درباره ادامه تحصیل دانشجویان بهائی مصالحه نمی کنیم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» سخنگوی جامعه بهائی در مصاحبه با روز:

هفت ایرانی بهایی به جرم ارتباط با موسسه آموزش عالی بهائیان به چهار تا پنج سال زندان محکوم شدند. همزمان جامعه جهانی بهائی اعلام کرد که 112 شهروند بهائی اکنون به خاطر دین شان در ایران پشت میله های زندان هستند و پروندۀ حدود ۳۰۰ بهائی دیگر هنوز نزد مقامات قضایی جمهوری اسلامی باز است.

اردیبهشت ماه سالجاری 12 نفر از افراد مرتبط با دانشگاه علمی آزاد بهاییان در تهران، کرج، اصفهان و شیراز بازداشت  و به بند 209 زندان اوین منتقل شدند.

فرهاد ثابتان سخنگوی جامعه بهایی به “روز” می گوید که از این 12 نفر، 7 نفر محاکمه و به حبس محکوم شده اند و 5 نفر دیگر همچنان بلاتکلیف در زندان به سر می برند.

دانشگاه علمی آزاد بهائیان 

(BIHE)

موسسه آموزش عالی بهائیان است و توسط اساتید دانشگاه بهائی که از تدریس در دانشگاهها محروم شده اند تاسیس شده وجوانان بهایی که از تحصیل دردانشگاههای ایران محروم هستند در آن آموزش می بینند.

روز گذشته جامعه جهانی بهائی اعلام کرده که 7 تن از بازداشت شدگان در ارتباط با این موسسه آموزشی به حبس محکوم شده اند.

براساس گزارشی که برای “روز” ارسال شده، وحید محمودی و کامران مرتضایی، هر کدام به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده اند. رامین زیبایی، محمود بادوام و فرهاد صدقی، مدرسان این موسسه آموزشی هریک به 4 سال حبس و همچنین ریاض سبحانی، مشاور این موسسه و نوشین خادم نیز هر یک به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

این شهروندان بهایی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به حبس محکوم شده اند و بانی دوگال، نمایندۀ ارشد جامعۀ جهانی بهائی در سازمان ملل متّحد در همین زمینه اعلام کرده است: در این مرحله حتی روشن نیست اتّهامات مطرح شده علیه این افراد بی گناه که تنها خواسته شان خدمت به جوانانی بود که ناعادلانه و صرفاً به دلایل دینی از آموزش عالی محروم شده اند، دقیقاً چیست.

فرهاد ثابتان با تایید سخنان بانی دوگال به “روز” میگوید: متاسفانه جزئیات دادگاه اصلا برای ما روشن نیست؛ دادگاه غیر علنی بوده و ما حتی نمیدانیم اتهام و جرمی که به این شهروندان نسبت داده اند چیست.

او می افزاید: فقط گفته شده که آنهابه خاطر ایجاد یک سازمان غیر قانونی اقدام علیه امنیت ملی کرده اند. این در حالی است که موسسه آموزش عالی بهائیان به هیچ عنوان غیر قانونی نبوده و بعد از بازداشت این 12 نفر، غیر قانونی اعلام شده است.

سخنگوی جامعه بهائی در عین حال می پرسد: واقعا سئوال این است که تدریس و آموزش درس چه ربطی به اقدام علیه امنیت ملی دارد؟ تدریس در منازل درباره شیمی و فیزیک چطور در امنیت ملی اخلال ایجاد میکند؟

از آقای ثابتان درباره 5 شهروند بهائی دیگر که در ارتباط با این موسسه بازداشت هستند می پرسم که می گوید هنوز وضعیت آنها مشخص نیست. او می افزاید: کامران رحیمیان و همسرشان خانم فاران احسانی، دو نفر از این 5 زندانی هستند که کودک دو ساله آنها نزد بستگانشان نگهداری می شوند.

به گفته اقای ثابتان شهروندان بهائی که از ورود به دانشگاههای ایران محروم هستند، در موسسه مذکور آموزش می دیدند. از او می پرسم باتوجه به عدم امکان ورود شهروندان بهایی به دانشگاههای ایران و حال که این موسسه نیز غیر قانونی اعلام شده جامعه بهائی چه اقداماتی در زمینه ادامه تحصیل شهروندان خود به عمل خواهد آورد؟

آقای ثابتان می گوید: ما در رابطه با نوع ارائه تحصیل هر طوری که دولت جمهوری اسلامی مناسب بداند و تصور نکند که اخلال در امنیت ملی می کنیم حاضر هستیم عمل کنیم اما اینکه دانشجویان بهائی به هیچ وجه نباید تحصیل کنند را هرگز جامعه بهائی نمی پذیرد و مساله تحصیل چیزی نیست که به هیچ وجه بتوان در باره آن مصالحه کرد.

او در عین حال به محرومیت از تحصیل سایر دانشجویان غیر بهائی نیز اشاره می کند و میگوید: متاسفانه در ایران دانشجویانی که ایدئولوژی و باور های خاص خود را دارند و حکومت احساس میکند که با ایدئولوژی آنها نمی خوانند خیلی راحت ستاره دار و از تحصیل محروم می شوند در حالیکه این مساله با هیچ یک از موازین حقوق بشری نمیخواند و جای تاسف و شگفتی دارد که چرا چنین رفتاری صورت میگیرد.

دانشگاه علمی آزاد بهاییان(BIHE) در سال 1364، به ابتکار جامعه بهاییان و بعد از محرومیت شهروندان بهایی از حق تحصیل تاسیس شد.

شایان وحدتی، دانشجوی سابق این موسسه پیش از این در مورد این دانشگاه به “روز” گفته بود که “بعد از انقلاب فرهنگی سال 59 و محرومیت بهاییان از تحصیلات دانشگاهی پس از 5 سال، جامعه بهاییان ایران با بهره گیری از اساتید و دانشجویان اخراجی برای جبران محرومیت از تحصیل،  اقدام به تاسیس این دانشگاه زیرزمینی علمی آزاد کردند که با وجود تمامی محدودیت ها و نبود امکانات 26 سال است که به فعالیت های خود ادامه می دهد”.

به گفته او “در مهرماه 1377 مامورین امنیتی با حمله به محل کلاس ها و امتحانات این موسسه اقدام به ضبط وسایل آموزشی، برگه‌های امتحانی و کامپیوترها کردند. همین طور ساختمان های این دانشگاه یک بار در سال 86 پلمپ و تعدادی از آن ها را مصادره کردند. به دنبال این فشارها، این دانشگاه روند تحصیل به صورت آنلاین را در پیش گرفت. در اقدام اخیر مامورین نیز بعضی از ساختمان های استیجاری موسسه در سطح شهر تهران پلمب شده است”.

بهاییان در قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان اقلیت مذهبی به رسمیت شناخته نشده‌  و در طول 30 سال اخیر مورد تبعیض‌های سیاسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند. گفته می‌شود از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون دست کم 200 نفر از آنان اعدام شده‌اند.

آقای ثابتان به “روز” گفته است که  فشارها بر شهروندان بهائی در ایران افزایش یافته و حکومت درصدد است با افزایش این فشارها، شهروندان بهائی ایرانی را وادار به خروج از کشور کند.

تخریب منازل و قبرستان های بهائی، جلوگیری از ادامه تحصیل و اخراج دانشجویان بهائی از دانشگاهها، بازداشت های گسترده شهروندان بهائی و جلوگیری از کسب و کار آنها در ایران از مواردی است که به گفته آقای ثابتان و براساس گزارش های رسانه ها و فعالان حقوق بشرطی سالیان گذشته همواره از سوی حکومت در قبال شهروندان بهائی اعمال شده است.

در حال حاضر نیز فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، 7 تن از سران بهائی، که با عنوان گروه یاران سرپرستی جامعه بهائی در ایران را برعهده داشتند هر کدام با محکومیت 20 سال حبس تعزیری در زندان به سر می برند.

اما برخورد با شهروندان بهائی تنها در بازداشت و زندان خلاصه نمی شود؛ سخنگوی جامعه جهانی بهائی توضیح می دهد: کسب و کار شهروندان بهائی را پلمپ می کنند. دانشجویان بهایی به هیچ عنوان حق ورود به دانشگاهها را ندارند و بعد از ورود به دانشگاهها اگر مشخص شود که بهائی هستند اخراج می شوند. صددرصد یک سیستم از قبل طراحی شده و سیستماتیک وجود دارد که در تمام ابعاد زندگی شهروندان بهائی فشار می آورد حق تحصیل ندارند، حق کسب و کار ندارند، حتی حق کفن و دفن را نیز از بهائیان گرفته اند. به طوریکه در مشهد یک خانم بهائی فوت کرده و یک ماه است جواز کفن و دفن نمیدهند چون قبرستان بهائی ها را تخریب کرده اند و اجازه نمی دهند او را در قبرستان دیگری دفن کنند چون حکومت بهائیان را کافر می داند و اجازه دفن آنها در قبرستان های مسلمانان را نمی دهد.

جمهوری اسلامی آئین بهائیت را که در قرن نوزدهم میلادی به وجود آمده و بیش از 7 میلیون پیرو دارد “فرقه ضاله” میداند و بر این اساس پیروان این آئین را از حقوق شهروندی خود محروم میکند.