حسین مرعشی: رفع حصر بدون پیش شرط

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تکذیب دیدار سردار نجات و شمخانی با میرحسین موسوی

حسین مرعشی شایعات واخبار منتشر شده مبنی بر دیدار سردار نجات و علی شمخانی با میرحسین موسوی را کذب خوانده و در مصاحبه با “روز” رفع حصر از رهبران جنبش سبز را مطالبه ای ملی برای پایان دادن به مناقشات سیاسی دانسته است.

سردار نجات، فرمانده سابق حفاظت و امنیت سپاه ولی امر و از چهره های بانفوذ بیت رهبری است؛ یگان ویژه ای که مسئولیت حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی، بیت رهبری، نهاد رهبری و ساختمان های زیر مجموعه آن را که همگی در مقری موسوم به شهید مطهری قرار دارند بر عهده دارد و شمار پرسنل آن تا ۱۲ هزار نفر تخمین زده شده است.

گفته می شود او پس از انتخابات ۲۴ خرداد با میرحسین موسوی دیدار و شروطی را برای رفع حصر از او مطرح کرده؛شروطی که با مخالفت میرحسین موسوی مواجه شده است. سردار نجات به تازگی به معاونت سیاسی و اجتماعی شورای عالی امنیت ملی منصوب شده است.

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی و از چهره های سرشناس جریان اصلاح طلبی در مصاحبه با “روز” چنین دیداری را تکذیب می کند و میگوید: انتشار این نوع شایعات بیشتر تیر در تاریکی زدن و نوعی فضاسازی است. اصلا چنین دیداری نبوده. گذشته از این آنها هم خوب روحیات آقای موسوی را می شناسند و میدانند که هیچ شرطی از جانب او پذیرفته نیست.

آقای مرعشی می افزاید: رفع حصر فقط مربوط به آقای موسوی یا آقای کروبی و خانم رهنورد نمی شود و یک مطالبه ملی برای پایان دادن به مناقشات است. به نظر من نظام هوشمندتر از اینها است که بخواهد برای آقای موسوی شروطی بگذارد در حالیکه خوب میداند آقای موسوی شرطی را نمی پذیرد. لذا هر اتفاقی که در زمینه رفع حصر صورت بگیرد قطعا اقدامات بدون پیش شرط است.

روز گذشته وب سایت خرداد از دیدار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با میرحسین موسوی خبر داده و نوشته بود که آقای شمخانی یک هفته پیش از انتصاب به این سمت به دیدار میرحسین موسوی رفته است.

حسین مرعشی این خبر را نیز تکذیب می کند و میگوید: چنین دیداری تاکنون صورت نگرفته است.

اخیرا پرونده حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می برند براساس اعلام محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، با موافقت رهبر جمهوری اسلامی به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شده است. تاکنون به صورت رسمی از سوی مسئولان جمهوری اسلامی در این زمینه اظهار نظری نشده و پس از اعلام این خبر از سوی محمد تقی کروبی هم، مسئولان هیچ توضیحی در این زمینه نداده اند. با این حال این مسئله امیدواری زیادی را در افکار عمومی برای پایان حصر رهبران جنبش سبز به وجود آورده و گمانه زنی های فراوانی را موجب شده است. بخصوص که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در دوران تبلیغات انتخاباتی خود درخصوص رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد گفته بود زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، در دولت آقای خاتمی توانست حصر آقای منتظری را بشکند و امروز هر کسی رییس جمهور شود این وظیفه به عهده اوست.

آقای روحانی در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی و در پاسخ به آنها گفته بود : “به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند”.

اما دیروز علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی گفت: “ طبق اطلاعات من، رفع حصر آقایان موسوی و کروبی نیاز به گذشت زمان دارد. مسئولان امنیتی و اطلاعاتی هنوز اعتماد کافی نسبت به هواداران سیاسی این آقایان ندارند”.

در همین زمینه از آقای مرعشی سئوال میکنم و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به آزادی ۱۲ زندانی سیاسی که هفته گذشته صورت گرفت میگوید: من خوش بین هستم که این روند ادامه پیدا کند و از آقای موسوی و آقای کروبی و خانم رهنورد هم رفع حصر شود.

او توضیح میدهد: به نظر من این مسئله مسیر خیلی سریع تری را طی خواهد کرد.البته من فکر میکنم رفع حصر یکباره اتفاق نمی افتد ولی تدریجی و در بستر مناسبی اتفاق خواهد افتاد.

نظر او را درباره عدم اعتماد مسئولان امنیتی و اطلاعاتی به هواداران سیاسی رهبران جنبش سبز می پرسم که علی مطهری دیروز بدان اشاره داشته. میگوید: این مسئولان هستند که باید با برداشتن فضای امنیتی و تبدیل آن به فضای سیاسی اعتماد مردم را جلب کنند.

به انتقاداتی که نسبت به آزادی های اخیر مطرح است اشاره میکنم. و اینکه اکثر آزادشگان در روزها یا هفته های پایانی محکومیت خود بوده اند و گفته می شود این آزادی ها بیشتر شویی تبلیغاتی در آستانه سفر حسن روحانی به نیویورک بوده است. حسین مرعشی میگوید: برداشت من این است که اولا این مساله، اقدام مثبتی بوده، ولو اینکه برخی از کسانی که آزاد شده اند مقدار کمی از دوران محکومیت شان باقی مانده بود. ولی برخی دیگر مثل میرطاهر موسوی بیش از سه سال و نیم از محکومیت اش باقی بود همچنین نسرین ستوده که بیش از دو سال و نیم باقی مانده بود. این اقدام را باید مثبت تلقی کرد، بخصوص که این اقدام ادامه دار خواهد بود.

او می افزاید: نگهداشتن زندانیان در زندان یا در حصر به چند دلیل معنا ندارد. اول اینکه با برگزاری انتخابات در ۲۴ خرداد امسال، اساسا موضوع انتخابات ۸۸ و مسائلی که پیش آمد از بین رفت و همه کسانی که در واقع منتقد انتخابات ۸۸ بودند در انتخابات امسال شرکت کردند. از سوی دیگر کسانی که متهم به تقلب در نتایج انتخابات بودند این بار امانت داری کردند و مجموعا فضای کشور عوض شده و موضوعیتی ندارد کسانی که به خاطر انتخابات بازداشت شده اند در زندان باشند. بحث دیگر این است که دولت آقای روحانی دارد با تعادل کشور را در مسیر صحیحی قرار میدهد و قوه قضائیه و پاره ای نهادهای امنیتی، هرچند تغییراتی در آنها اتفاق نیفتاده، دلیلی ندارد که با این موج عمومی و خواست جامعه همراه نباشد. آنها هم نهایتا به افکار عمومی توجه دارند هرچند ممکن است از افکار عمومی تاثیر مستقیم نگیرند. قوه قضائیه هم باید قاعدتا تلاش کند که با موج امیدی که در کشور راه افتاده همراه شود و دلیل ندارد در مقابل آن بایستد.

به باور آقای مرعشی، فرآیند انتخابات قدم برداشتن از هر دو طرف در جهت آشتی ملی بوده است. او توضیح میدهد: بالاخره از آن طرف هم نظام قدم های بلندی برداشت. اینکه رهبری اعلام کرد که رای مردم حق الناس است و نباید کسی به حق الناس تجاوز کند یا اینکه گفتند هرکسی نظام را قبول ندارد به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند، این ها گام های مثبتی بود. از آن طرف هم مردم در انتخابات شرکت کردند. هر دو طرف گام هایی برداشتند و حالا دستگاه های امنیتی و قضایی باید این گام ها را با آزادی زندانیان سیاسی کامل تر کنند.

دیروز علی مطهری هم در جمع خبرنگاران و در حاشیه جلسه علنی مجلس گفته بود: اگر آزادی زندانیان صرفا به خاطر سفر رییس‌جمهور به نیویورک باشد تا قدری از فشار حقوق بشری علیه ایران کاسته شود، اقدامی اصولی نیست، چراکه اگر این افراد مستحق آزادی بودند چرا زودتر آزاد نشدند، اما اگر آزادی زندانیان حوادث سال ۱۳۸۸ سیاست جدید و ادامه‌داری باشد، اقدام خوبی است. وجود چنین نگاهی نشان می‌دهد که اساسا تغییر روش در مسائل امنیتی و اجتماعی بوجود آمده است و بنده امیدوارم این آزادی‌ها تداوم یابد.