مشکلات را به روش رابین هودی نمی توان حل کرد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» طعنه دوباره علی لاریجانی به احمدی نژاد:

کمتر از دو هفته پس از آنکه محمود احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود علی لاریجانی را مورد انتقاد قرار داد، رییس مجلس نهم ضمن اعتراض به عملکرد دولت های نهم و دهم، بار دیگر سبک تصمیم گیری های احمدی نژاد را به “رابین هود” تشبیه کرد و گفت: “مشکلات اقتصاد کشور را به روش رابین‌هودی نمی‌توان حل کرد بلکه باید با ریشه‌یابی این مشکلات در این زمینه، کاری اساسی انجام شود.”

علی لاریجانی که از همان سال ۸۴ و انتخابات ریاست جمهوری نهم روابط حسنه‌ای با محمود احمدی‌نژاد، رقیب انتخاباتی خود نداشت این بار به جمع تشکیلاتی با عنوان جنبش مطالبه‌گر دانشجویی دانشگاه قم رفت و ضمن پاسخ به سوالات دانشجویان از تصمیم گیری‌های دولت در عرصه اقتصادی گله کرد.

دانشجویی درخصوص مصاحبه لاریجانی با یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر اینکه ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی به مدیریت برمی‌گردد، به لاریجانی گفت چرا شما به رییس دولت لقب رابین‌هود را می‌دهید؟ لاریجانی ضمن تکذیب دادن این لقب به احمدی نژاد، اظهار داشت: سوال خبرنگار فارس این بود که مشکل اقتصادی را چطور می‌توان حل کرد و من در پاسخ به آن خبرنگار گفتم که مشکلات اقتصاد کشور را به روش رابین‌هودی نمی‌توان حل کرد بلکه باید با ریشه‌یابی این مشکلات در این زمینه، کاری اساسی انجام شود.

علی لاریجانی که به کاربرد لغات و اصطلاحات خاص در ادبیات کلامی خود شهرت دارد در گفتگویی با خبرگزاری فارس که به گفته احمدی نژاد وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی است، روش اقتصادی دولت را شبیه رابین هود دانسته بود: “هیچ‌وقت در اقتصاد روش‌های رابین‌هودی جواب نمی‌دهد، وقتی که نقدینگی در کشور را بالا می‌بردند باید به این موضوع فکر می‌کردند، حالا هم باید با مردم گفت‌وگو کرد و آرام‌آرام شرایطی را به وجود آورد تا به سمت تولید پیش رفت، در این صورت نقدینگی سیّال که یک روز به سمت مسکن یا ارز یا به سمت طلا می‌رود، کنترل می‌شود اما این اراده باید وجود داشته باشد.” او در عین حال بی انضباطی مالی دولت را عامل نابسامانی اقتصادی دانست نه تحریم ها.

لاریجانی پیش از این هم از اصطلاحاتی چون “دریدگی سیاسی” یا “ممه را لولو برد” استفاده کرده بود.

انتشار گفتگوی لاریجانی اما همزمان بود با کنفرانس مطبوعاتی احمدی نژاد در روز یازده مهر سال جاری؛ احمدی نژاد در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایرنا مبنی بر اینکه آقای لاریجانی رئیس مجلس در مصاحبه اخیرش با یکی از خبرگزاری ها گفته بود تحریم، تأثیر چندانی در وضعیت فعلی اقتصاد ندارد، اینگونه به رییس مجلس پاسخ داد: “من متاسفانه مصاحبه ایشان را با خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی دیدم که همه‌اش علیه دولت بود. یک خبرگزاری که وابسته به یک نهاد امنیتی است نباید ورود کند به مسائل سیاسی. خب لابد تصمیمات ایشان اثر دارد اگر تحریم اثر ندارد. بعضی‌ها فقط موقع خوشی هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائلم ولی بالاخره ایشان که می‌داند وضع چه خبر است و نفت چقدر فروش می‌رود و چطور بانک مرکزی دارد برای جابه‌جایی ارز و تأمین نیازهای کشور تلاش می‌کند.”

به گفته لاریجانی “بسیاری از شهرک های صنعتی که دارای کارخانجات بزرگی بودند با مشکل مواجه شده و کارکنان خود را اخراج کرده اند. مشکل گرانی را باید به دلیل سوء مدیریت داخلی دانست اگر بخش تولید فعال شود؛ تورم ایجاد نمی شود.”

جمهوری اسلامی پس از اجرای تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا دچار بحران کاهش تولید نفت از روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به حدود ۸۰۰ هزار بشکه رسیده است.

پس از کاهش تولید مهم ترین منبع درآمد جمهوری اسلامی، این کشور دچار کمبود شدید ارز شد. خریداران عمده نفت ایران که کشورهای هند و چین هستند نیز به دلیل تحریم های بانکی ایران، پول نفت را با کالاهایی چون گندم، برنج، چای یا فاینانس پروژه های عمرانی یا نفتی پرداخت می کنند. این در حالی است که شرکت های چینی به عنوان بزرگ ترین پیمانکاران پروژه های نفتی ایران به علت بدقولی در اجرای تعهدات پروژه های نفتی و گازی از ادامه کار خلع ید شده اند.

بحران ارزی جمهوری اسلامی به جایی رسیده که قیمت دلار در بازارهای آزاد به مرز 4 هزار تومان رسیده و سایر ارزها نیز به همین نسبت افزایش نرخ داشته اند. همزمان بانک ها از پرداخت ارزهای دولتی برای واردات داروی بیماران، دانشجویان خارج از کشور، ایرلاین های هوایی و… خودداری می کنند.

گرانی افسار گسیخته به همراه تورم و افزایش سرسام آور قیمت در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی در سفر اخیر خود به خراسان شمالی اعلام کرد: “بالا رفتن قیمت ها و بیکاری که همه مردم با آن دست به گریبانند مشکلت غیر قابل حلی نیست.”

با این حال نمایندگان مجلس نیز در واکنش به وضعیت اقتصادی ایران، برای خالی نبودن عریضه از احمدی نژاد تا وزیران کشاورزی، نیرو، ورزش و… را در لیست سوال و استیضاح قرار داده اند. به اعتقاد اصولگرایان، بخشی زیادی از نابسامانی های اقتصادی فعلی نتیجه عملکرد دولتی است که آنها ظهوش را نتیجه دعاهای شب تا صبح امام زمان می دانستند.

علی لاریجانی در دفاع از استیضاح وزیران به دانشجویان دانشگاه قم گفت: “خودتان را جای مجلس بگذارید آیا می توان از کنار وزیر ناتوان به راحتی عبور کرد. این ابزاری است که قانون اساسی به مجلس داده است و ما برای کنترل اوضاع از این قانون استفاده می کنیم.”

با این حال فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست حدادعادل که رقیب فراکسیون رهروان ولایت نزدیک به علی لاریجانی محسوب می شود ضمن اعلام مخالفت با طرح سوال از احمدی نژاد، آن را بی نتیجه و باعث پایین آمدن شان مجلس دانست.

به گفته غلامعلی حدادعادل “ ما علاقه‌مندیم سوال از رئیس جمهور منتفی شود چرا که تجربه مجلس هشتم در این زمینه که ناموفق هم بود باید پیش چشم ما باشد.”

همزمان فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که قرار است گروه پنج نفره‌ای تحت عنوان گروه گفت‌وگو و یا تماس جلسات مشترکی با دولت و دیگر سران قوا برای پیدا کردن راه‌حل مشکلات برگزار کند.

براساس اخبار دیگر در همین رابطه قرار است گروهی در قم با همکاری مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، با رهبر جمهوری اسلامی جلساتی را درباره بحران اقتصادی جمهوری اسلامی برگزار کنند.