار نگرفته و رسانه‌های داخلی هم برای انتشار سخنان،مواضع و حتی عکس‌های او باید تابع دفتر رهبری و سایت رسمی آن باشند.

این وضعیت باعث شده تا اظهارنظر درباره مواضع رهبر جمهوری اسلامی همواره برپایه گمانه‌زنی ها باشد و به تبع آن درفضای ناشفاف سیاست ایران، شایعات درباره وی و خانواده‌اش در عرصه سیاست ایران خبرساز و مرجع رجوع.با این حال بازخوانی واژگان وی راهی را که رهبر جمهوری اسلامی در ۲۲ سال گذشته رفته تاحدودی روشن می کند.

این گزارش به تحلیل واژگانی  22 سخنرانی او در 22 سال گذشته اختصاص دارد. هر سال یک سخنرانی و آن هم نخستین نماز جمعه هر سال که به عنوان نمونه آماری درنظر گرفته شده است. انتخاب خطبه‌های نماز جمعه ازین جهت بوده که توامان مواضع دینی، سیاسی و اخلاقی اجتماعی را دربرمی‌گیرد و معمولا هم ـ–بخصوص در سال‌های اخیر-ـ  حضور رهبر در نماز جمعه مهم و سخنان وی به عنوان پیام مهمی به مسوولان و شخصیت‌های داخلی و یا خارجی تلقی شده است.

البته باید درنظر داشت که واژگان شماری صرف، نمی‌تواند دستاویز معناشناسی و تبیین خط مشی فکری قرار گیرد؛ بلکه با کشف کدهایی معنا دارمرجع و منبع مناسبی برای این تحلیل خواهد بود. به عنوان مثال فراوانی اشاره به اسراییل و فلسطین و رو به اوج رفتن آن در 22 سال اخیر و یا فراوانی اشاره به دشمن و اسلام در کنار کمتر دیده شدن آزادی و یا حتی نام ایران با توجه به موقعیت زمانی ایراد سخنرانی می‌تواند کارگشا باشد. در این واژگان شماری ابتدا کلمات پرکاربرد استخراج و سپس فراوانی آن‌ها در هر سخنرانی شمرده شده است.

 

1-خطبه‌های نمازجمعه‌ی تهران‌ - 23 تیر 1368

(نخستین نماز جمعه پس از تصدی رهبری)

عبارت نمونه: دویست سال است که دستگاههای استعماری سعی کردند تا اسلام به دست فراموشی سپرده شود. یکی از نخست‌وزیرهای انگلیس در جمع سیاستمداران استعماری دنیا اعلام کرده بود که ما باید اسلام را در کشورهای اسلامی منزوی کنیم. قبل و بعد از آن نیز پولهای گزافی خرج شد تا اسلام در درجه‌ی اول از صحنه‌ی زندگی، و در درجه‌ی دوم از ذهن و عمل فردی انسانها خارج شود؛ چون می‌دانستند این دین، بزرگترین مانع در راه چپاول قدرتهای بزرگ و استکباری است. امام ما اسلام را دوباره زنده کرد و به ذهن و عمل انسانها و صحنه‌ی سیاسی جهان برگرداند.

امام: 46 بار

اسلام: 38 بار

دشمن: 17بار

ایران: 16بار

امریکا: 7بار

شرق:7بار

غرب: 7بار

استکبار: 5بار

جنگ: 3بار

رهبر: 2بار

انگلیس: 2بار

صهیون:1بار

فتنه:0

آزادی:0

انتخابات:0

فلسطین:0

 

2- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران – 10فروردین 1369

(دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز شده و نخستین سالی است که عرصه سیاست ایران بدون حضور آیت الله خمینی  آغاز می شود)

عبارت نمونه: کشور ما از ساعت اول، در جهت استقلال اقتصادی حرکت کرد. درست است که قبل از انقلاب، تسلط حکومتهای وابسته، یک اقتصاد کاملاً وابسته‏ی به غرب و بخصوص امریکا را در این کشور رشد داده بود و بریدن این رشته‏ها کار بسیار دشواری بود؛ اما این رشته‏ها بریده شد و ما توانستیم در جهت استقلال اقتصادی حرکت کنیم.

 

اسلام: 110

غرب: 42

استقلال: 23

دشمن: 9

شرق: 8

ایران: 7

جنگ: 6

انتخابات: 6

انگلیس: 2

امریکا: 2

امام: 1

رهبر: 1

استکبار: 0

صهیون:0

فلسطین:0

 

3- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران‏ - 16فروردین 1370

(آثار ناشی از جنگ و افت قیمت نفت روز به روز اقتصاد کشور را با تنگناهای بیشتری مواجه می‌کند. همزمان منطقه خلیج فارس و خاورمیانه دستخوش آشوب و ناآرامی است)

عبارت نمونه: دنیای اسلام باید از مسأله‏ی فلسطین غفلت نکند و ملتها مسأله‏ی فلسطین را از یاد نبرند و آن را فراموش نکنند. امریکا و استکبار و پشتیبانان همیشگی صهیونیست ها خواسته‏اند این فراموشی را بر مسلمین تحمیل کنند؛ شما باید نگذارید، ملت اسلام باید نگذارد، ملت ایران باید نگذارد.

اسلام: 49

فلسطین: 24

امام: 11

استکبار: 11

دشمن: 10

صهیون: 5

امریکا: 4

ایران: 4

جنگ: 3

غرب: 2

انگلیس: 1

شرق: 1

آزادی: 1

انتخابات: 0

استقلال: 0

رهبر: 0

 

 

4- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 7 فروردین 1371

(تبلیغات رسمی جمهوری اسلامی در پیوند با مجاهدان فلسطینی و اعلام دشمنی با اسراییل بیشتر و پررنگتر می‌شود.- این نماز جمعه در روز قدس اقامه شده است)

عبارت نمونه: چهل و پنج سال از غصب سرزمین فلسطین می‏گذرد. هر چه دولتهای عربی و سازمانهای فلسطینی کوتاه آمدند، دشمن پرروتر و خشونت از طرف او بیشتر شد. نتیجه این است که ملت فلسطین برای نجات خود، یک راه بیشتر ندارد و آن، مبارزه خشن فداکارانه‏ای است که باید در داخل و خارج سر زمینهای اشغالی انجام گیرد. وظیفه همه مسلمانان هم این است که به این مبارزه اسلامی کمک کنند.

اسلام: 52

فلسطین:33

امریکا: 30

دشمن: 24

امام: 24

آزادی: 15

انتخابات: 15

صهیون: 15

ایران: 11

فتنه: 8

استکبار: 8

جنگ: 5

انگلیس: 3

رهبر: 2

غرب: 2

شرق:1

 

5- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 14 خرداد 1372

(یک هفته مانده به برگزاری ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در حالی که نارضایتی ها از اوضاع اقتصادی بالا گرفته، سیاست خارجی در اولویت این سخنرانی قرار می ‌گیرد)

عبارت نمونه: هرکس، در هر جای دنیا برای عزّت اسلام قیام کند، ما از او حمایت معنوی و سیاسی می‏کنیم. دشمن می‏خواهد بگوید «شما پشتیبانی مادّی می‏کنید.» این، دروغ است. دشمن می‏خواهد بگوید «شما با نهضتهایی که در کشورهای اسلامی است، ارتباط دارید.» ما ارتباط سازمانی را، ارتباط رسمی را، ارتباط به آن معنایی را که دشمن در نظر دارد، جدّاً تکذیب می‏کنیم. البته امروز همه کسانی که در دنیای اسلام، به نام اسلام صدا بلند می‏کنند، تحت تأثیر امام بزرگوار ما هستند. در این‏که تردیدی نیست. من در خطبه عید فطرِ امسال گفتم: دشمن به ما می‏گوید چرا انقلابتان را صادر می‏کنید؟ ما در جواب دشمن می‏گوییم انقلابمان را صادر نمی‏کنیم. انقلاب ما صادر شد و گذشت و تمام شد!

اسلام: 69

دشمن: 40

امریکا: 20

امام:17

استکبار: 16

انتخابات: 14

ایران: 13

فلسطین: 11

غرب: 6

صهیون: 4

جنگ: 3

رهبر: 1

انگلیس: 0

شرق: 0

فتنه: 0

آزادی: 0

 

6- خطبه‏های نماز جمعه تهران – 14بهمن 1373

(هاشمی رفسنجانی برای بار دوم به ریاست جمهوری برگزیده شده و آیت الله خامنه‌ای تا بهمن ماه آن سال در نماز جمعه حضور نیافته است)

عبارت نمونه: انقلاب اسلامی، منافع انگلیس و امریکا را در ایران قطع کرد. در واقع، این دو، عمده کشورهایی بودند که در مملکت ما منافع گسترده نامشروع و غیرعادلانه داشتند.

البته ما رابطه‏مان را با دنیا حفظ کردیم و هنوز هم با انگلیس رابطه سیاسی داریم. منتها به نظر من، این رابطه از آن رابطه‏های متزلزل است؛ زیرا انگلیسیها نمی‏توانند از ابراز دشمنی خودداری کنند و هر چندگاه یک بار، نیشی می‏زنند. دولت انگلیس این گونه است. اما به نظر من، بهتر است دولت انگلیس در مقابل ایران، قدری محتاطتر باشد؛ چون سابقه‏اش در ایران خیلی بد و سیاه است. حال که ملت و دولت ایران، رابطه سیاسی خود را با آن کشور حفظ کرده‏اند، آنها باید خیلی محتاطانه عمل کنند و حرفی نزنند که ملت ایران احساس کند همان اغراض پلید چند ده ساله را باز هم حفظ کرده‏اند. اگر چه انگلیس امروز، دیگر انگلیس آن روزها نیست و تمام شده است.

ایران: 74

اسلام: 56

انگلیس: 35

امریکا: 29

دشمن: 23

امام: 16

فلسطین: 5

رهبر: 5

آزادی: 2

غرب: 1

استکبار: 0

جنگ: 0

شرق: 0

فتنه: 0

انتخابات: 0

 

7- خطبه‏های نماز جمعه تهران – 20 بهمن 1374

(بار دیگر حضور کمرنگ رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه این سال و سایر برنامه‌ها و مراسم نسبت به گذشته. او این بار در سالگرد انقلاب اسلامی و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی سخنرانی می‌کند)

عبارت نمونه: من به شما عرض می‏کنم همه در انتخابات شرکت کنید. همه در روز رأی‏گیری برای نمایندگی مجلس، نامزد انتخاباتی مشخّص کنید و اسم آنها را در ورقه‏ها بنویسید و در صندوقهای انتخابات بیندازید…مجلس شورای اسلامی، مهم است. مجلس شورای اسلامی، به اعتباری، حسّاسترین و مؤثّرترین نهاد قانونی کشور است. اگر نماینده‏ای بی‏علاقه به انقلاب و کشور و بی‏اعتقاد به قانون اساسی به مجلس راه پیدا کند که مصالح این کشور برایش مهم نباشد؛ دشمنیهای استکبار جهانی را نفهمد، دلش بخواهد که از استکبار جهانی تملّق بگوید و در روزنامه‏ها و مجلّات وابسته به صهیونیست ها اسمش را درشت بنویسند و بگویند فلانی با سیاست نظام جمهوری اسلامی مخالفت کرد؛ چنین نماینده‏ای مجلس را خراب می‏کند، ملت را خراب می‏کند، کشور را هم خراب می‏کند؛ پس به‏درد نمی‏خورد.

اسلام: 52

دشمن: 28

جنگ: 23

امریکا: 16

انتخابات: 15

ایران: 14

استکبار: 12

امام: 7

رهبر: 3

صهیون: 3

آزادی: 2

فلسطین: 1

انگلیس: 0

شرق: 0

غرب: 0

فتنه: 0

 

8- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران‏ - 28 دی 1375

(انتخابات ریاست جمهوری هفتم در پیش است اما هنوز شور و شوق بر سر طرفداری از سید محمد خاتمی همه گیر نشده و خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش تعیین شده می‌ دانند)

عبارت نمونه: امروز جنگ روانی‏ای علیه جمهوری اسلامی مشاهده می‏شود که مظهرش هم همین رسانه‏های صهیونیستی‏اند. این خبرگزاریها و این تلویزیون ها، غالباً دست صهیونیست هاست و من چون نمی‏خواهم از خبرگزاریِ خاصی اسم بیاورم، نام آنها را مطرح نمی‏کنم؛ والّا می‏گفتم که کدام خبرگزاری دست صهیونیست ها و سرمایه‏داران یهودی بین‏المللی است. اغلب این سروصداها و جنجالها، کار این صهیونیست هایی است که حتّی در سیاستهای هیأت حاکمه دولت امریکا نیز چنگ انداخته‏اند. البته خود امریکاییها هم انگیزه دارند. این، کار آنهاست.

امریکا:21

اسلام: 20

صهیون: 15

دشمن: 14

ایران: 8

جنگ: 8

فلسطین: 6

امام: 5

استکبار: 4

غرب: 1

رهبر: 0

انگلیس:0

شرق: 0

فتنه: 0

آزادی: 0

انتخابات: 0

 

9- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 12 دی 1376

(چند ماه پس از انتخابات خرداد 76 و شروع دوران موسوم به اصلاحات)

عبارت نمونه:دشمنان ما با نقاطی که در تبلیغاتشان برجسته می‏کنند، نوعی خدمت به طرّاحان و گردانندگان نظام جمهوری اسلامی می‏کنند! آن خدمت این است که مشت خود را باز می‏کنند؛ نشان می‏دهند که بر روی چه چیزهایی حسّاسیت دارند. امروز اگر من بخواهم به صورت خلاصه عرض کنم که اینها بر روی چه چیزهایی حسّاسیت دارند، باید عرض کنم در درجه اوّل، این سه چیز است: یکی اختلاف. اصرار دارند وانمود کنند که در نظام جمهوری اسلامی، اختلاف هست. یک وقت می‏گویند: اختلاف بین مسؤولین. یک وقت می‏گویند: اختلاف بین دست‏اندرکاران نظام. در دایره‏ای وسیعتر، یک وقت می‏گویند: اختلاف بین مردم و مسؤولین. یک وقت می‏گویند: اختلاف بین مردم! سعی می‏کنند این طور وانمود کنند که اختلاف هست.

اسلام: 22

استکبار: 14

ایران: 11

دشمن: 9

امام: 3

امریکا: 9

غرب: 7

جنگ: 3

شرق: 3

انگلیس: 1

صهیون: 1

رهبر: 0

فتنه: 0

آزادی: 0

انتخابات: 0

فلسطین: 0

 

10- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 4دی 1377

(رویارویی طیف اصلاح طلب و اصولگرا در کشور بالاگرفته اما رهبر در این بین نقش آشکار و چندان پررنگی ندارد)

عبارت نمونه: اینکه من گاهی از بعضی از روزنامه‏ها گله می‏کنم، به این خاطر است. فوراً بعضیها فریادشان بلند نشود که «آزادی» محدود شد؛ نه. برای شعار آزادی ما بارها جان خودمان را در معرض مرگ قرار داده‏ایم! کسانی که اهل دینند، بیشتر از همه از آزادی دفاع می‏کنند. بنابراین، بحث «آزادی» نیست؛ بحث این است که از این آزادی که وجود دارد و از اوّل انقلاب هم وجود داشته است، کسانی برای متشنّج کردن فضا استفاده نکنند. انسان وقتی بعضی از روزنامه‏ها را نگاه می‏کند، می‏بیند کأنّه این عنوانهای درشت را طوری انتخاب کرده‏اند، برای این که یک گروه را به جان یک گروه دیگر بیندازند! این نقش همان بوقهای تبلیغاتی است؛ این بد است. روزنامه‏ها باید کاری کنند که دلها را به هم نزدیک نمایند؛ جناحها را به هم نزدیک نمایند. اگر جناحهای سیاسی و گروههای سیاسی واقعاً معتقد به یک مبنا و اصلی هستند، باید سعی کنند که هرچه ممکن است، در عمل، خودشان را به گروههای رقیبشان نزدیک کنند، با هم مهربانی کنند، قضایای گوناگون را با هم حل کنند؛ نه این که اختلافات را همین‏طور دائم موج بدهند، اوج بدهند، بزرگنمایی کنند، بنویسند و بگویند. این فضا را متشنّج خواهد کرد.

امریکا: 29

اسلام: 28

دشمن: 24

ایران: 15

آزادی: 5

امام: 4

جنگ: 3

رهبر: 1

انگلیس: 1

استکبار: 1

شرق: 1

غرب: 1

صهیون: 1

فتنه: 0

انتخابات: 0

فلسطین: 0

 

11- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران – 14خرداد 1378

(درگیری‌های سیاسی و نقش آفرینی مطبوعات اوج می‌گیرد اما وقایع 18 خرداد 78 هنوز از راه نرسیده است)

عبارت نمونه: هیچ کس در نظام اسلامی نباید مردم، رأی مردم و خواست مردم را انکار کند. حالا بعضی، رأی مردم را پایه مشروعیت می‏دانند؛ لااقل پایه اِعمال مشروعیت است. بدون آراءِ مردم، بدون حضور مردم و بدون تحقّق خواست مردم، خیمه نظام اسلامی، سرِ پا نمی‏شود و نمی‏ماند… حالا عدّه‏ای تازه از راه رسیده، می‏خواهند آزادی، آزادی فکر و آزادی رأی را به امام و دستگاه امام و نظام اسلامی، تازه یاد بدهند و تلقین کنند! این خطّی بود که امام، حرکت نظام اسلامی را بر این خط قرار داد. بحمداللَّه مسؤولان کشور - چه امروز، چه در دوره قبل و دولت قبل - که همه شاگردان امام بودند و دست پروردگان امام هستند، این چیزها را از بن دندان دانستند و باور کردند؛ نمی‏خواهد دیگری بیاید و به اینها یاد بدهد.

امام: 122

اسلام: 68

دشمن: 25

ایران: 14

رهبر: 9

جنگ: 7

انتخابات: 7

آزادی : 4

امریکا: 2

استکبار: 2

شرق: 2

غرب: 1

انگلیس: 0

فتنه: 0

صهیون: 0

فلسطین: 0

 

12- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 26فروردین 1379

(یک سخنرانی پیش از سخنرانی معروفی که منجر به توقیف گسترده مطبوعات شد)

عبارت نمونه: متأسفانه عدّه‏ای امروز حسّاسیت پیدا کرده‏اند؛ تا گفته می‏شود دشمن، لجشان می‏گیرد که چرا می‏گویید دشمن! دشمن هست؛ نمی‏شود شما دشمن را ندیده بگیرید. هیچ کس یک ملت و یک جماعت را برای این‏که دشمنِ خود را ندیده است، خاکریزهای دشمن را ندیده است، اسلحه دشمن را ندیده است، توطئه دشمن را نفهمیده است، ستایش نخواهد کرد. خود دشمن به طور صریح می‏گوید که من دشمنی می‏کنم. خود دشمن می‏گوید که من برای ایجاد اختلال در ایران بودجه می‏گذارم؛ برای تشنّج افکار در ایران رادیو درست می‏کنم؛ می‏خواهم مردم ایران دو دسته شوند. ولی ما بگوییم نیست؟! این ساده‏لوحی نیست؟! بنابراین، دست دشمن هم در کار است. البته اگر ما بیدار باشیم و اشتباه نکنیم، دشمن نمی‏تواند کاری بکند. پس، اشتباه و غفلت و کوتاهی ما یقیناً یک جزء مهم و عنصر اساسی در موفقیت دشمن است.

امام: 54

دشمن: 51

اسلام: 48

ایران:13

جنگ:13

امریکا: 4

صهیون: 4

فلسطین: 2

رهبر: 1

استکبار:1

انتخابات: 1

انگلیس: 0

شرق: 0

غرب :0

فتنه: 0

آزادی: 0

 

 

13- خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‏ - 28اردیبهشت 1380

(چند روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و در حالی که خاتمی با تردید دوباره پای در عرصه انتخابات گذاشته است)

عبارت نمونه: ان‌شاءاللَّه در فردای رأی‌گیری، هر کس با انتخاب اکثریت مردم، به‌سلامت و با عافیت و امنیّت و آرامش رأی آورد و رئیس‌جمهورِ قانونی این کشور شد، در برنامه‌ریزیها باید به این دو چیز اهمیت بدهد: یکی از این دو چیز عبارت است از گشایش اقتصادی و ایجاد غنا در کشور - رفع مشکلات و اصلاح امور اقتصادی - دیگری ارتقاء فرهنگ دینی.

دشمن: 45

اسلام: 19

جنگ:19

انتخابات: 13

ایران: 10

صهیون:6

فلسطین : 5

رهبر: 5

امریکا: 3

آزادی: 3

امام: 2

انگلیس: 0

استکبار: 0

شرق:0

غرب: 0

فتنه: 0

 

14- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 16فروردین 1381

(تقابل های سیاسی با حضور و فعالیت مجلس ششم که اکثریتی اصلاح طلب دارد، کار را به آن جا می رساند که یک ماه پس از این سخنرانی 127 نماینده مجلس، به رهبر درباره تقابل فزاینده نهادهای انتصابی با خواست و اراده مردم هشدار بدهند)

عبارت نمونه: فلسطین در پنجاه سال اخیر یک مسأله مهمِ‏ّ دنیا و خاور میانه بوده است. برای این‏که این مسأله مهم و این مشکل بغرنج حل شود دو نوع راه‏حل همیشه پیشنهاد شده است: یک راه‏حلِ‏ّ غلط، یک راه‏حلِ‏ّ درست. راه‏حلِ‏ّ غلط این است که با همین غاصبی که نه به ارزشهای انسانی پایبند است و نه به قوانین بین‏المللی، و به قطعنامه‏های سازمانهای بین‏المللی گردن نمی‏نهد، مذاکره کنند و با او به یک نقطه توافق برسند. این راه‏حل، راه حلِ‏ّ غلطی است؛ این به هر شکلش ظاهر شود غلط است. اسرائیل نشان داده است که به هیچ امضای خود پایبند نیست؛ اگر توافق هم بکنند، امضاء هم بکنند، پایبند نمی‏ماند… راه حلِ‏ّ منطقی راه حلّی است که همه وجدانهای بیدار دنیا و همه کسانی که به مفاهیم امروز دنیا معتقدند، ناچارند آن را قبول کنند. ما یک سال و نیم قبل هم این راه حل را گفتیم و دولت جمهوری اسلامی بارها در مجامع و در مذاکرات بین‏الدولی آن را تکرار کرده است. الان هم ما همان را می‏گوییم و بر آن هم اصرار می‏ورزیم: راه حلّ نظرخواهی از خود مردم فلسطین؛ همه کسانی که از فلسطین آواره شده‏اند؛ البته آنهایی که مایلند به سرزمین فلسطین و به خانه خودشان برگردند. این یک امر منطقی است. این کسانی که در لبنان و در اردن و در کویت و در مصر و در بقیه کشورهای عربی سرگردانند، به کشور و به خانه خودشان فلسطین برگردند

فلسطین: 45

امریکا: 31

اسلام: 21

صهیون: 17

دشمن: 9

ایران: 6

رهبر:2

استکبار :2

غرب: 2

شرق: 1

امام: 1

انگلیس : 0

جنگ: 0

فتنه: 0

آزادی: 0

انتخابات: 0

 

 

15- خطبه‏های نماز جمعه تهران‏ - 22 فروردین 1382

(آخرین سال کاری مجلس ششم است. در همین سال است که شورای نگهبان دست به رد صلاحیت گسترده می زند و 139 نماینده مجلس در اعتراض استعفا می کنند. آمریکا به عراق حمله کرده و نگاه دنیا به همسایگی ایران دوخته شده است)

عبارت نمونه: آمریکا با این تجاوز خود ثابت کرد که یاغی است. کلمه «یاغی» را رئیس‏جمهور سابق آمریکا به بعضی از کشورهای دنیا نسبت می‏داد. یاغی یعنی همین کاری که اینها می‏کردند؛ یاغی علیه بشریت و علیه ثبات کشورها. ثابت کردند که محور شرارت به معنای حقیقی کلمه هستند. ثابت کردند که حقیقتاً شیطان بزرگند؛ همان اسمی که امام بزرگوار روی اینها گذاشته بود. انگلیسیها هم اشتباه بزرگی کردند. انگلیسیها دنبال آمریکا راه افتادند که نصیبی از غنایم هم گیر آنها بیاید و اشتباه کردند. انگلیسیها در این منطقه، در ایران، در عراق و در هند و غیره چهره خیلی منفور و زشتی داشتند، از بس که در این‏جاها بدی و ظلم کردند. حدود سی چهل سال بود که یک چهره شرورتر از آنها در دنیا پیدا شده بود و کم‏کم چهره زشت انگلیسیها از یادها می‏رفت. این آقای بلر چهره زشت انگلیسیها را مجدّداً در خاطره‏ها بازسازی و زنده کرد. اشتباه بزرگی بود… ما همصدا با مردم دنیا این عمل را محکوم کردیم، باز هم محکوم می‏کنیم و آن را در روابط بین‏المللی یک بدعت و تجاوز به کشور اسلامی و تجاوز به اسلام و مسلمین و به حریم امّت اسلامی می‏دانیم.

امریکا: 59

جنگ : 33

اسلام : 21

ایران: 13

آزادی : 7

صهیون : 6

انگلیس: 3

دشمن : 3

فلسطین : 2

امام: 1

غرب : 1

رهبر: 0

استکبار : 0

شرق: 0

فتنه : 0

انتخابات : 0

 

 

16- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران‏ - 15 آبان 1383

(مجلس هفتم شورای اسلامی پس از جار و جنجال بسیار و اعمال رد صلاحیت های گسترده  با اکثریتی محافظه کار و مخالف دولت خاتمی کار خود را آغاز کرده است)

عبارت نمونه: می‏بینند که جمهوری اسلامی از زیر این آوارها سربلند کرده و آن‏چه که توقع داشتند تا در زیر این آوارها خفه‏اش کنند، حالا با سینه‏ی سپر، با یک ملت زنده و با این همه جوان ایستاده و تهدیدها را به چیزی نمی‏گیرد. دشمن از این جهت عصبانی است، بنابراین تهمت می‏زنند که می‏خواهند سلاح اتمی درست کنند! نه، ما به فکر سلاح اتمی نیستیم.

اسلام: 27

ایران: 17

امام: 16

جنگ: 11

فلسطین: 11

امریکا: 9

دشمن: 6

صهیون: 4

رهبر: 0

انگلیس: 0

استکبار: 0

شرق: 0

غرب: 0

فتنه: 0

آزادی: 0

انتخابات: 0

 

17- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران‏ - 28 مرداد 1384

(انتخابات پر حرف و حدیث ریاست جمهوری پایان گرفته است. چهره گمنام انتخابات در مرحله دوم هاشمی رفسنجانی را شکست داد و مهدی کروبی کاندیدای شکست خورده دور اول در اعتراض به تقلب در انتخابات با ارسال نامه ای به رهبری، از همه مناصب دولتی استعفا می کند)

عبارت نمونه: دین، مایه و پایه و محور قانون و اجرا در این کشور است. حرکت مردم به سمت اهداف و آرمانهای دینی است؛ این معنای نظام اسلامی است؛ این تحقق پیدا کرد؛ لیکن کافی نیست. برای این‏که آن مقصود - یعنی کشور اسلامی - به طور کامل محقق شود، احتیاج است که دستگاه حاکمه‏ی کشور در عمل خود، در سازماندهی خود و در چگونگی رفتار خود، به طور کامل اسلامی عمل کند؛ که من چند سال قبل عرض کردم که مرحله‏ی بعد از نظام اسلامی، دولت اسلامی است. در این راه هم حرکت کردیم.

امریکا: 35

اسلام:34

ایران:23

فلسطین:19

صهیون:9

انتخابات:4

امام: 3

انگلیس:2

غرب:2

رهبر:1

دشمن:1

جنگ:0

شرق:0

فتنه:0

آزادی:0

استکبار:0

 

 

18- خطبه‏های نماز جمعه‏ی تهران‏- 21مهر 1385

عبارت نمونه: حادثه‏ی لبنان، درسی به همه‏ی مسلمانها داد و شما برادران و خواهران عزیز بدانید که بعد از قضیه‏ی لبنان، صفحه‏ی حوادث در این منطقه ورق خورده است و ممکن است آثارش به‏زودی معلوم نشود؛ اما بتدریج و در بلند مدت برای همه روشن خواهد شد. ملتها یک بار دیگر بعد از انقلاب اسلامی به چشم خودشان دیدند و تجربه کردند که راه پیروز شدن و راه نجات، جز مقاومت در مقابل زورگویان، متجاوزان و ستمگران نیست.

اسلام:19

امریکا:11

فلسطین:9

دشمن:8

جنگ:5

امام: 4

ایران:4

رهبر:1

انگلیس:1

استکبار:1

شرق:1

غرب:1

فتنه:1

آزادی:0

انتخابات:0

صهیون:0

 

19- خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌ - 23 شهریور 1386

عبارت نمونه: به همت مردم ایران، به توفیق الهی، به حول و قوه‏ی پروردگار، این ملت نردبان اعتلاء و ترقی را همین‏طور پی‏درپی، پله بعد از پله پیموده و بالا رفته است. امروز ما از لحاظ موقعیت سیاسی از چهار سال قبل و پنج سال قبل که امریکائی‏ها آن هدف را شروع کردند، بالاتریم. امروز ما از لحاظ تمکن علمی بالاتریم؛ از لحاظ منابع مالی جلوتریم. امروز ملت ما از لحاظ نشاط و آمادگی روحی جلوترند. امروز ملت ما از لحاظ حاکمیت ارزشهای انقلابی و مبانی امام بزرگوار، جلوتر از گذشته است. در طول این چهار پنج سال هرچه تلاش کردند، بعکس، ملت ایران زنده‏تر، هوشیارتر، بانشاطتر و در صحنه‏ترند و در هیچ مسأله‏ای نیست که انسان ببیند ملت ایران از خودشان بی‏تفاوتی نشان میدهند، در حالی که جای حضور آنهاست.

امریکا:38

اسلام:35

ایران:15

جنگ:11

فلسطین:9

امام:4

استکبار:4

انگلیس:3

غرب:2

صهیون:2

رهبر:1

دشمن:1

شرق:0

فتنه:0

آزادی:0

انتخابات:0

 

20- خطبه‌های نماز جمعه تهران – 30شهریور 1387

(اسفندیاررحیم مشایی بار دیگر با گفتن اینکه با ملت اسرائیل دشمنی نداریم، جنجال آفرین شده و دولت را زیر حملات اصولگرایان غیر همسو برده است)

عبارت نمونه: یک نفر پیدا میشود درباره‏ی مردمی که در اسرائیل زندگی میکنند، اظهار نظری میکند. البته این اظهار نظر، اظهار نظر غلطی است. اینی که گفته شود ما با مردم اسرائیل هم مثل مردم دیگر دنیا دوستیم! این حرف درستی نیست؛ حرف غیرمنطقی‏ای است. مگر مردم اسرائیل کی‏هایند؟ همان کسانی هستند که غصب خانه، غصب سرزمین، غصب مزرعه، غصب تجارت به وسیله‏ی همین‏ها دارد انجام میگیرد. سیاهیِ لشگرِ عناصر صهیونیسم، همین‏هایند. نمیشود ملت مسلمان نسبت به افرادی که اینجور عامل دست دشمنان اساسی دنیای اسلام هستند، بی‏تفاوت باشد. نه، ما با یهودی‏ها هیچ مشکلی نداریم، با مسیحی‏ها هیچ مشکلی نداریم، با اصحاب ادیان در دنیا هیچ مشکلی نداریم؛ اما با غاصبان سرزمین فلسطین چرا؛ مشکل داریم. غاصب هم فقط رژیم صهیونیستی نیست. این موضع نظام است، این موضع انقلاب است، موضع مردم است. حالا کسی حرف اشتباهی میزند، عکس‏العملهائی هم در مقابل آن نشان داده میشود. خوب، مسئله را باید تمام کرد.

اسلام:23

دشمن:14

فلسطین:14

صهیون:6

ایران:5

جنگ:5

فتنه:5

انتخابات:5

امام:3

رهبر:3

غرب:2

آزادی:2

انگلیس:0

امریکا:0

استکبار:0

شرق:0

 

 

21- خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران – 29خرداد 1388

(چند روز پس از انتخابات ریاست جمهوری؛ در حالی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دولت را به تقلب در انتخابات متهم کرده اند، این سخنرانی آیت الله خامنه ای سرآغاز فصل نوینی در سیاست داخلی ایران می شود. دورانی که بعدتر با عنوان فتنه و جنبش سبز گره می خورد)

عبارت نمونه: انتخابات اصلاً برای چیست؟ انتخابات برای این است که همه‏ی اختلافها سر صندوق رأی حل و فصل بشود. باید در صندوقهای رأی معلوم بشود که مردم چی میخواهند، چی نمیخواهند؛ نه در کف خیابانها. اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتی آنهائی که رأی نیاوردند، اردوکشی خیابانی بکنند، طرفدارانشان را بکشند به خیابان؛ بعد آنهائی که رأی آورده‏اند هم، در جواب آنها، اردوکشی کنند، بکشند به خیابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟ تقصیر مردم چیست؟ این مردمی که خیابان، محل کسب و کار آنهاست، محل رفت و آمد آنهاست، محل زندگی آنهاست، اینها چه گناهی کردند؟ که ما میخواهیم طرفدارهای خودمان را به رخ آنها بکشیم؛ آن طرف یک جور، این طرف یک جور. برای نفوذیِ تروریست - آن کسی که میخواهد ضربه‏ی تروریستی بزند - مسئله‏ی او مسئله‏ی سیاسی نیست؛ برای او چه چیزی بهتر از پنهان شدن در میان این مردم؛ مردمی که میخواهند راهپیمائی کنند یا تجمع کنند. اگر این تجمعات پوششی برای او درست کند، آنوقت مسئولیتش با کیست؟ الان همین چند نفری که در این قضایا کشته شدند؛ از مردم عادی، از بسیج، جواب اینها را کی‏ بناست بدهد؟ واکنشهائی که به اینها نشان داده خواهد شد - تو خیابان از شلوغی استفاده کنند، بسیج را ترور کنند، عضو نیروی انتظامی را ترور کنند - که بالاخره واکنشی به وجود خواهد آورد، واکنش احساسی خواهد بود. محاسبه‏ی این واکنشها با کیست؟ انسان دلش خون میشود از بعضی از این قضایا؛ بروند توی کوی دانشگاه، جوانها را، دانشجوها را - آن هم دانشجوهای مؤمن و حزب‏اللهی را، نه آن شلوغ‏کن‏ها را - مورد تهاجم قرار بدهند، آنوقت شعار رهبری هم بدهند! دل انسان خون میشود از این حوادث. زورآزمائی خیابانی بعد از انتخابات کار درستی نیست، بلکه به چالش کشیدن اصل انتخابات و اصل مردم‏سالاری است.

من از همه میخواهم به این روش خاتمه بدهند. این روش، روش درستی نیست. اگر خاتمه ندهند، آنوقت مسئولیت تبعات آن، هرج و مرج آن، به عهده‏ی آنهاست.

 

انتخابات:42

اسلام:32

دشمن:20

امریکا:10

ایران:9

صهیون:6

امام:5

غرب:5

انگلیس:4

استکبار:3

رهبر:2

جنگ:2

آزادی:2

فلسطین:2

شرق:0

فتنه:0

 

 

22- خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران – 14خرداد 1389

(میرحسین موسوی و مهدی کروبی از سران مخالفان بر اعتراضات خود پایفشاری می کنند و اعتراضات مردمی کمابیش  ادامه دارد)

امام بارها فرمود قضاوت در مورد اشخاص باید با معیار حال کنونی اشخاص باشد. گذشته‌ی اشخاص، مورد توجه نیست. گذشته مال آن وقتی است که حال فعلی معلوم نباشد. انسان به آن گذشته تمسک کند و بگوید: خوب، قبلاً اینجوری بوده، حالا هم لابد همان جور است. اگر حال فعلی اشخاص در نقطه‌ی مقابل آن گذشته بود، آن گذشته دیگر کارائی ندارد. این همان قضاوتی بود که امام امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) با جناب طلحه و جناب زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. بعد از به خلافت رسیدن جناب ابی‌بکر، در همان روزهای اول، پای منبر ابی‌بکر چند نفر از صحابه بلند شدند، اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی‌بن‌ابی‌طالب است. اسم این اشخاص در تاریخ ثبت است.

امام:176

اسلام:82

دشمن:21

ایران:16

فلسطین:14

امریکا:13

صهیون:11

غرب:11

جنگ:8

انتخابات:7

انگلیس:4

استکبار:2

شرق:2

فتنه:2

رهبر:0

آزادی:0

 

پرکاربردترین کلمات مجموع 22 سخنرانی:

اسلام:925

امام:525 (شیب منفی – رو به کاهش)

دشمن:402 (شیب مثبت – رو به افزایش)

امریکا:382 (شیب مثبت – رو به افزایش)

ایران:318