مقامات غربی اقتصاد ایران را در حال انفجار می‌ بینند

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز

یک دیپلمات اروپایی گفت، دولت‌های غربی اعتقاد دارند اقتصاد ایران به سرعت در حال انفجار است و احتمالا تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی شامل ممنوعیت صدور نفت و سوء مدیریت داخلی در بهار آینده فرو می‌پاشد.

این دیپلمات اروپایی گفت، دولت‌های غربی تخمین می‌زنند ذخیره ارزی ایران  ظرف شش ماه تا یک سال به پایان می‌رسد و موجب می‌شود این کشور نتواند به تجارت و تولید ادامه دهد و خدمات مورد نیاز مردم را فراهم آورد.

دولت‌های غربی امسال تحریم‌ها علیه ایران را به طور مداوم افزایش داده‌اند تا بحران اقتصادی این کشور را وادار کند از برنامه هسته‌ای خود، که غرب بیم آن دارد مقاصد نظامی داشته باشد، دست بکشد. تهران اصرار دارد غنی‌سازی اورانیوم در این کشور تنها برای مقاصد صلح‌آمیز انجام می شود. مقامات غربی معتقدند بحران در توازن پرداخت ها می‌تواند موجب ناآرامی داخلی شود و بقای رژیم را تهدید کند.

این هفته اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه بخش انرژی، مالی و منابع طبیعی ایران وضع کرد که ذخیره ارزی ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهد و سقوط ارزش پول این کشور را سرعت می‌بخشد.

این دیپلمات، که به دلیل حساسیت موضوع به شرط فاش نشدن نامش با خبرنگاران متعددی صحبت می‌کرد، گفت تحریم‌ها صادرات نفت ایران را نصف کرده و توان ایران در مبادلات بین‌المللی را کاهش داده است.

دولت‌های غربی اکنون بر محاسبه زمان ته کشیدن ذخیره ارزی ایران متمرکز شده اند تا بر این کشور پیش از اینکه بتواند به اندازه کافی برای ساخت کلاهک هسته‌ای اورانیوم غنی کند، فشار بیاورند برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد. دولت اسرائیل اعتقاد دارد این تاریخ بهار آینده است ولی دولت اوباما می‌گوید ایران سال‌ها با این نقطه فاصله دارد.

سایر دولت‌های غربی از اعلام نظر کلی خود در مورد اینکه چه زمانی ایران به نقطه بحرانی می‌رسد اجتناب کرده‌اند.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، یک اتاق فکر در واشنگتن که برای تحریم‌های سخت‌تر تلاش می کند، گفت فروپاشی اقتصادی باید شش ماه پیش از رسیدن ایران به آستانه هسته‌ای صورت گیرد. این زمان اجازه می‌دهد که شوک اقتصادی “به سیستم سیاسی سرازیر شود و رهبری را متقاعد کند که باید مسیر را تغییر دهد… این گروه، انقلابیون سرسختی هستند.”

کلیف کاپچن، یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا در شرکت مشاوره‌ای گروه یوروآسیا گفت که اعتقاد دارد این غیرممکن است پیش‌بینی کنیم چه زمانی اقتصاد ایران فلج می‌شود، چون عوامل پیچیده بسیاری در این مورد دخیل هستند. دامنه گمانه‌زنی‌ها در مورد ذخیره ارزی ایران اختلاف بسیاری دارد و از ۳۰ میلیارد دلار تا ۱۱۰ میلیارد در نوسان است.

او گفت: “آماری که در اختیار من است اجازه پیش‌بینی نمی‌دهد.”

منبع: لوس‌آنجلس تایمز –۱۶ اکتبر ۲۰۱۲