همبستگی با کارگران و معلمان

نویسنده

» تحلیل نیویورک تایمز از پیام موسوی

رابرت اف ورث

میر حسین موسوی رهبر مخالفان ایران دریک پیام ویدیویی، در تلاشی جسورانه برای گسترش حرکت اعتراضی ودمیدن انرژی جدیدی به این جنبش، ازکارگران و معلمان خواست به جنبش اصلاح طلبی بپیوندند.

این پیام در حالی منتشر می شود که بنا به گزارش سایت ها تشکل های مدافع حقوق کارگران و معلمان به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، فهرستی ازمشکلات و نارضایتی های اقتصادی کارگران را منتشر کرده اند.

آقای موسوی وسایر رهبران مخالف قبلا نیز از کارگران و معلمان خواسته بودند به آنها ملحق شوند، اما نه به صورتی مستقیم یا بلافاصله. اکنون احتمال حضور کارگران در تظاهرات خیابانی، مانند آنچه در انقلاب 13979 اتفاق افتاد، رژیم تندرو حاکم را نگران کرده است.

به گزارش  خبرگزاری نیمه رسمی ایلنا، روز چهارشنبه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در سخنانی خطاب به کارگران نسبت به سیاسی شدن خواسته هایشان هشدار داد و گفت: “دشمن در گذشته تلاش می کرده تا از کارگران به عنوان اهرم فشار بر علیه رژیم اسلامی” استفاده کند، ولی همیشه شکست خورده است.

آقای موسوی در فراخوان ویدیویی خود به دشواری هایی که کارگران با آن دست و پنجه نرم می کنند، مانند تورم، سوء مدیریت افتصادی و عدم توانایی ایجاد سازمان های مستقل، اشاره می کند و می گوید این ها معضلاتی است که جنبش سبز نیز به آن ها دچار است.

وی خواستار ایجاد جبهه متحد علیه سوء مدیریت و بی عدالتی دولت شد وحتی سیاست خارجی رئیس جمهور محمود احمدی نژاد را با شرایط کارگران مرتبط دانست. موسوی گفت: “اقدامات غیر منطقی دولت تأثیر مستقیمی بر آنچه مردم ایران می توانند سر سفره خود بگذارند دارد.”

کارگران ومعلمان اغلب به مناسبت روز کارگر تظاهرات بر پا کرده اند و مشکلات خود را مطرح کرده اند، ولی اهداف آنها از اصلاح طلبان – که حداقل در سال گذشته  تا حد زیادی توسط دانشجویان ، روشنفکران و مقامات دولت سابق رهبری شده است - جدا بوده است. به گزارش سرویس فارسی بی بی سی، علی اکبر باغبانی، مدیر بزرگترین اتحادیه معلمان ایران، و محمد بهشتی لنگرودی، سخنگوی این اتحادیه، این هفته دستگیر شدند و به زندان اوین منتقل شدند. آنها سال گذشته هم در چنین روزهایی به مدت کوتاهی در بازداشت به سر بردند.

روز دوشنبه ، آقای موسوی سکوت طولانی خود را شکست و خواستار تظاهرات درروز 12 ژوئن، اولین سالگردانتخابات بحث برانگیز ریاست جمهوری ایران شد. روحانی اصلاح طلب مهدی کروبی نیز دراین پیام ویدیویی به او پیوست؛ هر دو رهبر مصمم هستند که نیروی تازه ای به  جنبش مخالفان بدمند واعتماد به نفس نسبت به حمایت مردمی را تجدید کنند.

در یکی دیگر از نشانه های اعتراض، به گفته وب سایت خبرآنلاین، دو حزب اصلاح طلبی که به تازگی از سوی دولت ممنوع اعلام شدند اعلام کردند فعالیت سیاسی خود را با وجود ممنوعیت ادامه می دهند.

تا کنون، نشانه های اندکی از بازسازی اعتماد به نفس مخالفان، که در ماه های پس از انتخابات ماه ژوئن، زمانی که جمعیت عظیمی از مردم به خیابانها آمدند تا اعلام پیروزی آقای احمدی نژادرا  تقلبی اعلام کنند به اوج خود رسید، مشاهده می شود. آن تظاهرات درنوع خود بدترین ناآرامی هایی بود که جمهوری اسلامی در تاریخ 30 ساله خود تجربه کرده بود و این امر باعث امیدواری در میان اصلاح طلبان و هواداران آنها برای انجام تغییراتی در کشور شد.

اما مقامات حاکم  مخالفان را با دستگیری، محاکمات نمایشی و انواع روش های ارعاب سرکوب کردند. ازآن زمان به بعد به نظر می رسد جنبش اعتراضی راه خود را گم کرده است وبدون رهبری مشخص، نمی تواند به جلو حرکت کند. اکنون نیز به هیچ وجه روشن نیست که کوشش های اخیر تا چه حد می تواند موفقیت آمیز باشد.

با این حال درمیان محافظه کاران ایران نیزچند دستگی وجود دارد  و برخی از آنان به شدت از نحوه برخورد محمود احمدی نژاد با مسائل اقتصادی و فساد انتقاد می کنند. همچنین علی رغم ادعای قلع و قمع کامل مخالفان، بسیاری از روحانیون تندرودر مورد امکان از سر گیری موج اعتراضات ابراز نگرانی کرده اند.  آیت الله خامنه ای روز یکشنبه در سخنانی به مسئولین وزارت کشور نسبت به تهدیدات داخلی هشدار داد.

آیت الله خامنه ای گفت: “مجرمان در میان مردم هستند و پلیس باید با یک جراحی ماهرانه، بدون مجروح شدن بدن بیمار، آنها را جدا کند.” وی افزود: “اقدامی سریع و قوی باید در برابر افرادی که عمدا یا  تصادفا از مسیر جامعه مذهبی، شریف و پاکدامن منحرف شده اند صورت گیرد.”

مسئولین اکنون به استفاده از روش های جدید برای ارعاب معترضان بالقوه اشاره می کنند.  وب سایت جرس متعلق به مخالفان گزارش داده است که دولت در حال برنامه ریزی برای پخش مصاحبه هایی با اصلاح طلبان در بازداشت به مناسبت سالگرد انتخابات ریاست جمهوری است. این مصاحبه ها معمولان با زندانیانی انجام می شود که اصطلاحا توسط بازجویان “شکسته” شده اند.

 

 

منبع: نیویورک تایمز- 1مه