تبلیغ اسلام در مسابقه دختر شایسته اسلامی

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» مصاحبه روز با یک نماینده مجلس

“دختر شایسته کشورهای اسلامی” نام مسابقه‌ای است که ۲۸ شهریور(۱۹ سپتامبر) با حضور یک نماینده از ایران در شهر جاکارتا، پایتخت اندونزی برگزار شد. معصومه ابراهیمی، شرکت کننده‌ ایرانی این مسابقه ۲۷ ساله و تحصیلکرده رشته مدیریت صنعتی و طراحی است. معصومه در این مسابقات به جایگاه پنجم دست پیدا کرد. اما آیا حضور او در مسابقه “دختر شایسته کشورهای اسلامی” با هماهنگی دولت جمهوری اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی انجام شده است؟ این سئوال را خبرنگاری در حاشیه دیدار جنتی با محمد نوح، وزیر فرهنگ و آموزش اندونزی پرسیده و وزیر ارشاد اسلامی ایران در پاسخش گفته است: “گمان نمی کنم این اتفاق از طرف ایران بوده باشد چون اگر بود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان آن می بود ولی ما در جریان این موضوع نیستیم.”

سکینه عمرانی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با “روز” از بی‌اطلاعی مجلس و فراکسیون زنان در این خصوص خبر می‌دهد و می‌گوید: از اینکه چه کسی با چه شرایطی در این مسابقه شرکت کرده بی‌اطلاع است. او اما تاکید می‌کند: “هر برنامه‌ای اگر واقعا با هدف نشان دادن شٲن زن مسلمان تدارک دیده شده باشد مفید است.” عمرانی ادامه می‌دهد: “من به صورت دقیق از چند و چون این مسابقه اطلاعی ندارم اما باید به برنامه‌هایی که اسلام را تبلیغ می‌کنند بها داد.”

او البته برخی مسابقاتی را که با حضور زنان در جهان برگزار می‌شود ناشی از “سبک‌سری” غربی‌ها می‌خواند و می‌گوید: “برخی از این مسابقات و برنامه‌ها شان انسانی زنان را زیر سئوال می‌برند و از نظر اسلام این قبیل رفتارها مردود است.”

 

ملاک انتخاب دخترشایسته اسلامی

برای تصور کردن آنچه در مسابقه “دختر شایسته جهان اسلام” گذشته است هر چه از مراسم انتخاب دختر شایسته جهان( Miss World) در ذهن دارید، فراموش کنید. ۲۰ دختر از کشورهای اسلامی با لباس‌های پوشیده اما رنگین و براق با رعایت حجاب کامل در برابر هیات داوری و در سالنی که اغلب زنان محجبه به عنوان تماشاچی در آن حضور داشتند به روی سن رفتند و امتیاز گرفتند. به گزارش مهر در انتخاب دختر شایسته مسلمان، پایبندی به اصول دینی، قرائت و تقسیر قرآن و شیوه‌های روسری سر کردن و حجاب داشتن جزو مواردی بود که مد نظر داوران قرار داشت. همچنین برای دور نهایی این مسابقه دختران باید سه روز خود را از نظر معنوی آماده می‌کردند. این آمادگی شامل بیدار شدن از خواب در ساعت سه و نیم بامداد و حضور به موقع در نیایش صبحگاهی بود. بعد از عبادت صبحگاهی هم آنها باید به سخنرانی‌هایی در مورد سیستم مالی اسلامی، تربیت اسلامی و تفسیر قرآن گوش می‌دادند.

در حالی که شرکت‌کننده‌هایی از کشورهای اندونزی، مالزی، بنگلادش، برونئی، ایران و دیگر کشورهای جهان اسلام در این مسابقه حضور داشتند، “آبابیا عایشه آجیبولا” ۲۱ ساله‌ از نیجریه عنوان “دختر شایسته جهان اسلام” را به خود اختصاص داد. او پس از اعلام نامش روی سن سجده شکر کرد و اشک ریخت. پس از آن با اشاره به مراسم دخترشایسته جهان گفت: “در آن مسابقات زنان اندامشان را به نمایش می‌گذارند و همه چیز حول زیبایی بدن می‌گردد. اما در مسابقه دختر شایسته جهان اسلام زیبایی درونی، انسانیت و هوش و پیامی که هر نامزد به جهان می‌دهد، مهم است.” او همچنین گفته این هدیه از سوی خدا بوده و تمام تلاشش را می کند تا نماد یک زن مسلمان موفق باشد.

“آبابیا عایشه آجیبولا” ۲۲۰۰ دلار جایزه نقدی به همراه یک سفر زیارتی به مکه دریافت کرد. او همچنین اجازه دارد با استفاده از اسم انجمن زنان مسلمان اندونزی با پروژه‌های بشر‌دوستانه همکاری کند.

بر اساس گزارش‌ها، روال مسابقه به این صورت بوده است که ۵۰۰ شرکت کننده از سراسر دنیا ویدئوهایی برای معرفی خود فرستاده و در آن دلایل انتخاب حجاب، نقش اسلام در جهان امروز و جهان بینی زن مسلمان را شرح داده بودند. از این بین، ۱۰۰ ویدئو انتخاب و در نهایت ۲۰ نفر از شرکت کنندگان به عنوان فینالیست راهی مرحله نهایی شدند.

سکینه عمرانی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مواردی که هیات داوران این مسابقه ملاک سنجش خود قرار داده‌اند به “روز” می‌گوید: “تفسیر و قرائت قرآن خوب است، شیوه‌های حجاب داشتن و دیگر موارد ذکر شده هم همین‌طور اما به نظرم این ملاک‌ها کافی نیست، داشتن وقار خاص زن مسلمان باید مهمترین معیار برگزیدن دختر شایسته مسلمان باشد.”

“اکا شانتی”، بنیان گذار مراسم دختر شایسته جهان اسلام در خصوص انگیزه‌اش از اجرای این ایده می گوید: “می خواستیم با این کار مقابله بی سر و صدا و نرمی با انتخابات دختر شایسته دنیا که تا چندی دیگر برگزار می شود داشته باشیم.” به گزارش مهر او تا سه سال قبل گوینده خبر تلویزیون اندونزی بود اما بعد از آنکه در مقابل درخواست مدیران خود برای برداشتن حجابش مخالفت کرد، از کار اخراج شد و بعد از آن تصمیم گرفت با همکاری انجمن زنان مسلمان اندونزی این مراسم را راه اندازی کند.

مسابقه “دختر شایسته جهان اسلام” در حالی در اندونزی برگزار شد که این کشور میزبان مسابقه “دختر شایسته جهان” نیز هست. به دلیل اعتراضات فراوان گروه‌های اسلامی تندرو مثل حزب آزادی‌بخش اندونزی به مسابقه “دختر شایسته جهان”، برگزارکنندگان ناچار شدند محل برگزاری را از جاکارتا به جزیره بالی منتقل کنند.

 

سوژه مورد علاقه‌ رسانه‌ها

خبر انتخاب دخترشایسته جهان اسلام به شدت مورد توجه و استقبال رسانه‌های کشورهای اسلامی قرار گرفت؛ رسانه‌هایی که اخیرا به علت سوژه‌های مهم منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه سهم کمتری به این قبیل اخبار اختصاص می‌دادند. تلویزیون‌های الجزیره، فیوچر تی وی (المستقبل) لبنان، بی‌بی‌سی عربی این مسابقه را پوشش دادند. روزنامه‌ها و مجله‌های جهان عرب و همچنین وبسایت‌های خبری هم پوشش گسترده ای از این مراسم داشتند. اما داغ شدن خبر انتخاب دخترشایسته جهان اسلام به کشورهای اسلامی محدود نماند و بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جهانی هم توجه ویژه‌ای به آن نشان دادند و در بخش‌های مختلف خبری خود به آن پرداختند.

 

محرومیت‌های سی و چند ساله

در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی زنان ایرانی همواره برای شرکت در عرصه‌های جهانی با مشکلات زیادی روبه رو بوده‌اند. محدودیت‌هایی که گرچه حضور آنها را کمرنگ کرده اما از تلاش برخی از آنان برای حضور بیشتر در محافل بین‌المللی نکاسته است. هنوز خبر شرکت شیرین گرامی، اولین زن ایرانی در مسابقات سه گانه لندن با حجاب کامل، داغ است که حضور معصومه ابراهیمی یک دختر دیگر ایرانی در مسابقه جهانی دختر شایسته دنیای اسلام خبرساز می‌شود. حجابی که در بسیاری مواقع، مشکلات بسیاری را برای حضور داخلی و بین‌المللی زنان ایرانی در عرصه‌های ورزشی ایجاد کرده و می‌کند، این بار یک زن ایرانی را به جمع فینالیست‌های یک مسابقه جهانی رسانده است. مسابقه‌ای که برنده‌اش با اختیار خود حجاب را برگزیده، اما در کشور برگزیده پنجم، اختیاری در زمینه انتخاب نوع پوشش وجود ندارد.

عکسی از مسابقه “دختر شایسته جهان اسلام” را در ادامه می‌بینید: